printlogo


کد خبر: 207207تاریخ: 1397/12/13 00:00
گزارش «وطن امروز» ‌از آخرین وضعیت قیمتگذاری در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای
جاده بی‌تدبیری دراز است

اسد‌الله خسروی: در حالی قرار است نرخ بلیت اتوبوس بین‌شهری  از 25 اسفند ماه 20 درصد افزایش یابد که بخش عمده استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل جاده‌ای را اقشار متوسط به پایین جامعه از لحاظ درآمدی تشکیل می‌دهند. به گزارش «وطن امروز» معاون وزیر راه‌وشهرسازی اخیرا از افزایش ۲۰درصدی قیمت بلیت اتوبوس بین‌شهری از روز ۲۵ اسفند امسال خبر داد. عبدالهاشم حسن‌نیا اظهار کرد: بر اساس روال هر ساله نرخ بلیت اتوبوس در آستانه تعطیلات نوروز 20 درصد در راستای جبران هزینه‌های اتوبوس‌‌داران افزایش می‌یابد. اظهارات معاون وزیر راه‌وشهرسازی در حالی است که طی سال‌های اخیر همواره در آستانه نوروز قیمت بلیت اتوبوس 20 درصد افزایش یافته و بعد از تعطیلات به حالت قبل باز‌گشته است اما گویا این بار قرار نیست افزایش 20 درصدی قیمت بلیت بعد از تعطیلات نوروز به حالت قبل بازگردد.  اگرچه فعالان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای در پی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها با مشکل افزایش هزینه‌ها مواجه شده‌اند و از طرفی نیز باید متناسب با افزایش نرخ تورم تغییراتی نیز در قیمت بلیت اتوبوس‌ها اتفاق بیفتد اما دولت باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم و نیز حمایت از فعالان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای، راهکاری منطقی را برای جبران هزینه‌های این قشر خدوم و زحمتکش در نظر می‌گرفت، چرا که انتظار فعالان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای برای افزایش قیمت بلیت بجاست. به نظر می‌رسد مسؤولان باید با ارائه تسهیلات ویژه در قالب پرداخت یارانه‌ برای تامین لاستیک و لوازم یدکی ارزان‌قیمت، جامعه حمل‌ونقل جاده‌ای را حمایت کنند تا دست‌کم بخشی از مشکلات این قشر برطرف شود، نه اینکه بدون در نظر گرفتن حقوق مسافران، در این شرایط سخت اقتصادی 20 درصد نرخ بلیت اتوبوس را افزایش دهند.  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره افزایش قیمت بلیت اتوبوس آن هم در این شرایط سخت اقتصادی گفت: تصمیم وزارت راه‌وشهرسازی در افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری قبل از تعطیلات نوروز، تصمیمی اشتباه و به دور از تدبیر است، چرا که بیشتر مسافران اتوبوس‌های بین‌شهری، افرادی هستند که به موجب ناتوانی در تامین خودروی شخصی برای مسافرت از اتوبوس استفاده می‌کنند.  شادمهر کاظم‌زاده به مشکلات شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور اشاره کرد و گفت البته نباید مشکلات عدیده شرکت‌های تعاونی مسافربری را نادیده گرفت، چرا که آنها نیز با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند اما این حمایت را می‌توان با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در راستای تامین نیازهای ضروری آنها مانند فراهم کردن لاستیک ارزان‌قیمت و برخی ملزومات انجام داد.  وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت وسایل نقلیه تاثیر بسزایی بر سطح عمومی قیمت‌ها به جا می‌گذارد، گفت: هر چند باید شرایط جامعه فعالان عرصه حمل‌ونقل را به موجب افزایش هزینه‌ها درک  کرد اما افزایش نرخ بلیت اتوبوس آن هم زمانی که میزان تقاضا بالاست (ایام نوروز) نیازمند تدبیر است، چرا که این کار از بعد روانی و اقتصادی بر مردم فشار می‌آورد.  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های اتوبوسرانی مطالبات بحقی دارند که باید به آن رسیدگی شود اما گویا هنوز مطالبات آنها در بخش لاستیک ارزان‌قیمت و تامین 10 قلم لوازم و قطعات خودرو تامین نشده است.
  مردم توان گران شدن قیمت‌ها را ندارند
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به جای افزایش ۲۰درصدی نرخ بلیت اتوبوس و تشدید فشار اقتصادی بر مردم، دولت باید حمایت مالی از حمل‌ونقل جاده‌ای را در قالب ارائه سوبسید و یارانه محقق کند.  مجید کیانپور در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از افزایش 20 درصدی نرخ اتوبوس‌های بین‌شهری در ایام نوروز 98، گفت: طبق مذاکرات کمیسیون عمران مجلس با مسؤولان مربوط قرار بود که در ایام نوروز نرخ حمل‌ونقل بویژه حمل‌ونقل جاده‌ای افزایش پیدا نکند اما متأسفانه اخبار حاکی از افزایش قیمت بلیت اتوبوس در آغاز سال 98 است. نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، حدود 80 درصد بار جابه‌جایی مسافر بر عهده اتوبوس‌هاست و این نشان دهنده آن است که افزایش قیمت بلیت اتوبوس بر گستره بیشتری از مردم اثر خواهد گذاشت. وی افزود: حمل‌ونقل جاده‌ای جزو بخش‌هایی است که نرخ آن باید برای تردد مردم مناسب و ارزان باشد و با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم برای خرید بلیت اتوبوس در مضیقه قرار خواهند گرفت. نماینده مردم در مجلس دهم افزود: هیچ کسی نافی مشکلات صنعت اتوبوسرانی در کشور نیست اما نمی‌توان به بهانه حمایت از این صنعت، نرخ بلیت اتوبوس را افزایش داد. کیانپور تصریح کرد: به نظر من به جای افزایش 20 درصدی نرخ بلیت اتوبوس و تشدید فشار اقتصادی بر مردم، دولت باید حمایت مالی از حمل‌ونقل جاده‌ای در قالب سوبسید و یارانه را محقق کند. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به طور حتم اعضای این کمیسیون در مدت باقیمانده به پایان سال تمام تلاش خود را برای مدیریت و کاهش قیمت بلیت اتوبوس انجام می‌دهند. وی با بیان اینکه مشکل تأمین لاستیک ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای برطرف شده است، افزود: علاوه بر این به ‌دلیل توزیع لاستیک با نرخ دولتی، قیمت‌ها در بازار تعدیل شده است.


Page Generated in 0/0076 sec