عضو کمیسیون انرژی مجلس میگوید: از آنجا که میزان تولید بنزین در کشور به حدی است که میتواند مصرف داخلی را تامین کند و حداقل برای سال آینده کمبودی نخواهیم داشت، بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت را احیا کند. هدایتالله خادمی درباره «احیای کارت سوخت بدون سهمیهبندی» و «احیای کارت سوخت با سهمیهبندی» بهعنوان راهکارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برای مدیریت مصرف و قاچاق سوخت، گفت: چندین راهکار برای کنترل مصرف و قاچاق سوخت وجود دارد که اصلیترین آن توسعه سیستم حملونقل عمومی است تا جایی که مردم نیازی به خودروی شخصی برای انجام امور روزانه خود نداشته باشند. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید خودروهای گازی، برقی و استاندارد یکیدیگر از روشهای مهم برای مقابله با مصرف بیش از اندازه بنزین به شمار میآید، افزود: قیمت بنزین نیز باید موثر باشد تا افراد خارج از نیاز واقعی خود از خودرو استفاده نکنند. وی با بیان اینکه اکنون که نه خودروها استاندارد میسوزند و نه قیمتها تاثیری در کاهش مصرف بنزین دارند، لذا احیای مجدد کارت سوخت یکی از اقدامات موثر در کنترل مصرف است، اضافه کرد: کارت سوخت شفافیت ایجاد میکند، بدین شکل که میزان سوخت تحویلی توسط جایگاهدار و حتی میزان فروش به چه خودرویی در سامانه ثبت میشود. خادمی با اشاره به اینکه ایجاد شفافیت، قاچاق و مصرف بنزین را کاهش میدهد، اظهارکرد: از آنجا که میزان تولید بنزین در کشور به حدی است که میتواند مصرف داخلی را تامین کند و حداقل برای سال آینده کمبودی نخواهیم داشت، بعید است دولت برای سال آینده کارت سوخت را احیا کند، چراکه هنوز ضرورت آن احساس نشده اما با این وجود دولت به دلایل مختلف این کار را در برنامه خود دارد. عضو کمیسیون انرژی با وجود حمایت از احیای کارت سوخت، سهمیهبندی را در شرایط اقتصادی کنونی کشور به نفع مردم ندانست و افزود: دولت نیز این شرایط را درک کرده و بعید است حتی درصورت تمایل اقدام به سهمیهبندی بنزین کند، چراکه 2 نرخی شدن بنزین گرانی دهها کالای دیگر و تورم را به دنبال خواهد داشت.