printlogo


کد خبر: 207869تاریخ: 1397/12/26 00:00
یادداشتی پیرامون کتاب «تو شهید نمی‌شوی»
سالک تبریزی


مهدی خدادادی : یکی از وجوه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها که سال‌ها پس از پیروزی آن آشکارتر می‌شود، این است که انسان‌های تراز انقلاب، در نسل‌های جدید بازتولید شده و این موضوع سبب تثبیت انگیزه‌ها و آرمان‌های انقلاب شده است. موید این کلام پدیده الهام‌بخش مدافعان حرم است که بیش از معانی امنیتی و راهبردی، مفهوم اجتماعی و فرهنگی انقلاب اسلامی را دربرمی‌گیرد و پرداخت به این موضوع باید در همه جوانب بویژه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مدنظر قرار گیرد تا بتواند مانع ایجاد فاصله بین مردم و انقلاب که هدف اصلی دشمنان این نظام مقدس است، شود.
خاطره‌نویسی و روایت مستند زندگی شهدای مدافع حرم یکی از مصادیق تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی‌ است که بحمدالله در 5 سال اخیر مورد توجه نویسندگان و ناشران فعال در حوزه ادبیات پایداری قرار گرفته و آثاری مطلوب چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی تولید شده است؛ اقدامی که در سال‌های دفاع‌مقدس سبب انتقال معارف ناب آن دوران به نسل‌های بعدی شد و کتاب‌های به نگارش درآمده، شهدای امروز یعنی همین مدافعان حرم را تربیت کرد، حال با تشریح زندگانی شهدای مدافع حرم، تربیت نسل بعدی انقلاب را که ان‌شاءالله در امر ظهور موعود موثر و مفید واقع می‌شوند برعهده دارد.
«شب تاسوعا پیامک زده بود: «سلام. در بهترین ساعت عمرم به یادت هستم. جایت خالی». یک ساعت بعدش زنگ زد و حرف زدیم. گفت: «امروز منطقه اطراف حرم حضرت زینب(س) را به طور کامل پاکسازی کردیم و تکفیری‌ها را که قبلا تا پانصد متری حرم پیش آمده بودند و حرم را با خمپاره می‌زدند، تا شعاع چند کیلومتری دور کردیم». بعد گفت: «امروز از منطقه‌ای که قبلا دست تکفیری‌ها بود وارد حرم شدیم. از امشب هم چراغ‌های حرم را شب‌ها روشن می‌کنیم». از اینکه در شب تاسوعا این منطقه را آزاد کرده بودند خیلی خوشحال بود. ارادتش به حضرت زینب(س) توصیف‌نشدنی بود».
«کتاب تو شهید نمی‌شوی» سرگذشت‌نامه شهید محمودرضا بیضایی از شهدای جبهه مقاومت به روایت احمدرضا بیضایی (برادر شهید) در قالب خاطرات کوتاه است که مخاطب را گام به گام با زندگی این پاسدار سپاه قدس آشنا می‌سازد؛ زندگی جوان تبریزی که آشنایی‌اش با سپاه در دوران خدمت مقدس سربازی زندگی او را متحول می‌سازد و جذب سپاه می‌شود و علاقه وصف‌ناشدنی‌اش به آرمان جهانی امام خمینی(ره) یعنی تشکیلات نهضت جهانی اسلام، روحیه خاصی در او به وجود می‌آورد آنچنان که در جهت تحقق این آرمان، شبانه‌روز دست از تلاش برندارد. جوانی که مطالعات دینی و سیاسی‌ بالایی دارد و همین موضوع باعث تعصب آگاهانه و وافر او به انقلاب اسلامی، رهبری و نظام می‌شود. جوانی که با آغاز جنگ در سوریه از سال 1390 راهی سوریه می‌شود و پس از حضورهای پی‌درپی در بعد از ظهر 29 دی‌ماه 1392 همزمان با سالروز میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)  در منطقه قاسمیه به فیض شهادت نایل می‌آید و با خون خویش مهر تاییدی بر نوشته‌های خویش برای همسرش می‌زند.
«باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان به دنیا آمده‌ایم و شیعه هم به دنیا آمده‌ایم که موثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختی‌ها، غربت‌ها و دوری‌هاست و جز با فدا شدن محقق نمی‌شود حقیقتا.  نمی‌خواهم حرف‌های آرمان‌گرایانه بزنم یا غیرواقعی صحبت بکنم، نه! حقیقتا در مسیر تحقق وعده بزرگ الهی قرار گرفته‌ایم، هم من، هم تو، بحمدالله. خدا را باید به خاطر این شرایط و این توفیق بزرگ شاکر باشیم».
کتاب «تو شهید نمی‌شوی» سرگذشت‌نامه شهید محمودرضا بیضایی به قلم احمدرضا بیضایی (برادر شهید) دومین کتاب پیرامون شهدای مدافع حرم از پروژه تاریخ‌نگاری جبهه مقاومت انقلاب اسلامی توسط نشر معارف در 152 صفحه چاپ و به بازار کتاب عرضه شده است؛ کتابی که با توجه به استقبال مخاطبان تاکنون 2 بار تجدید چاپ شده و چاپ سوم  آن در اختیار دوستداران ادبیات پایداری قرار گرفته است.


Page Generated in 0/0052 sec