printlogo


کد خبر: 207885تاریخ: 1397/12/26 00:00
چهارگوشه

 آمریکا بن‌سلمان را  از قتل خاشقجی تبرئه کرد
دولت ایالات متحده با از قلم انداختن جنایت‌های محمد بن‌سلمان و دستگاه حاکمه عربستان در گزارش سالانه حقوق بشری خود که هفته گذشته منتشر شد عملا ولیعهد سعودی را از قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد تبرئه کرد. عدم اشاره به نام محمد بن‌سلمان در حالی است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند او دستور ترور خاشقجی را در داخل ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول صادر کرده بود.  در عوض «مایک پمپئو»، وزیر خارجه دولت ترامپ در جلسه رونمایی از گزارش سالانه حقوق بشر سال ۲۰۱۸، ایران، چین و نیکاراگوئه را به نقض حقوق بشر متهم کرد. این در حالی است که حتی خود دستگاه قضایی عربستان نیز بعد از بالا گرفتن فشارهای بین‌المللی، مهر ماه گذشته مجبور شده بود کشته شدن خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری خود توسط عوامل اطلاعاتی و دولتی سعودی را تایید کرده بود اگرچه آنها را «خودسر» خوانده بود.

بزرگ‌ترین تظاهرات علیه بوتفلیقه  در الجزایر
در پایتخت الجزایر، روز جمعه بار دیگر هزاران نفر به خیابان رفتند و علیه عبدالعزیز بوتفلیقه شعار دادند. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی‌ است از آغاز تجمعات اعتراضی در ماه فوریه، جمعیتی چنین عظیم در تظاهرات شرکت نکرده بود. در خیابان‌ها و میدان‌های مرکز الجزیره جمعیتی انبوه گرد آمده بودند. تظاهرکنندگان خواهان استعفای عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری و تغییرات بنیادی در کشور هستند. شواهد نشان می‌دهد حزب حاکم «جبهه رهایی‌بخش» به رئیس‌جمهور 82 ساله کشور پشت کرده است. بسیاری از ناظران سیاسی و دیپلمات‌های الجزایر عقیده دارند کار رئیس‌جمهور بیمار کشور تمام است و برای او راهی جز استعفا باقی نمانده است.

کره‌شمالی، آمریکا را به تعلیق مذاکرات تهدید کرد
در پی شکست دومین نشست رهبران آمریکا و کره‌شمالی در هانوی ویتنام، پیونگ‌یانگ تهدید کرد در استراتژی خود در قبال برنامه‌ هسته‌ای تجدیدنظر خواهد کرد. حتی از قطع مذاکرات اتمی بین 2 کشور صحبت می‌شود. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی گفته است کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور بزودی درباره ادامه یا قطع گفت‌وگوهای کره شمالی با دولت آمریکا تصمیم خواهد گرفت. افزون بر آن، تصمیم بر سر خودداری از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای نیز در دستور کار دولت کره‌شمالی قرار دارد. .

واکنش روسیه به تحریم‌های آمریکا و اروپا
وزارت خارجه روسیه ساعاتی پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و کانادا علیه این کشور درباره مساله اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد مسکو به تحریم‌های اعلام شده واکنش نشان خواهد داد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: مسکو موضوع جدید و غیرمنتظره‌ای را در تحریم‌های واشنگتن و اتاوا به‌خاطر مسائل اوکراین نمی‌بیند. آمریکا و کانادا روز جمعه تحریم‌های تکراری و هماهنگی با متحدان اروپایی علیه روسیه اعمال کردند. آمریکا از سال 2012 علیه روسیه تحریم‌هایی را در مسائل مختلف به اجرا گذاشت که از سال 2014 به دلیل الحاق کریمه اوکراین به خاک روسیه سرعت بیشتری به خود گرفت. اکنون تعداد تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از 66 بسته نیز فراتر رفته است، ضمن اینکه 62 کشور جهان نیز همراستا با آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

معاملات نفتی کردستان عراق  با رژیم صهیونیستی
سایت العربی الجدید گزارش داد اقلیم کردستان عراق از سال 201 تاکنون نفت را بدون اجازه دولت فدرال به خارج از اقلیم صادر می‌کند. این دومین ماه متوالی است که اربیل در اجرای توافق اخیر با بغداد درباره نظارت اقلیم کردستان بر روند صادرات نفت تعلل می‌کند. این سایت مدعی شد مقامات رژیم صهیونیستی نفت عراق را با قیمت بسیار ناچیزی بین ۱۵ تا ۱۷ دلار برای هر بشکه خریداری می‌کنند. در همین راستا یک مسؤول عالیرتبه عراقی به العربی الجدید گفت: فراکسیون‌های سیاسی از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق خواستند پرونده نفت را با مسؤولان کرد در اربیل و سلیمانیه و لزوم پایان دادن به روند قاچاق نفت بررسی کند. به رغم اینکه بغداد و اربیل به توافقی قبل از تدوین بودجه سال جاری برای نظارت شرکت سومو بر صادرات نفت عراق از میادین اقلیم کردستان به خارج در ازای پرداخت حقوق کارمندان اقلیم دست یافتند اما اربیل تاکنون پرونده صادرات نفت را به بغداد تحویل نداده است.
 


Page Generated in 0/0054 sec