printlogo


کد خبر: 207892تاریخ: 1397/12/26 00:00
معاون اتاق تعاون ایران اعلام کرد
آمادگی برای توزیع کالاهای اساسی در شبکه تعاونی‌ها

معاون امور اقتصادی اتاق تعاون ایران گفت: بخش تعاون مسؤولیت توزیع گوشت منجمد برای اعضای خودش در سطح کشور را برعهده دارد و ماموریت و مسؤولیت آن فقط در رابطه با اعضاست. محمدعلی ضیغمی با بیان اینکه بخش تعاون مأموریت و مسؤولیتی عمومی ندارد، بیان کرد: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار می‌گیرد فقط درباره اعضا و بخش تعاون مسؤولیت دارد. وی با اشاره به ویژگی‌های این شبکه اظهار داشت: این مجموعه ویژگی‌هایی دارد و ابزار مناسبی برای نظام اجرایی در حوزه تنظیم بازار است و این نقش را مخصوصاً در ایام خاص و پر تقاضا، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانه‌ای و نظیر آن ایفا کرده است. باید توجه داشت تعدد فروشگاه‌ها به صورت زنجیره‌ای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگی‌های مهم شبکه تعاون است. بر اساس آمار ما حدود ۶ هزار فروشگاه در قالب اتحادیه‌های تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گسترده‌ای محسوب می‌شود. ضیغمی تصریح کرد: مهم‌ترین کالایی که مورد توجه عمومی است در حال حاضر، گوشت است که با توجه به قیمت بالای آن امکان تأمین آن برای همه اقشار مردم به صورت کافی نیست و در نتیجه گوشتی که با استفاده از ارز دولتی تأمین می‌شود باید در نظام توزیع مناسب‌تری به دست مصرف‌کننده برسد. وی افزود: مسؤولان تنظیم بازار تصمیم گرفتند کالاها به جای اینکه توزیع عمومی شود در اختیار جامعه هدف قرار گیرد. یکی از شبکه‌هایی که می‌توانست در این حوزه ایفای نقش کند، شبکه‌های تعاونی است، چرا که شبکه‌های تعاونی اعضا دارند و این اعضا دارای شناسنامه و کارت عضویت هستند و از طریق این فروشگاه‌ها می‌توان به صورت مدیریت‌شده و نظارت‌پذیر کالا را به طور مستقیم به مصرف‌کننده نهایی رساند یعنی در بخش کارمندان، کارگران و فرهنگیان این شبکه‌های تعاونی می‌توانند انجام وظیفه و ایفای نقش کنند. وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش، بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان ‌آی‌تی، سامانه‌های توزیعی ایجاد کردیم که این سامانه‌ها نظارت‌پذیر هستند و به صورت حتی توزیع غیرفروشگاهی و البته به صورت مدیریت‌شده و نظارت‌پذیر از مرحله تأمین تا مصرف‌کننده نهایی قابلیت اجرایی دارد.
 


Page Generated in 0/0055 sec