printlogo


کد خبر: 208229تاریخ: 1398/1/21 00:00
همچنان برخی شهرها و روستاها دچار آبگرفتگی شدید هستند
نیاز به توجه ویژه به روستاها

گروه اجتماعی:‌ با وجود تداوم ارسال کمک‌های امدادی به مردم در مناطق  سیل‌زده و نقش مهم نیروهای جهادی برای ساماندهی وضعیت شهر‌ها و روستا‌های بحران زده اما همچنان نیاز به ارسال کمک‌های بیشتر به این مناطق احساس می‌شود و آنطور که از خبرهای منتشر شده مشخص است، هنوز بسیاری از روستا‌ها در استان گلستان دچار آبگرفتگی شدید و نیازمند امکانات ویژه برای تخلیه و ساماندهی وضعیت موجود هستند. از سوی دیگر در خوزستان هم آنطور که مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق این استان گفته است، شاهد کاهش خروجی سد‌های حوزه کارون و کرخه هستیم.
 

ارسال محموله زیستی
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر از ارسال ‌محموله اقلام زیستی و بهداشتی این سازمان به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با ۱۰ دستگاه کامیون به منظور کمک به آسیب‌دیدگان سیل در استان‌های خوزستان و لرستان خبر داد. علی فرجی با اعلام این خبر گفت: این محموله کمک‌های زیستی و بهداشتی شامل انواع پودر رختشویی، شامپو، صابون، ناخن‌گیر، دستمال حوله‌ای، وسایل بهداشتی ویژه بانوان و مایع ظرفشویی است که سه‌شنبه20 فروردین به این مناطق ارسال شد. وی افزود: همچنین با ارزیابی کارشناسان این سازمان از نیازهای ضروری و اساسی سیل‌زدگان، مقادیری ظروف یکبار مصرف، انواع چای و دمنوش و یکصد پک زیستی هر یک به مبلغ یک میلیون تومان برای خانواده‌های آسیب‌دیده و متاثر از سیل و آبگرفتگی در استان‌های خوزستان و لرستان تهیه شده است. مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال ‌احمر همچنین از آمادگی این سازمان برای تأمین نیازهای دارویی سیل‌زدگان خبر داد و گفت: طبق استعلام از مناطق سیل‌زده، مقادیری دارو نیز برای مردم متاثر از سیلاب خوزستان به این استان ارسال خواهد شد. فرجی اظهار کرد: هم‌اکنون شرایط امدادرسانی و توزیع اقلام امدادی در مناطق درگیر با سیل و آبگرفتگی در استان‌های خوزستان و لرستان با همکاری مردم، جمعیت هلال احمر، نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی به شکل مطلوبی در حال انجام است و مردم دیگر ناراحتی و نگرانی لحظات نخست وقوع سیل را ندارند.
واریز کمک معیشت به حساب مددجویان
به گفته رئیس سازمان بهزیستی، کمک معیشتی برای مستمری‌بگیران سیل‌زده بهزیستی بین 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب‌شان واریز شد که قابل برداشت است. وحید قبادی‌دانا در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی و سی و چهارمین همایش روز ملی مددکار گفت: در حال حاضر مبلغی در ارتباط با افزایش دستمزد پرسنل سازمان بهزیستی نمی‌توان عنوان کرد اما تلاش می‌کنیم در این بخش اتفاقات خوبی بیفتد. وی به آخرین وضعیت خدمت‌رسانی در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: چندی پیش و قبل از حضور بنده در منطقه خرم‌آباد اعلام کردیم کمک معیشتی برای مستمری‌بگیران سیل‌زده بهزیستی واریز خواهد شد این رقم بین 500‌‌هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان بود که در همان مقطع به حساب مددجویان سازمان بهزیستی واریز شد. وی گفت: پس از آن نیز قول دادیم در مرحله بعدی و با سرشماری سایر مددجویان سیل‌زده، مبالغی تحت عنوان کمک معیشتی به حساب این افراد واریز شود که باید اعلام کنم مبلغ 500 هزار تا یک میلیون و 500 هزار تومان به حساب 15 هزار و 500 خانوار شناسایی شده جدید واریز شده که این افراد از مردم مناطق سیل‌زده هستند. وی گفت: مبلغ اشاره شده به حساب بانکی مددجویان واریز شده و می‌توانند از این مبلغ برداشت کنند.
خسارت 4 هزار میلیاردی سیل به خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: به دلیل سیلاب در استان خوزستان و طبق برآوردهای انجام شده تاکنون 40 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف خوزستان وارد شده است. کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: به دلیل سیلاب در استان خوزستان و طبق برآوردهای انجام شده تاکنون 40‌هزار میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف خوزستان شامل بخش‌های کشاورزی، مسکن شهری و روستایی، عشایر، راه‌های ارتباطی، معابر شهری، برق، گاز، ماشین‌آلات و تأسیسات زیربنایی وارد شده است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وسعت سیل در خوزستان، عنوان کرد: تاکنون اقدامات مختلفی برای مقابله با سیلاب انجام شده است که بازگشایی 13 انشعاب از خروجی‌های کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به منظور تسریع در خروج سیلاب یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده است. وی افزود: احیای کانال بحره در پایین‌دست اهواز به منظور انتقال بخشی از سیلاب به تالاب شادگان و کاهش سیلاب ورودی به دارخوین، خرمشهر و شناسایی 513 نقطه بحرانی و ترمیم و استحکام‌بخشی سیل‌بندها با کمک بخش‌های دولتی و خصوصی، پایداری آب غدیر و کانال پای‌پل و احیای کانال سلمان از جمله اقدامات مهم برای مقابله با این پدیده بوده است.
کاهش خروجی سد‌های حوزه کارون و کرخه
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به ثابت شدن ورودی آب به سد‌های کشور از میزان خروجی آب در حوزه کارون و کرخه به منظور کاهش فشار آب در پایین دست کاسته شده است. داریوش بهارلویی درباره آخرین شرایط سد‌های استان خوزستان گفت: از میزان خروجی‌های آب سد‌های موجود در حوزه کارون و کرخه به منظور کاهش فشار آب از حوضه‌های آبریز شهر اهواز و نقاطی که دچار آبگرفتگی شده، کاسته شده است. وی درباره ورودی به سد‌ها نیز بیان کرد: ورودی به سد‌ها در حالت تقریبا ثابتی قرار دارد و خروجی هم بر اساس ورودی تنظیم شده که این مساله تا زمان بارندگی‌های مجدد خواهد بود. مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان افزود: کاهش خروجی آب از سد‌ها باعث می‌شود فرصت عملیات اجرایی در منطقه افزایش یافته و کمک‌رسانی به واسطه اکیپ‌ها سرعت بیشتری بگیرد.
۲۰ درصد گمیشان زیرآب است
فرماندار گمیشان گفت: در شرایط کنونی، نیاز به پمپ برای تخلیه آب داریم. در زمان بروز سیل در چند روز اخیر، آب، برق و گاز در گمیشان قطع نشد و به کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی توانستیم بر شرایط فائق‌ آییم و مشکلات را کاهش دهیم. امیرشید توماج درباره آخرین وضعیت شهرستان گمیشان بیان کرد: ۲۰ درصد گمیشان همچنان داخل آب است. بارندگی‌های جدید نیز در وضعیت این منطقه تاثیرگذار خواهد بود. وی ادامه داد: هم‌اکنون کانال‌ها، رودخانه‌ها و مزارع ما غرق آب و هر گونه بارش در وضعیت گمیشان تاثیرگذار است، بر همین اساس هدف اصلی کنونی در این شهر، هدایت هدفمند آب به سمت دریاست. فرماندار گمیشان اضافه کرد: هم‌اکنون ۲۰ درصد منازل در گمیشان زیر آب است، در تلاشیم آب را از تالاب به سمت دریا منتقل کنیم. تالاب بین‌المللی گمیشان، در حدود ۲۲ کیلومتر است و با این امکانات کم و شرایط کنونی آبگرفتگی، بیل‌های مکانیکی نمی‌توانند به این مناطق راه پیدا کنند.


Page Generated in 0/0069 sec