printlogo


کد خبر: 208237تاریخ: 1398/1/21 00:00
اخبار

تنخواه ۲۰ هزار میلیاردی بودجه برای سیل‌زدگان
برای جبران خسارت ناشی از سیل، تنخواهی به اندازه ۵ درصد منابع بودجه عمومی دولت در نظر گرفته شده است. از آنجا که بودجه عمومی دولت در سال 98 حدود 450 هزار میلیارد تومان بوده، 5 درصد آن نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان است. علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه بیانیه‌ای از سوی نمایندگان مجلس برای اعلام آمادگی در تامین منبع جبران خسارت ناشی از سیل صادر شد، گفت: در این بیانیه به آمادگی برای تخصیص30 هزار میلیارد تومانی از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌ها پرداخته شده است.
خسارت ۵۰ هزار میلیارد تومانی
در همین حال هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده خسارت وارد شده است، گفت: دولت می‌تواند با اجازه مقام معظم رهبری 2 میلیارد یورو (با نرخ نیما حدود 20 هزار میلیارد تومان می‌شود) از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل برداشت کند. قوامی در گفت‌وگو با خانه ملت تاکید کرد: به دولت اجازه داده شده که از محل اموال و دارایی‌های نزد سازمان فروش اموال تملیکی حدود 2 هزار میلیارد تومان به مناطق سیل‌زده کمک کند. قوامی با بیان اینکه اجازه داده شده که بانک مرکزی تا 20 هزار میلیارد تومان خط اعتباری به بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای برای کمک به سیل‌زدگان ارائه دهد، اظهار داشت: با ایجاد این خط اعتباری بانک‌ها تسهیلات بلندمدت با نرخ پایین‌تر ارائه می‌دهند تا واحدهای صنعتی، مسکونی، اقتصادی و تولیدی آسیب‌دیده تعمیر شود. وی تصریح کرد: با دولت و سخنگوی شورای نگهبان رایزنی شده و این نهادها نیز موافقت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. همچنین آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن از اعلام آمادگی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای عرضه وسایل برقی، پتو، فرش و ظروف به سیل‌زدگان با قیمت تمام‌شده خبر داد و گفت: در صورت تأمین منابع مالی، امکان فروش کالا از طریق کارت اعتباری خرید کالای ایرانی وجود دارد.
برقراری بیمه بیکاری برای کارگران غیربیمه‌ای سیل‌زده
در همین حال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار برقراری محدود بیمه بیکاری برای کارگران سیل‌زده‌ای که بیمه ندارند، شد. کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس برآورد اولیه حدود ۳۰۰۰ کارگر در سیل استان گلستان تحت تأثیر سیل قرار دارند و احتمالا برخی ماشین‌آلات، مواد اولیه و محصولات دچار خسارت شده‌اند. یاوری تأکید کرد: وزارت کار، ادارات کار استان‌های آسیب‌دیده را مکلف کرده تا بدون هیچگونه تشریفات اضافی نسبت به برقراری مقرری بیکاری برای کارگران بنگاه‌های آسیب‌دیده اقدام کنند. گفتنی است طبق توافقی که ۱۸ فروردین، بین سرپرست سازمان تامین اجتماعی و معاونت روابط کار وزارت کار انجام شد، همه ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادارات کل تامین اجتماعی مکلف هستند در سریع‌ترین زمان ممکن با در نظر گرفتن فهرست حق بیمه دی یا بهمن‌ماه سال ۹۷ نسبت به برقراری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول قانون کار بدون تشریفات اداری اقدام کنند.


سکه طلا؛ ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان
دیروز سکه طرح جدید به ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۵ میلیون تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۵۰ هزار تومان بود. هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی ۱۲۹۹ دلار و ۷۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۷۲ هزار و ۵۵۰ تومان بود.


Page Generated in 0/0057 sec