printlogo


کد خبر: 208343تاریخ: 1398/1/25 00:00
کمک‌های عراقی‌ها به سیل‌زدگان ایرانی جدیدترین نماد اتحاد و برادری 2 کشور
قدرشناسی

گروه سیاسی: پس از اعلام مخالفت مسؤولان عراقی با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و همچنین اعلام حمایت گسترده گروه‌ها و نیروهای مردمی عراق از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل تصمیم اخیر دولت آمریکا، کمک‌های گسترده و بی‌شائبه «عراقی‌ها» به سیل‌زدگان در برخی استان‌های کشورمان جلوه‌ای دیگر از روحیه اتحاد و برادری دو کشور را به نمایش گذاشت.
به گزارش «وطن امروز»، به‌رغم همه توطئه‌ها و کارشکنی‌های آمریکا، برخی کشورهای منطقه و همچنین غرب‌گرایان داخلی، روابط دو کشور ایران و عراق روز به روز پررنگ‌تر و عمیق‌تر می‌شود. این تعمیق روابط در حوزه سیاسی طی ماه‌های گذشته در چند برهه ظهور و بروز یافت. در جریان تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، عراق از جمله کشورهایی بود که به صراحت اعلام کرد با این تحریم‌ها همراهی نکرده و حتی توانست جواز برخی معافیت‌ها را در این باره از آمریکا بگیرد. همچنین چند روز پیش در پی تصمیم عجیب دولت آمریکا مبنی بر معرفی سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی، احزاب، جریان‌ها و شخصیت‌های برجسته این کشور یکصدا بر مخالفت خود با این تصمیم آمریکا تاکید داشته و همچنین اعلام کردند دوشادوش برادران ایرانی خود خواهند ایستاد. سفر یک ماه پیش حسن روحانی به عراق و استقبال کم‌نظیر این کشور همسایه از رئیس‌جمهور ایران نیز گواه دیگری بر همبستگی روزافزون دو کشور بود.
در حوزه اقتصادی هم همکاری‌های عراق با ایران در شرایط سخت تحریمی تا جایی پیش رفت که در حال حاضر حجم مبادلات اقتصادی ایران با عراق به تنهایی با حجم مبادلات ایران و کشورهای اتحادیه اروپایی برابری می‌کند. همین روابط استثنایی 2 کشور بود که آمریکا و برخی کشورهای منطقه را مصمم کرد تا در روابط رو به رشد دو کشور خلل ایجاد کنند. ترویج برخی شایعات پیرامون زوار عراقی از سوی جریان غرب‌گرا در ایران یا حمله سال گذشته برخی عناصر مزدور به کنسولگری ایران در بصره در همین راستا صورت گرفت، هرچند نتیجه‌ای به دنبال نداشت. در تازه‌ترین نمود اتحاد ایران و عراق، شاهد کمک‌های گسترده و برادرانه مردم عراق به سیل‌زدگان کشورمان هستیم. در این راستا تشکل مقاومت اسلامی نجبا از هفته دوم فروردین با برپایی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و‌ ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است» دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح الدین را به عنوان مراکز دریافت کمک‌ها اعلام عمومی کرده است. در فراخوان این جنبش آمده است: «از کم بودن مبلغ کمک خجالت نکشید، هر چند کم باشد. حتى هزار دینار یا یک وسیله کوچک یا پیام یاری هم قابل قبول است. این فرصتى براى پاسخ دادن به نیکى ملت مسلمان ایران است». همچنین روز 21 فروردین نیز یک محموله به حجم 100 تن انواع مواد غذایی اهدایی مردم استان‌های جنوب عراق به همت دفتر سازمان بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) استان بصره و هماهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر با 20 خودرو به مناطق سیل‌زده خوزستان اعزام شد. این کمک‌ها در راستای طرح جمع‌آوری کمک‌های مردمی این کشور (اعم از شیعه و سنی) به سیل‌زدگان جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان کمپینی با نام «رد جمیل» (قدرشناسی) جمع‌آوری شده بود. روز 23 فروردین نیز ۵۰ خودرو شامل کمک‌های مردمی حشدالشعبی و حرکت النجبا از مرز کشور وارد ایران شد. در این کاروان یک گروه جهادی نیز حضور داشت که در قالب یک گردان و ده‌ها موکب در شهرهای مختلف  استان خوزستان مستقر شد. بستان، دشت آزادگان، سوسنگرد و حمیدیه از جمله شهرهایی بود که موکب‌های عراقی در آن به یاری سیل‌زدگان شتافتند. در کنار حشدالشعبی و نجبا، سازمان بدر عراق نیز اقدام به جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان ایران کرد. در همین راستا رئیس فراکسیون بدر در پارلمان عراق نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری بغداد الیوم، گفت: «فراکسیون بدر با حمایت‌های برخی خیرین اقدام به جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه برای سیل‌زدگان ایران کرد و این اقدام به عنوان پاسخی از سوی عراقی‌ها برای حمایت‌های ملت و دولت ایران است که در جنگ با داعش در کنار ما ایستادند». علاوه بر اینها طی روزهای گذشته گروه‌های مختلف مردمی و نهادهای مدنی در عراق با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای اربیل، سلیمانیه، نجف و کربلا ضمن اعلام همدردی، آمادگی خود را برای کمک به سیل‌زدگان ابراز داشته‌اند.
روایتی جالب از همراهی عراقی‌ها با سیل‌زدگان
روز گذشته سفیر ایران در عراق روایت جالبی از ابراز محبت و همدردی گسترده مردم عراق نسبت به مردم سیل‌زده  کشورمان بیان کرد. ایرج مسجدی با اشاره به کمک اقشار و گروه‌های مختلف مردم عراق برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اظهار کرد: به‌رغم گرفتاری‌های مردم عراق از جمله تبعات ناشی از جنگ با داعش و اقدامات اشغالگرانه آمریکا در این کشور و سیل اخیر در عراق طی ۱۰ روز گذشته شاهد جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان در شهرها و استان‌های عراق از جمله بغداد بوده‌ایم. وی در این گفت‌وگو افزود: طی 2 روز گذشته صدها نفر از سران عشایر و نخبگان عراقی از جمله اعضای حشدالشعبی با مراجعه به سفارت و سرکنسولگری‌های کشورمان در دیگر شهرهای عراق، با اخذ ویزا برای کمک به سیل‌زدگان عازم استان‌های لرستان و خوزستان شده‌اند. دیپلمات ارشد کشورمان در کشور همسایه خاطرنشان کرد: این اقدام مردم عراق نشان از عمق علاقه و ارتباطات مردمی دو کشور همسایه دارد چنانکه در همین چارچوب مشاهده می‌کنیم طی سال میلیون‌ها نفر از شهروندان ایرانی و عراقی به دو کشور سفر می‌کنند و با یکدیگر ارتباط صمیمانه‌ای دارند. وی همچنین گفت: در چارچوب کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگان ایرانی، گروه‌های مختلف شیعه و اهل سنت در این کشور با راه‌اندازی کمپینی با عنوان «قدرشناسی از حمایت همیشگی ایران از عراق» به یاری سیل‌زدگان ایرانی شتافتند. مسجدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مردم اهل سنت عراق با حضور گسترده خود در این طرح همبستگی و همدردی خود را با ملت ایران به نمایش گذاشته‌اند، گفت: گروه‌های جهادی در عراق نیز طی چند روز گذشته اقدام به جمع‌آوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی کرده‌اند و تاکنون قسمتی از این کمک‌ها به کشور ارسال شده است. وی همچنین ادامه داد: تعدادی از موکب‌های مردمی و خودجوش عراقی نیز از برخی شهرهای عراق از جمله بصره در قالب کاروان‌هایی در شهرهای لرستان و خوزستان جهت کمک به سیل‌زدگان مستقر شده‌اند و فقط روز گذشته ۲۰۰ نفر از جوانان و رؤسای عشایر عراق برای رساندن کمک‌های مردم عراق به سیل‌زدگان با ده‌ها خودرو عازم استان‌های خوزستان و لرستان شدند. سفیر ایران در عراق در پایان از همدردی و همراهی مردم عراق با مردم سیل‌زده ایران تشکر و قدردانی کرد.


Page Generated in 0/0055 sec