printlogo


کد خبر: 208350تاریخ: 1398/1/25 00:00
اخبار

خانه در اسفند 100 درصد گران شد
جدیدترین گزارش رسمی از بازار مسکن نشان می‌دهد در اسفند ۹۷ قیمت مسکن نسبت به بهمن 97 و اسفند 96 به ترتیب 3/9 درصد و 5/95 درصد افزایش یافته است. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق آمار وزارت راه‌وشهرسازی از بازار مسکن که در انتشار آن از آمار سامانه املاک و مستغلات استفاده شده، در اسفند 97 متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان با افزایش 3/9 درصدی نسبت به بهمن به 11‌میلیون و 9 هزار تومان رسیده است. در بهمن 97 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 10 میلیون و 66 هزار تومان بود. همچنین در اسفند 96 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 5 میلیون و 628 هزار تومان بود. در اسفند 97 قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران به 24 میلیون و 555 هزار تومان افزایش یافت یعنی 5/13 درصد رشد نسبت به بهمن 97 و 5/137 درصد نسبت به اسفند 96. این نرخ در مقایسه با نرخ‌های اسفند 92 بیش از 6 برابر و بالغ‌بر 510 درصد افزایش یافته است. جز منطقه 12 که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اسفند 97 بالغ‌بر 7/0 درصد کاهش یافته در دیگر مناطق تهران قیمت‌ها سیر افزایشی داشته است. همچنین در اسفندماه پارسال 11 هزار و 83 فقره قرارداد مسکن ثبت شد که در مقایسه با بهمن، 8/36 درصد افزایش یافته است.


مخالفت همتی با افزایش سود بانکی
«در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها را نخواهد داشت». عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی خود از تغییر ترکیب ترازنامه (پایه پولی) خبر داد و گفت همزمان با کنترل اضافه‌برداشت بانک‌ها، افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی به‌دلیل تعدیل نرخ‌ها، افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان و... تحقق پیدا خواهد کرد. به‌گفته همتی، این شیوه می‌تواند منابع ریالی لازم برای کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد. در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها را نخواهد داشت.


ثبت اطلاعات دولتی‌ها الزامی شد
معاون اول رئیس‌جمهور با ارسال بخشنامه‌ای الزام کرد همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها ضمن معرفی نماینده تام‌الاختیار خود به دفتر امور شرکت‌های دولتی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به بارگذاری اطلاعات در «سامانه یکپارچه اطلاعات شرکت‌های دولتی» هستند. وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و شرکت‌های مادر تخصصی نیز موظفند درباره شرکت‌های زیرمجموعه خود اقدامات لازم را انجام دهند.


پارسال 12 درصد بیکار بودند
گروه اقتصادی: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال ۹۷، با رشد 1/0 درصدی به ۱۲ درصد رسیده است. به گزارش «وطن امروز»، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد ١٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. سال ١٣٩٧ بالغ ‌بر 5/40 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند که این نرخ نسبت به سال  1396، حدود 4/0 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله 1/25 درصد بوده است. در این سال تعداد شاغلان به ٢٣،٨١٣،٠٤٥ نفر رسید که نسبت به سال پیش از آن ٤٦٣٩٢٨ نفر افزایش یافته است. نسبت اشتغال در سال ١٣٩٧ به 6/35 درصد رسید که در مقایسه با ١٣٩٦ افزایش 3 درصدی داشته است. بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد سال ١٣٩٧ بالغ‌ بر 8/10 درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد در سال ١٣٩٧ بخش خدمات با 3/50 درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با 32 درصد و کشاورزی با 7/17 درصد قرار دارند. از سوی دیگر نرخ بیکاری زمستان ١٣٩٧ برابر با 1/12 درصد بود و در این فصل به میزان 5/39 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.
 


Page Generated in 0/0062 sec