printlogo


کد خبر: 208353تاریخ: 1398/1/25 00:00
نمایندگان استان خوزستان در مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به گستردگی سیل اخیر عنوان کردند
خوزستان چشم انتظار دولت

بی‌شک مهم‌ترین موضوعی که از اولین روزهای نوروز 98 تاکنون دغدغه همه ما است، چگونگی کمک به سیل‌زدگان و یاری‌رسانی به آنها در شرایط بحرانی ایجاد شده است. هر چند هشدار‌‌های هواشناسی همچنان بر تبعات ناشی از بارش‌‌های سیل‌آسا در روزها و هفته‌‌های آینده در استان‌های خوزستان، لرستان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کردستان، همدان و کرمانشاه متمرکز شده است اما مردم استان خوزستان این روزها به سختی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، با کار جهادی و البته با دست‌‌های خالی با سیل دست و پنجه نرم می‌کنند. ساختن سیل‌بندهای انسانی خود مصداق بارز این گفتار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آنچه در این میان باعث انبساط خاطر مردم شده، حضور پررنگ نیروهای مسلح اعم از ارتش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، نیروی انتظامی و سبزپوشان سپاه پاسداران و نمایندگان مردمی خودشان در بسیج است که در همه حوزه‌ها خوش درخشیده‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید گپ‌وگفت‌‌های کوتاهی است با نمایندگان استان خوزستان درباره آخرین وضعیت این استان سیل‌زده که نگاهی هم  به نقش نیروهای مردمی و فعالیت‌‌های جهادی در ساماندهی این موضوع داشته‌‌‌اند.

نیازمند همیاری بیشتر
علی ساری، نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس گفت: شرایط سیل در استان خوزستان به دلیل هموار بودن دشت‌‌های این منطقه با سایر استان‌ها متفاوت است، بنابراین در حالی که آثار تخریبی سایر شهرها به صورت آرام حادث شده اما سیل در بسیاری از مناطق خوزستان اعم از  اهواز، اسماعیلیه و شهر شیبان تخریب به همراه داشته است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ منازل مسکونی و زمین‌‌های کشاورزی و زراعی زیادی زیر آب رفته‌. در حوزه کارون نیز بویژه بخش روستایی تهدید جدی است و نیاز به همیاری هر چه بیشتر استان‌های معین‌‌ تعریف شده را که در وهله اول استان البرز قرار دارد، بیشتر کرده است.
وی با انتقاد از حضور بی‌ثمر برخی مدیران و تراکم انسانی در منطقه گفت: حضور شبانه‌روزی بسیج مردمی و نیروهای سپاه که با روحیه جهادی به صورت گروهی و برنامه‌‌ریزی شده در شبانه‌روز خدمتگزاری می‌کنند، برجسته و چشمگیر است، علاوه بر اقدامات انجام شده و خدمات‌رسانی‌ها انتظار ارسال امکانات دیگری به استان خوزستان الزامی و حیاتی است. بدیهی است در شرایط کنونی استان خوزستان نیازی به برخی بازدید‌‌های مدیران و حضور پرتعداد نیروهای انسانی ندارد؛ بسیج، ارتش و سپاه پاسداران در مناطق پای کار هستند. متاسفانه حضور برخی مدیران از سازمان‌‌های گوناگون منجر به افزایش تراکم انسانی می‌شود و نیروی انسانی بدون امکانات کارگشا نیست. انتظار می‌رود مدیران دولتی به جای حضور شخصی نیروی انسانی کارشناس و فنی را با دستگاه‌‌های مورد نیاز به منطقه اعزام کنند که مناطق سیل‌زده بشدت به کارشناسان فنی و دستگاه‌‌های تخصصی نیازمندند. نماینده مردم استان خوزستان با انتقاد از عملکرد دولت در ارتباط با مدیران ذی‌ربط اظهار داشت: هرچند دولت تلاش کرده با تمام توان حضور میدانی داشته باشد اما نسبت به گسیل امکانات عملکرد ضعیفی داشته است. مهم‌ترین ضعف دولت در شاهرگ ارتباطی رساندن خدمات مورد نیاز به مردم است. اگر برای مثال دولت امکانات خوبی را به منطقه ارسال کند اما خدمات و امکانات درست میان مردم توزیع نشود، به مثابه این است که خدماتی ارائه نشده است و راندمان کار در شرایط فعلی حائز اهمیت است، بنابراین انتظار می‌رود دولت در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص خود و ارتباط‌دهی هر چه بهتر فرمانداران، دهیاران و بخشداران اقداماتی را در دستور کار قرار دهد. به‌رغم اینکه کماکان امکانات زیادی از  مرکز به استان خوزستان ارسال می‌شود اما متاسفانه فرمانداران و بخشداران نتوانسته‌‌اند حلقه ارتباطی خوبی با دهیاران و مناطق سیل‌زده برقرار کنند، دولت همچنان در زمینه ارسال ماشین‌آلات مورد نیاز اشراف کاری ندارد و در بیشتر بخش‌ها شاهد موازی‌کاری‌‌‌هایی هستیم که راندمان کار را کاهش می‌دهد.
علی ساری با انتقاد از تامین نشدن اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم سیل‌زده توسط دولت گفت: کمبود اقلام بهداشتی اعم از سرویس بهداشتی و حمام در مناطق سیل‌زده خود بحران‌آفرین است، با اینکه در روزهای گذشته تعداد قابل توجهی اقلام بهداشتی روانه اردوگاه‌ها شده اما انتظار می‌رفت این اقلام پیش از این به دست مردم برسد، هنگامی که دولت بر زدن اردوگاه تاکید دارد انتظار می‌رود در کنار زدن اردوگاه به نیازهای اصلی آن اعم از سرویس بهداشتی و حمام  توجه کافی داشته باشد. وی در پایان ضمن تقدیر از عملکرد نیروهای مسلح در پل‌سازی‌‌های ضروری در وقوع سیل افزود: خوشبختانه حضور نیروهای نظامی و مردمی و در اختیار گذاشتن امکانات مورد نیاز اعم از ماشین‌آلات سنگین و سبک و کمک به پل‌‌سازی جنگی برای تسهیل عبور و مرور ساکنان چشمگیر است. هر چند سپاه و بسیج در ساخت پل و کمک به مردم در احیای راه‌‌های ارتباطی موثر بوده‌‌اند اما انتظار می‌رود دولت هر چه سریع‌‌‌‌‌‌تر نسبت به ساخت پل‌‌های تخریب شده به شکل حرفه‌ای و متناسب با وضعیت رودخانه‌ها اقدام کند.
 

کلافگی مردم از فقدان امکانات
جواد کاظم‌نسب‌الباجی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اظهار داشت: وسعت سیل استان خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است. متاسفانه بسیاری از مناطق سیل‌زده زیر آب رفته و بیشتر روستاها و شهرستان‌‌های درگیر اعم از حمیدیه، سوسنگرد و اهواز در محاصره سیل قرار گرفته‌‌اند و این موضوع منجر به افزایش نگرانی مردم در این منطقه شده است. آنچه بیش از پیش بر عصبانیت مردم افزوده و آنها را دچار اضطراب کرده فقدان برخی امکانات است.  وی افزود: انتظار مردم خوزستان در وضعیت بحرانی کنونی افزایش خدمات‌رسانی از سوی مدیران است، بیش از این نمی‌توان از مردم خسته از سیل انتظار ایجاد سیل‌بند آن هم با دست‌‌های خالی داشت. در یک نگاه گذرا می‌توان گفت استان خوزستان صحنه بزرگی از مردمی شده که شبانه‌روز بیل به دست در حال احداث سیل‌بند هستند. از مردمی که فشار عصبی ناشی از خرابی و ویرانی‌‌های سیل رنج می‌برند نمی‌توان انتظار اقداماتی بیش از این داشت. نماینده مردم استان خوزستان در مجلس اظهار داشت: خوشبختانه حضور همیشه در صحنه بسیج مردمی و سپاه پاسداران التیامی بر دردهای مردم سیل‌زده بود، آنچه از 28 اسفند سال 97 تاکنون از نزدیک مشاهده کرده‌ام، استمداد مردم برای تامین اولین نیازهای آنهاست متاسفانه دولت تاکنون موفق به تامین بسیاری از نیازهای سیل‌زدگان نشده و مردم در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. اگر دولت و همه سازمان‌‌های مربوط وسایل مورد نیاز مردم را در جلوگیری از نفوذ سیل به شهرها و روستاها تامین می‌کردند، تاکنون بسیاری از شهرها و روستاها از خطر سیل در امان می‌ماند، در حالی که با برخی سهل‌انگاری‌ها بیشتر روستاهای استان خوزستان در محاصره سیل قرار دارند و مردم با دیدن این وضعیت بر ماندن در روستا و دفاع از خانه و کاشانه خود در برابر سیلاب‌‌های بزرگی اصرار دارند.
 

حمایت‌های چشمگیر سپاه
سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در استان خوزستان گفت: از آنجایی که بسیج و سپاه از بطن مردم هستند و درد مردم، درد آنهاست، در هر برهه‌ای از زمان همراهی و همدلی با مردم را به شکلی بسیار باورنکردنی به نمایش گذاشته‌‌اند که نمونه اخیر آن حضور در گل‌ولای و ساخت سیل‌بند و پل و کمک به مردم سیل‌زده است.
حضور نیروهای سپاه پاسداران در عرصه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده نشان داد این نیروهای جهادگر انقلابی نه‌تنها در موضوعات سیاسی، فرهنگی و عمران و آبادانی کشور فعال هستند، بلکه در مواقع خطیر، بزرگ‌ترین یاوران ملتی به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌آیند که انقلاب حاصل پشتیبانی آنهاست. حضور چشمگیر نیروهای مسلح در کنار هلال‌احمر و نیروهای مردمی بسیاری از نواقص را رفع کرده و منجر به جلوگیری از بروز خسارت‌‌‌هایی شد که می‌توانست فاجعه‌آفرین باشد. وی درباره خدمات‌رسانی سپاه بیان داشت: مردم استان خوزستان از همان اولین ساعات بارش‌ها از نزدیک شاهد حضور پررنگ بسیج و سپاه در حل بسیاری از مشکلات مردمی اعم از رساندن غذای گرم، آماده کردن پوشاک مورد نیاز و خارج کردن مردم و اموال آنها از مناطق سیل‌زده بوده‌‌‌اند. جمع‌آوری و رساندن کمک‌‌های مالی مردم به دست مردم سیل‌زده، راه‌اندازی مواکب خدمت‌رسانی و در اختیار گذاشتن نیروها و امکانات  فنی مهندسی، خود مرحمی بر آلام مردم استان خوزستان است. ورود سپاه و بسیج به عرصه کمک‌رسانی در استان خوزستان با مشاهده مردمی که خانه‌ها و مزارع‌شان از دست رفته به پر کردن بسیاری از خلأ‌ها کمک می‌کند، چرا که بحران به قدری گسترده است که دولت به تنهایی یارای حل آن را ندارد.
 


Page Generated in 0/0058 sec