printlogo


کد خبر: 208379تاریخ: 1398/1/25 00:00
وزیر نفت از مجوز رهبری خبر داد
برداشت از صندوق توسعه برای مناطق سیل‌زده

گروه اقتصادی: پس از گذشت 3 هفته از سیل بی‌سابقه در اغلب نقاط کشورمان، منابع بازسازی مناطق سیل‌زده توسط مسؤولان مشخص شد. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اجمالی، سیل هزار میلیارد تومان به تاسیسات صنعت نفت خسارت ‌زده است، گفت: مقام معظم رهبری با درخواست رئیس‌جمهوری مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای مناطق سیل‌زده موافقت کرد‌ه‌اند. بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه بزودی نامه‌ای به مقامات کشور یا رئیس‌جمهوری درباره تجاوز به حریم خطوط لوله خواهم نوشت، تصریح کرد: تجاوزی که به حریم و بستر رودخانه‌ها شده است به شکل بیشتری در خطوط لوله هم در حال تکرار است که فاجعه است. وی با اشاره به اینکه اهواز پر از خط لوله است و هیچ جایی مانند اهواز در خطر نیست، یادآور شد: بارها در مجلس و از تریبون‌های مختلف اعلام کردم که تاسیسات صنعت نفت فرسوده است و همکاران ما در مناطق نفتخیز با چنگ و دندان آن را اداره می‌کنند.  زنگنه با بیان اینکه همه امکانات صنعت نفت در اختیار استان خوزستان است و از آن مضایقه‌ ندارم، تاکید کرد: هم‌اکنون ۶۰۰ دستگاه سنگین شرکت‌های نفتی در این استان در حال فعالیت است و امکانات لجستیک دیگری نداریم؛ برای تامین تجهیزات از هیچ کمک مالی دریغ نمی‌کنیم و به‌سرعت آن را تامین خواهیم کرد. زنگنه با بیان اینکه من با اختصاص بخشی از درآمد نفت به سیل استان خوزستان موافقم، اما بعید است مجلس شورای اسلامی به آن رای دهد، گفت: مقام معظم رهبری با درخواست رئیس‌جمهوری مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای مناطق سیل‌زده موافقت کرده‌اند.
خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی به تأسیسات نفتی
وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اجمالی، سیل 1000 میلیارد تومان به تاسیسات صنعت نفت خسارت ‌زده است، درباره تالاب هورالعظیم هم توضیح داد: ما کاملا همراه مردم بوده و هستیم و تابع تصمیمات ستاد مدیریت بحران استان خوزستان خواهیم بود. وی با بیان اینکه من همیشه یک اصل دارم و آن اینکه با مردم مناطق عملیاتی یک یا 2 سال نمی‌خواهیم زندگی کنیم بلکه به اندازه یک تاریخ می‌خواهیم زندگی کنیم و جدا از آنها نیستیم، تاکید کرد: این خیانت است که سیل را به جای دیگری هدایت کنیم که مردم خسارت ببینند، اعلام این موضوع یک شیطنت است که از سوی دشمنان طراحی شده است. وی با بیان اینکه موضوع محیط‌زیست برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: اعلام کردم اگر خطر زیست‌محیطی احساس کردید فوری فعالیت تولید در چاه‌ها را متوقف کنید، حتی خطوط لوله‌ را از نفت خالی کنید.
برداشت از صندوق اجتناب‌ناپذیر است
ساعاتی پس از خبر اجازه رهبری مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی، رئیس کل بانک مرکزی هم در یادداشتی اینستاگرامی در این باره توضیح داد و نوشت: نیاز به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین بخشی از خسارت‌های سیل اجتناب‌ناپذیر است؛ فروش این منابع، موجب عرضه بیشتر ارز در بازار شده و منابع ریالی لازم را تأمین می‌کند. برای تسهیل این فرآیند، بانک مرکزی نقش ثبات‌سازی در بازار را ادامه خواهد داد و منابع حاصل را صرف کنترل هدفمند نرخ ارز و تنظیم عرضه و تقاضا خواهد کرد. عبدالناصر همتی نوشت: بانک مرکزی در سال جاری بر تغییر ترکیب ترازنامه خود (پایه پولی) تاکید دارد. همزمان با کنترل اضافه برداشت بانک‌ها، افزایش خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی به دلیل تعدیل نرخ‌ها، افزایش فروش ارز توسط صادرکنندگان و... تحقق خواهد یافت. این شیوه می‌تواند منابع ریالی لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد. وی ادامه داد: در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها نخواهد داشت. قطعاً کمک دولت در ارائه منظم اوراق در بازار و شکل‌گیری عملیات آن باز نتایج خوبی را در سال جاری به‌دنبال خواهد داشت.
 

منابع جدید مالی برای جبران خسارت سیل
از سوی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت‌های سیل آخرین راهکار است، گفت: نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید برای جبران خسارت‌های اخیر تعریف شد. محمد حسینی  افزود: از 5 پیشنهاد مطرح شده 2 پیشنهاد به صورت مشخص مورد توافق اعضای کمیسیون قرار گرفته و به نظر می‌رسد از این محل بخش مهمی از خسارت‌های سیل اخیر جبران خواهد شد. به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، پیشنهاد فروش اموال دپو شده در انبارهای سازمان اموال تملیکی مورد موافقت قرار گرفته و بزودی از 10 هزار میلیارد تومان اموال موجود در این انبارها حدود 2 هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های سیل اخیر اختصاص خواهد یافت. وی گفت: پیشنهاد انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت مورد توافق اعضا قرار نگرفته است. حسینی ادامه داد: این در حالی است که با تخصیص 5 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل جابه‌جایی اعتبارات عمرانی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر نیز موافقت شده است. وی گفت: منبع مهم دیگر نیز استفاده 2 میلیارد دلاری دولت از منابع ذخیره شده صندوق توسعه ملی است که این موضوع قطعا می‌تواند آخرین راهکار باشد. همچنین زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ارائه هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه و مبلغ 50  میلیون تومان کمک بلاعوض از محل بودجه مسؤولیت‌های اجتماعی بانک به سیل‌زدگان خبر داد.


Page Generated in 0/0070 sec