printlogo


کد خبر: 208630تاریخ: 1398/2/3 00:00
اخبار

افزایش 300 تومانی قیمت دلار
در اولین روز کاری دومین ماه سال قیمت دلار 300 تومان افزایش یافت. بر این اساس دیروز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد دوباره وارد کانال 14 هزار تومان شد؛ فعالان بازار دلیل این افزایش قیمت را گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اتمام برخورداری 8 کشور خریدار نفت ایران از معافیت تحریمی آمریکا می‌دانستند. سکه بهار آزادی هم با رشد 150 هزار تومانی به 4 میلیون و 900 هزار تومان رسید.


تورم نقطه به نقطه برخی گروه‌های خوراکی بالای ۱۰۰ درصد است
بررسی تورم فروردین ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد قیمت چند گروه خوراکی بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافته است که گروه مربوط به سبزیجات با ۱۵۷ درصد رشد در صدر قرار دارد. به گزارش مهر، نگاهی به گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به فروردین‌ماه سال جاری نشان می‌دهد نرخ کالاها و خدمات مورد نیاز مردم با رشد چشمگیری مواجه بوده است به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۹ درصدی نسبت به اسفند ماه و رشد 4/84 درصدی نسبت به فروردین‌ماه سال قبل هستیم. در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به اسفندماه به ترتیب برای خوراکی‌ها 3/9 درصد، نان و غلات 3/2 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان 1/4 درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران 9/2 درصد، شیر، پنیر و تخم‌مرغ 2/0 درصد، روغن‌ها و چربی‌ها 8/1 درصد، میوه و خشکبار 8/20 درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) 3/30 درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی 9/3 درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه 8/1 درصد بوده است. همچنین نرخ کالاهای این گروه نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها 2/85 درصد، نان و غلات ۲۹ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آنها ۱۱۶ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱۷ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران 3/108 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 2/47 درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۵۳ درصد، میوه و خشکبار 6/111 درصد، سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات) ۱۵۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی 2/64 درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب‌میوه 5/67 درصد رشد را شاهد بودیم.


نفت گران شد
قیمت نفت دیروز تحت تأثیر موضوع تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، حدود 3 درصد جهش داشت. بر این اساس، بهای معاملات آتی وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا 9/2 درصد افزایش یافت و به 87/65 دلار در هر بشکه رسید. همچنین بهای معاملات آتی نفت برنت با 3/3 درصد افزایش، به 31/74 دلار در هر بشکه رسید. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه تصمیم دولت این کشور درباره تمدید معافیت‌ از تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را اعلام کرد. بر این اساس آمریکا اعلام کرد خریداران فعلی نفت ایران دیگر معافیتی دریافت نخواهند کرد. ایران در مارس با تولید 75/2 میلیون بشکه در روز نفت، چهارمین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک بود. تحلیلگران از چنین تصمیمی انتقاد کرده و بر این باورند که چنین اقدامی بشدت به خریداران آسیایی ضربه خواهد زد. چین و هند که بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران هستند، سرگرم لابی برای تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بوده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها، عرضه به بازار را در شرایطی که صادرات نفت ونزوئلا بشدت محدود شده و توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در جریان است، محدودتر از این خواهد کرد. در نتیجه محدودیت عرضه، قیمت نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک‌سوم و وست تگزاس اینترمدیت بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
 


Page Generated in 0/0055 sec