printlogo


کد خبر: 208652تاریخ: 1398/2/3 00:00
چهارگوشه

تعلیق مذاکرات درباره انتقال قدرت سیاسی در سودان
رهبر اپوزیسیون سودان از ادامه اعتراضات در این کشور خبر داده است. گفته می‌شود گفت‌وگوی بین نمایندگان اپوزیسیون و شورای نظامی حاکم بر سودان یکشنبه قطع شده است. اپوزیسیون سودان که قطع مذاکرات به تصمیم آن بوده، بر آن است با ادامه‌ اعتراضات سیاسی، امر انتقال قدرت سیاسی در این کشور به یک شورای غیرنظامی را تسریع کند. شنبه شورای نظامی حاکم اعلام کرده بود بزودی درباره تشکیل یک شورای سیاسی متشکل از نمایندگان نظامی و غیرنظامی برای اداره سودان تصمیم‌گیری خواهد شد. عبدالفتاح برهان، رهبر شورای نظامی حاکم بر سودان وعده داده بود که امر انتقال قدرت به یک شورای غیرنظامی و در عین حال امر تامین خواسته‌های اپوزیسیون تسریع خواهد شد. این در حالی است که یکی از رهبران اپوزیسیون سودان گفته تلاش‌های انجام شد برای تامین خواسته‌ها و انتظارات اپوزیسیون و همچنین امر انتقال قدرت سیاسی کفایت نمی‌کند.

عقب‌نشینی حمد  از لغو تابعیت صدها بحرینی
خبرگزاری دولتی بحرین می‌گوید شیخ حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه این کشور دستور داده تابعیت 550 شهروند این کشور بازگردانده شود. تابعیت این افراد را دادگاه لغو کرده بود. هیچ دلیلی برای این تصمیم پادشاه بحرین ارائه نشده است. گروه‌های حقوق‌بشری می‌گویند تابعیت تقریبا هزار بحرینی که اکثریت آنها شیعه هستند، از زمان وقوع ناآرامی‌ها در این کشور در 8 سال پیش لغو شده است. کمیساریای عالی حقوق‌بشر روز پنجشنبه از صدور احکام سلب تابعیت از گروه اخیر مخالفان بحرینی ابراز نگرانی عمیق کرد و گفت اینگونه که به نظر می‌رسد محاکمه جمعی استانداردهای لازم برای برگزاری دادگاهی عادلانه را نداشته است.

حشدالشعبی: نظامیان آمریکایی  از عراق خارج شوند
سخنگوی حشدالشعبی عراق در محور شمال با اشاره به مانع‌تراشی آمریکا در فعالیت‌های نیروهای عراقی برای از بین بردن هسته‌های پنهان داعش، خواستار بیرون راندن نظامیان آمریکایی شد. علی الحسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه با بیان اینکه تحرکات آمریکا در «الحویجه» و سایر مناطق شمالی، غیر قابل توجیه و کاملا مردود است، افزود: نیروهای امنیتی و حشدالشعبی عراق قادرند حملات گروه تروریستی داعش را در این مناطق دفع کنند. مداخله نظامی مستقیم آمریکایی‎ها در عراق و اشغال این کشور در مقاطع مختلف نه‌تنها امنیت را برای عراقی‎ها محقق نکرده، بلکه موجب پیدایش و فعالیت گروه‎های تروریستی از جمله القاعده و سپس داعش شده است.

تظاهرات گسترده ضد فساد در مراکش
هزاران نفر در رباط، پایتخت مراکش در اعتراض به فساد و بیکاری گسترده اشتغال دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادی 42 فعال مدنی دستگیر شده در این کشور شدند. تظاهرات روز یکشنبه، توسط احزاب و گروه‌های سیاسی و مدافعان حقوق شهروندی و خانواده بازداشت‌شدگان و بویژه اعضای جنبش «الریف» سازماندهی شده بود. این اعتراضات پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته دادگاهی در این کشور حکم زندان این فعالان را به‌خاطر اعتراضات سال‌های 2016 و 2017 تایید کرد. مقامات حکومتی این فعالان را متهم می‌کنند که امنیت کشور را به خطر انداخته‌اند. اعتراضات معروف به «جنبش الریف» در شهر الحسیمه و اطراف آن در طول چندین ماه بین پاییز 2016 تا تابستان 2017 در اعتراض به کشته شدن یک ماهیگیر رخ داد.

حماس:
امارات از پشت به اعراب خنجر زد
سخنگوی جنبش حماس، رزمایش نظامی مشترک امارات و رژیم صهیونیستی را که اخیرا در یونان برگزار شد، ننگ و عاری بزرگ برای اعراب دانست. سامی ابوزهری گفت:«این رزمایش صهیونیست‌های قاتل را تشویق می‌کند و خنجری از پشت به امت عربی و ملت فلسطین است». به گزارش کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی، رزمایش نظامی مزبور طی روزهای هشتم تا دوازدهم آوریل در پایگاه آندراویدای یونان با حضور نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی، امارات، آمریکا، ایتالیا قبرس و کشور میزبان برگزار شد. اقدام اماراتی‌ها به قدری سخیف و بد بود که حتی رسانه‌های اسرائیلی نیز از اینکه چگونه روزی فرا رسیده که خلبانان یک کشور عربی دوشادوش خلبانان اسرائیلی به تمرین نظامی بپردازند، ابراز شگفتی کرده بودند.
 


Page Generated in 0/0082 sec