printlogo


کد خبر: 208904تاریخ: 1398/2/10 00:00
نگاهی به مجموعه‌‌های نمایشی تلویزیون در رمضان 98
عشق، تاریخ و چیزهای دیگر...

محسن شهمیرزادی: ماه رمضان از جمله ایام مناسبتی سال به‌حساب می‌آید که صداوسیما هر ساله برنامه‌های ویژه‌ای را برای این ماه تدارک می‌بیند. اگرچه امسال سریال‌های نوروزی در فراق مجموعه‌های مردم‌پسندی چون «پایتخت» کارنامه متوسطی را از خود به‌جا گذاشتند اما به نظر می‌رسد 3 شبکه اصلی تلویزیون برنامه‌های نمایشی ویژه‌ای را برای ماه رمضان پیش‌رو تدارک دیده‌اند. درحالی که بسیاری ماه مبارک را فرصتی برای خلوت روزه‌داران می‌دانند اما گویا ذائقه مخاطبان با کنداکتور شلوغ سیما در ماه رمضان خو گرفته است. با نگاهی اجمالی به سریال‌های در نظر گرفته شده نام‌های قابل‌تأملی در میان تولیدکنندگان آنها دیده می‌شود و اینکه مضامین آنها عموما در ژانر ملودرام قرار می‌گیرد.
 

از یادها رفته‌ / شبکه 1
سال گذشته نام «الف ویژه» به‌عنوان گزینه‌ شبکه یک برای شب‌های ماه رمضان مطرح بود. «الف ویژه» که بنا بود به کارگردانی محمدرضا هنرمند تولید شود، به کمال تبریزی سپرده شد اما به دلیل کیفیت پایین تولید، از دستور کار شبکه یک خارج شد. در مقابل سریال «از یادها رفته‌» که برای شبکه 5 تولید شده بود به کنداکتور شبکه یک رسید و بناست شب‌های ماه رمضان از این شبکه روی آنتن برود. «از یادها رفته» اثری تاریخی متعلق به دهه ۲۰ است که به روایت زندگی و آداب ‌و رسوم ایرانیان در آن دهه می‌پردازد و سراغ وقایع زندگی «خسرو» و «مهربانو» می‌رود که به شکل یک رمان روایت می‌شود. همچنین قرار است به موضوعاتی تاریخی مثل کشف حجاب و کشت خشخاش و تولید تریاک در این سریال پرداخته شود. حسین پاکدل، رضا یزدانی، میترا حجار، حسین یاری، سیما تیرانداز، رسول نجفیان و... از جمله بازیگران این سریال هستند.
 

دلدار‌ / شبکه 2
«دلدار» عنوان سریال رمضانی شبکه 2 سیماست که در ژانر ملودرام عاشقانه به کارگردانی و تهیه‌کنندگی برادران محمودی جلوی دوربین رفته است. این 2 برادر با آنکه تجربه موفقی را در سریال‌‌سازی با مجموعه «سایه‌بان» کسب نکردند اما بار دیگر مضمونی عاشقانه را برای روایت داستان خود برگزیده‌اند. اثر جدید محمودی‌ها که توسط مهدی حمزه و آزیتا ایرایی به رشته تحریر درآمده،  به داستان عشق چند دختر و پسر می‌پردازد. خانواده‌هایی از طبقه متوسط ایفاگر نقش اصلی داستان هستند و سوژه‌هایی چون بیکاری و چالش‌های نسل جوان از جمله مسائلی است که در این سریال به آنها پرداخته می‌شود. داستان این سریال قصه «آرش» نخبه دانشگاهی با بازی محمدرضا غفاری است که به دلیل بیماری مادرش، دانشگاه را رها می‌کند. محمدرضا غفاری، الناز حبیبی، بهزاد فراهانی، علی اوسیوند، پریوش نظریه و همایون ارشادی در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند.
 

برادرجان‌ / شبکه 3
سریال «برادرجان» به نویسندگی سعید نعمت‌الله، کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، ملودرامی مذهبی است که روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت. در خلاصه داستان این سریال آمده: «برادری و جان‌فشانی 3 برادر که زبانزد است و خدا و خلق از آنها در آسایش، به ناگاه دچار حادثه می‌شود که نامش حق‌الناس است». بازیگران این سریال پرکاراکتر نیز از این قرار هستند: علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، کامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، آرش فلاحت‌پیشه، جلیل فرجاد و لعیا زنگنه. تیتراژ این سریال با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی فرید سعادتمند تولید شده است. این سریال تازه‌ترین همکاری سعید نعمت‌الله و محمدرضا شفیعی بعد از سریال‌های «جراحت»، «شیدایی»، «رستگاران»، «عقیق»، «مادرانه»، «روح‌الله» و... به حساب می‌آید.


Page Generated in 0/0055 sec