printlogo


کد خبر: 208911تاریخ: 1398/2/10 00:00
اخبار

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت صمت:
وزارت جهاد کشاورزی
بازار را تنظیم نکرد
«مسؤول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی است و مسؤولان آن باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است».
به گزارش تسنیم، محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: از ابتدای امسال تأمین کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده‌ایم. وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده‌ایم تأمین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تأمین این کالا اختصاص داده‌ایم. وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود. کلامی اضافه کرد: آنچه دولت وارد کرده  است با حداکثر نرخ 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به‌دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد. وی گفت: آسیب خزانه‌های نشای برنج به‌دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز 4200 تومانی برای امسال تأمین می‌کند. وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند، گفت: برای ماه مبارک رمضان 30 هزار تن برنج با نرخ 7 هزار و 400 تومان از نوع کیفی 1121، 20 هزار تن شکر و 20 هزار تن روغن برای خانوارها در نظر گرفته شده است.  کلامی گفت: 120 هزار تن شکر و 10 هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است. وی ادامه داد: توزیع این اقلام به‌وسیله تعاونی‌‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و صنوف است. وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است در حالی که ما باید 5 روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم. اکنون 350 هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

نرخ ارز تجار قدیمی را از میدان به‌در کرد
ظهور ۶۴۴۷ صادرکننده جدید
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات 3/44 میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۷ خبر داد که بیش از 1/24 میلیارد دلار از آن به کشورهای همسایه صادر شده و در مقایسه با سال ۱۳۹۶، 3 درصد رشد داشته است. به گزارش ایسنا، محمدرضا مودودی در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی کشور گفت: ایران سال 97 به ۱۵ کشور همسایه، بیش از 1/24 میلیارد دلار صادرات داشت که در مقایسه با سال ۹۶ گویای رشد 3 درصدی است. وی با اشاره به اینکه کل صادرات کشور از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۰۳۹ میلیارد دلار ثبت شده است، گفت: سهم صادرات پیش از انقلاب ۱۶۲ میلیارد دلار و صادرات بعد از انقلاب اسلامی ۱۸۷۰ میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد ۹۲ درصد از مجموع صادرات کشور در بعد از انقلاب محقق شده است. به گفته وی، میزان صادرات در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ معادل ۴۷۹ میلیارد دلار بوده است. وی تراز تجاری سال گذشته را 7/1 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سال گذشته با توجه به صادرات 3/44 میلیارد دلاری و واردات 6/42 میلیارد دلاری، تراز تجاری کشور به 7/1 میلیارد دلار رسید. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، سال گذشته ۶۴۴۷ صادرکننده جدید حقیقی و حقوقی ظهور کردند که این افراد در مجموع 4/5 میلیارد دلار صادرات انجام دادند. وی افزود: این آمار نشان می‌دهد بیشتر این صادرات با هدفی جز بازگشت ارز انجام شده، چرا که در همین سال میزان صادرات صادرکنندگان اصلی و
با سابقه کاهش داشته است. وی خاطرنشان کرد: از این میان تنها ۴۴۵ فرد و شرکت، صادرات بیش از یک میلیون دلار داشته‌اند و مابقی، صادراتی کمتر از یک میلیون دلار انجام داده‌اند و این به ‌معنای آن است که بخش عمده‌ای از این صادرات با هدف بازگشت ارز به کشور انجام شده است. مودودی در ادامه با اشاره به اثرات تحریم‌ها در اقتصاد کشور گفت: سال گذشته ۱۴ درصد از ارزش تجارت خارجی کشور کم و صادرات به کشورهای همسایه تنها ۳ درصد رشد داشته اما باید رشد بیشتری را تجربه می‌کردیم.


Page Generated in 0/0056 sec