printlogo


کد خبر: 208913تاریخ: 1398/2/10 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از آغاز اجرای مصوبه افزایش بلیت اتوبوس، مترو و تاکسی در پایتخت
سفرهای شهری 20 درصد گران‌تر از پارسال
عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌و‌گو با «وطن‌امروز»: با این شرایط اقتصادی نباید شورای شهر حمل و نقل عمومی را برای مردم گران می‌کرد و باید افزایش هزینه را از محل درآمدهای میلیاردی چون طرح ترافیک جبران می‌کرد

گروه اجتماعی: انجام سفرهای شهری با افزایش 20 درصدی کرایه‌ در سال 1398 روبه‌رو شد. این افزایش برای مترو و سامانه اتوبوس‌های شهری به‌دلیل بهره‌گیری آنها از بلیت الکترونیکی از روز گذشته به اجرا گذاشته شد اما خطوط تاکسیرانی تا دیروز برچسب نرخ‌های جدید خود را دریافت نکرده بودند با این حال مسافرت‌ با تاکسی نیز 20 درصد نسبت به سال 97 گران‌تر شد. در همین باره پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نرخ کرایه‌های جدید اتوبوس‌های پایتخت را در خطوط عادی و تندرو اعلام کرد و گفت: نرخ‌های جدید براساس مصوبه شورای شهر تهران به طور میانگین 20 درصد افزایش یافته که محاسبه قیمت براساس چندین فاکتور لحاظ شده است. وی  تصریح کرد: نرخ کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری در خطوط عادی و تندرو متفاوت است که در خطوط عادی حداقل 650 و حداکثر 1500 تومان براساس مسافت درنظر گرفته شد و نرخ کرایه اتوبوس در خطوط تندرو نیز حداقل 600 تومان و حداکثر 1200 تومان در نظر گرفته شده است که 600 تومان برای مسافت‌های کمتر از 10 کیلومتر و 1200 تومان برای بیش از 20 کیلومتر است. به‌گفته سنندجی، کرایه اتوبوس‌های درون‌شهری در خطوط عادی براساس کیلومتر 9 قیمت دارد و در خطوط تندرو نیز 4 قیمت درنظر گرفته شده است.
بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی گران شد
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت مترو از دیروز خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، قیمت بلیت تک‌سفره از هزار تومان به 1200تومان افزایش یافت. ضمن اینکه بلیت فرودگاه امام(ره) از 7500 به 9500 تومان افزایش یافت. فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با تسنیم، ادامه داد: این اقدام متروی تهران بر اساس مصوبه شورای شهر تهران است. همچنین علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: کرایه‌های تاکسی حداقل 20 درصد افزایش پیدا کرد و در برخی از خطوط برای رُوند شدن شاید این رقم کمی بیشتر باشد. در این میان محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: ۹ هزار تاکسی فرسوده در پایتخت تردد می‌کنند.
زمان مجازحضور در مترو؛ 2 ساعت!
نوبخت در ادامه با بیان اینکه مسافران فقط 2 ساعت می‌توانند از سیستم مترو استفاده کنند، گفت: شهروندان اگر قصد داشته باشند بیش از این زمان از مترو استفاده کنند، باید بلیت جدید خریداری کنند.
شهروندان زمانی که وارد ایستگاه مترو می‌شوند حدود 400 تومان به عنوان مبلغ پایه از موجودی بلیت‌ آنها کسر می‌شود و در صورتی که مسافران در هنگام خروج نیز کارت بزنند مابقی هزینه از آنها بر اساس مسافت کسر خواهد شد ولی اگر چنین اقدامی هنگام خروج توسط شهروندان صورت نگیرد حداکثر نرخ سفر که همان 1200 تومان است برای‌شان لحاظ می‌شود. وی از به‌کارگیری تیم‌هایی برای سنجش اعتبار بلیت مسافران خبر داد و گفت:‌ این اقدام توسط تیم‌ها به صورت تصادفی صورت می‌گیرد و مسافرانی که بدون پرداخت بلیت وارد مترو شده یا مدت اعتبار بلیت آنها گذشته باشد، شناسایی و به بیرون از شبکه برای خرید بلیت هدایت می‌شوند.
افزایش قیمت بلیت کار اشتباهی بود
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال جاری کار اشتباهی بود، گفت: شهرداری‌ها به جای فشار بر مردم با افزایش 20 درصدی بلیت حمل‌ونقل عمومی باید پوشش هزینه‌‌های توسعه این بخش را از محل درآمدهای کلان حاصل از طرح ترافیک صرف می‌کردند. سمیه محمودی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره افزایش 20 درصدی قیمت بلیت مترو، اتوبوس و تاکسی در تهران گفت: تصمیم شورای شهر تهران در گران کردن 20 درصدی قیمت بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، در این شرایط سخت اقتصادی، بی‌شک رویکرد درستی نبوده است، چرا که نه‌تنها قدرت خرید مردم بویژه قشر کم‌درآمد که مشتریان اصلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هستند کاهش یافته است بلکه از لحاظ سیاست‌گذاری‌‌های کلان نیز گرانی بلیت، موجب می‌شود خیلی از مسافران از خودرو‌‌های شخصی استفاده کنند تا آلایندگی‌ها و ترافیک بیش از پیش شود. وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با درک شرایط اقتصادی کشور و با هدف ممانعت ار فشار به مردم، حامل‌‌های انرژی را در بودجه سال جاری گران نکرد، گفت: شورای شهر نیز در نرخ‌‌گذاری بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید جوانب لازم را در نظر می‌گرفت و پوشش هزینه را از محل درآمدهای کلان نظیر درآمد میلیاردی طرح ترافیک و سایر درآمدهای دیگر برای توسعه و نگهداری حمل‌ونقل عمومی به‌کار می‌گرفت. این نماینده مجلس تصریح کرد: گرانی حتی به مقدار اندک استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بی‌تردید بر افزایش سطح قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار است، از طرفی نیز این گرانی موجب می‌شود حضور حمل‌ونقل خصوصی نیز پررنگ‌‌‌‌‌‌تر شود، بنابراین شورای شهر در تصمیم‌گیری‌های خود نسبت به تعیین قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی نباید یک طرف قضیه را می‌دید. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش 20 درصدی قیمت بلیت ناوگان عمومی، مشکلات کلانشهر تهران را از حیث آلایندگی و محیط‌زیستی قطعا بیشتر می‌کند افزود: سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد تا عموم مردم ترغیب به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی شوند نه اینکه با گران کردن بلیت، انگیزه برای سفر با خودروهای شخصی که تبعات فراوان و هزینه‌‌های اجتماعی زیادی دارد، بیشتر شود.


Page Generated in 0/0054 sec