printlogo


کد خبر: 208959تاریخ: 1398/2/11 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از آخرین تصمیمات احتمالی برای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت
رونمایی از بنزین 98
نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: از طرح دولت بی‌اطلاعیم و در این شرایط اقتصادی افزایش نرخ سوخت را به صلاح نمی‌دانیم

اسدالله خسروی: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت روحانی زمانی که سهمیه‌بندی بنزین را ملغی کرد و آن را بی‌خاصیت می‌دانست هیچ‌گاه فکرش را هم نمی‌کرد برای اجرای این طرح دوباره برنامه‌ریزی و برای اجرای مجدد این طرح لحظه‌شماری کند! به گزارش «وطن‌امروز»، اطلاعیه‌های وزارت نفت برای ثبت‌نام اشخاصی که کارت سوخت ندارند نشان می‌دهد بزودی قرار است تصمیمات جدید درباره بنزین و سهمیه‌بندی‌ها اعمال شود و حتی خبرگزاری فارس گزارش داده احتمالا از پنجشنبه سهمیه‌بندی سوخت آغاز خواهد شد. این خبرگزاری در این باره نوشت:
«بر اساس اطلاعات به دست آمده، طرح سهمیه‌بندی بنزین به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رسیده است و هیأت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنجشنبه آن را اجرایی کند. قیمت بنزین سهمیه‌ای بدون تغییر و هر لیتر 1000 تومان عرضه خواهد شد اما قیمت بنزین آزاد افزایش خواهد داشت. بر این اساس به نظر می‌رسد سهمیه هر خودرو ۶۰ لیتر در نظر گرفته شده است.
بر اساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران 3 قوه، بزودی قرار است عرضه بنزین به صورت کارتی و در قالب عرضه دونرخی بنزین صورت گیرد، هر چند هنوز از میزان افزایش قیمت‌ها خبری در دست نیست ولی ظاهرا به نظر می‌رسد قیمت بنزین در این روش فقط حدود 20 تا 30 درصد بیشتر افزایش نخواهد یافت و اختلاف بنزین سهمیه‌ای با بنزین آزاد نیز زیاد نخواهد بود».

 

 سناریوهایی در محاق
وزیر نفت دولت روحانی از زمانی که بر مصدر صدارت نشست طرح‌هایی چون سهمیه‌بندی را به تمسخر می‌گرفت و در نهایت آن را حذف کرد. وزارت نفت اعتقاد داشت سهمیه‌بندی طرحی ناکارآمد است اما در ادامه همان وزارتخانه طرح سهمیه‌بندی را یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش قاچاق نامیده و قرار است طرح جدید سهمیه‌بندی رونمایی شود. سناریوها و قیمت‌های مختلفی در زمان بررسی قیمت بنزین پیشنهاد شده اما گویا قرار است همان طرح ابتدایی عملیاتی شود. قیمت‌هایی چون 1500 تومان تا 3000 تومان برای بنزین سهمیه‌ای پیشنهاد شد و حتی برخی‌ها یارانه بنزین را مطرح کردند تا معادل سهمیه بنزین در کارت افرادی که خودرو ندارند نیز مبلغی واریز شود. از شواهد امر پیداست که قرار نیست هیچ کدام از این سناریوها اجرا شود و احتمالا همان سهمیه 60 لیتر برای هر خودرو (و نه معادل 60 لیتر برای هر ایرانی) در نظر گرفته شود و هنوز مبلغی هم برای بنزین غیرسهمیه‌ای اعلام نشده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در حالی از نهایی شدن تصمیم دولت برای تغییر قیمت بنزین خبر می‌دهد که به عقیده کارشناسان و نمایندگان مجلس، در شرایط کنونی اقتصاد کشور اجرای چنین برنامه‌ای به صلاح نیست، چرا که قیمت‌ کالاها و خدمات بشدت بالا می‌رود. به گزارش «وطن‌امروز»، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «بنزین سرمایه کشور است و باید از هدررفت آن جلوگیری شود» گفته است: دولت در آستانه تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه است. فرهاد دژپسند هدف اصلی اجرای چنین برنامه‌ای را عدم ورود خسران به رفاه جامعه بویژه اقشار کم‌درآمد دانسته و اذعان کرده باید از سرمایه کشور محافظت شده و سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که مانع از هدررفت سرمایه‌ها شود. اظهارات بنزینی وزیر اقتصاد در حالی است که مردم بویژه قشر کم‌درآمد جامعه به موجب گرانی بیش از حد کالاها و خدمات از یک طرف و کاهش قدرت خرید و نزول ارزش پول ملی از سوی دیگر قادر به تامین معیشت خود نیستند. در چنین شرایطی اگر قیمت سوخت نیز افزایش یابد بی‌تردید گذران زندگی برای مردم سخت‌تر خواهد شد. کارشناسان معتقدند دولت طی چند سال اخیر به جای تحقق شعار بهبود معیشت مردم، مدام به آنها فشار می‌آورد؛ فشاری که ناشی از بی‌تدبیری، ناکارآمدی و ناتوانی تیم اقتصادی دولت در ساماندهی اقتصاد کشور و خانوارهاست.

 

مخالفت با گرانی سوخت
عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره برنامه دولت برای گرانی بنزین به «وطن‌امروز» گفت: دولت سال گذشته در زمان تصویب بودجه 98 اصرار داشت قیمت سوخت در سال جاری افزایش یابد اما نمایندگان مجلس مخالف نظر دولت بودند، چرا که از حیث کارشناسی افزایش قیمت بنزین تاثیر مستقیم روی گرانی کالاها در بازار دارد، بنابراین مجلس در این زمینه با درخواست دولت موافقت نکرد. وی با بیان اینکه تصمیم بر افزایش نرخ سوخت باید حساب شده و دقیق باشد، گفت: هر گونه افزایش قیمت سوخت چون با بخش حمل‌ونقل مرتبط است بر کل اقتصاد کشور بویژه معیشت مردم تاثیرگذار بوده و تورم را بالا می‌برد، چرا که همه کالا‌ها با گرانی سوخت قیمتی جدید به خود می‌گیرند. یوسفیان‌ملا اظهار داشت: دولت معتقد است باید از عرضه سوخت ارزان جلوگیری شود، بنابراین قرار شد 22 بهمن‌ماه سال گذشته نرخ بنزین تغییر کند اما این تاریخ به زمان دیگری موکول شد، چراکه نمی‌خواستند ذائقه مردم را در آن ایام تلخ کنند. پس از آن دولت زمان اجرای سهمیه‌‌‌بندی بنزین را پایان سال در نظر گرفت که با توجه به ازدیاد مسافرت‌های نوروزی و دید و بازدیدها، آن هم به سرانجام نرسید. وی با بیان اینکه سهمیه‌‌‌بندی بنزین و گران کردن این کالا با توجه به شرایط سخت اقتصادی کشور به مصلحت نیست، گفت: اینکه دولت تلاش می‌کند بنزین را گران کند تا مانع از قاچاق این کالا شود، بی‌تردید نشان از بی‌برنامگی و بی‌تدبیری و ناتوانی در اداره امور دارد. از سوی دیگر کورش کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره سناریوهای افزایش قیمت بنزین و چگونگی استفاده از کارت سوخت اظهار داشت: دولت تاکنون درباره افزایش نرخ سوخت لایحه‌ای را در اختیار مجلس قرار نداده و آنچه تا الان تصویب شده ثبات قیمت سوخت بوده است. وی با بیان اینکه دولت پیشنهاد افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌‌‌بندی آن را به سرا 3 قوه داده است، گفت: اما مجلس از جزئیات و سناریوهای این موضوع بی‌خبر است. نماینده مردم در مجلس افزود: نظر شخصی بنده درباره برنامه دولت برای گرانی سوخت منفی است، چرا که شرایط کشور مستعد اجرای این برنامه نیست. کرم‌پور اضافه کرد: دولت باید ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشد تا در راستای اجرای عدالت اجتماعی، مانع از خروج بنزین از کشور شود.

دارندگان کارت سوخت ثبت‌نام نکنند
از ساعت 24 روز نهم اردیبهشت ماه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران کار ثبت‌نام از متقاضیان کارت سوخت در یک سال اخیر را برای بار دوم آغاز کرد. ثبت‌نام کارت سوخت تنها برای افرادی است که کارت سوخت خودروی‌شان به هر دلیلی در دسترس نیست و احیانا مفقود شده است. افرادی که در سامانه ثبت‌نام می‌کنند باید یک کارت بانکی خود را به سامانه معرفی کنند، زیرا در این طرح کارت سوخت جدیدی برای این دسته از افراد صادر نخواهد شد و همان کارت بانکی معرفی شده در سامانه، کار کارت سوخت را در جایگاه‌های عرضه سوخت برای‌شان انجام می‌دهد. کسانی که اقدام به خرید خودروی جدید می‌کنند، در مرحله شماره‌گذاری، کارت سوخت آنها صادر می‌شود و فقط کافی است منتظر باشند تا کارت سوخت خودروی‌شان را از طریق اداره پست تحویل گیرند. یادآور می‌شود مالکان خودرو و موتوسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند می‌توانند  با مراجعه به سامانه www.mob.gov.ir، اپلیکیشن دولت همراه یا کد دستوری#4* به منظور دریافت کارت سوخت، تقاضای خود را ثبت کنند. در این راستا، زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: اگر متقاضیان سال گذشته موفق به ثبت‌نام دریافت کارت سوخت المثنی شده‌اند، لازم نیست در این مرحله اقدامی انجام دهند. وی افزود: کارت بانکی این افراد به عنوان کارت سوخت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد که  جزئیات آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد. وی تصریح کرد  تاکنون مصوبه‌ای  مبنی بر افزایش قیمت بنزین ابلاغ نشده است.

 

گران کردن بنزین به صلاح نیست
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره تبعات تصمیم دولت در تغییر نرخ سوخت گفت: اگر چه دولت مطابق قانون برنامه ششم، اختیار تغییر نرخ سوخت را دارد اما هرگونه تصمیم‌‌‌گیری بدون برنامه‌‌ریزی و کار کارشناسی در کنار بی‌توجهی به موقعیت زمانی و جوانب لازم بی‌شک تبعات منفی زیادی در پی دارد، چرا که افزایش نرخ بنزین تاثیر مستقیم روی افزایش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار دارد. محمد حسینی هدف دولت از بالا بردن نرخ سوخت یا سهمیه‌‌‌بندی بنزین را جلوگیری از رانت موجود در این بخش، قاچاق و پرداخت یارانه پنهان عنوان کرد و افزود: ارزان بودن قیمت بنزین و وجود قاچاق آن را می‌پذیریم اما در شرایط کنونی اقتصاد کشور، دولت برای ساماندهی این بخش به جای افزایش نرخ سوخت باید راهکار دیگری را برگزیند، چرا که افزایش نرخ بنزین گرانی را در بازار تشدید می‌کند. وی با بیان اینکه جامعه بویژه دهک‌‌های پایین درآمدی در صورت افزایش نرخ سوخت با فشار اقتصادی مضاعفی مواجه خواهند شد، تصریح کرد: جزئیات برنامه دولت برای ساماندهی بخش سوخت هنوز مشخص نیست. حسینی تصمیم دولت در گران کردن بنزین را با وجود گرانی‌‌های موجود در بازار به صلاح ندانست و گفت: هرگونه تصمیم‌‌‌گیری که به افزایش نرخ سوخت منجر شود کالا و خدمات را در بازار گران می‌کند.
 


Page Generated in 0/0087 sec