printlogo


کد خبر: 209079تاریخ: 1398/2/15 00:00
اخبار

نوسان بازار طلا و بورس در شنبه
دیروز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی در بازار تهران به ۵ میلیون و ۵۶ هزار تومان و قیمت طلای ۱۸عیار هم ۴۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در بازار آزاد قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم
4 میلیون و 816 هزار تومان، نیم‌سکه 2 میلیون و 775 هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و 785 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز 989 هزار تومان فروخته شد. از سوی دیگر هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و 970 هزار تومان در بازار تهران معامله شد و هر اونس طلا در بازارهای جهانی به قیمت 1/1279 دلار رسید. در بازار ارز نیز قیمت هر دلار 15 هزار، یورو 16700، درهم امارات 4050 و پوند انگلیس 19600 تومان فروخته شد. از سوی دیگر بازار بورس اوراق بهادار دیروز را با جهش آغاز کرد. در این روز شاخص کل بورس با رشد 4480 واحدی به عدد 224589 واحدی رسید و بازهم سیر مثبت خود را ادامه داد. این شاخص شنبه گذشته- 7 اردیبهشت- 205287 واحد بود که نشان از افزایش 19 هزار واحدی دارد.

راه دَبه کردن صراف‌ها بسته ‌شد
بانک مرکزی برای امنیت معاملات در بازار متشکل ارزی، متولی حساب خریدار و فروشنده می‌شود و با این کار راه دَبه کردن صراف‌ها بسته می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، فرآیند ثبت شرکت بازار متشکل ارزی و تأمین سرمایه از سوی سهامداران انجام شد. طبق اعلام مدیریت این بازار، حساب شرکت افتتاح شد و سرمایه 200 میلیارد تومانی بازار متشکل ارزی در حساب قرار گرفت. بر این اساس همه مجوزهای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی گرفته شده و از مهم‌ترین دلایل تأخیر در آغاز به کار این بازار، پروسه تأمین سرمایه و اعضای هیأت‌مدیره و ثبت شرکت بود. نرم‌افزارهای مربوط به انجام معاملات هم‌اکنون به شبکه بانکی وصل شده‌اند تا فرآیند برداشت از حساب‌های بانکی اعضا به منظور خرید و فروش انجام شود. بانک مرکزی در زمان ثبت‌نام اعضا برای حضور در بازار متشکل ارزی از آنها وکالتنامه می‌گیرد که به حساب‌های ارزی و ریالی دسترسی داشته باشد؛ این وکالتنامه به این منظور از صراف‌ها گرفته می‌شود که در زمان خرید و فروش ارز در مبالغ کلان، در گام اول موجودی حساب 2 طرف معامله چک شود و همزمان در صورت وجود موجودی حساب مسدود می‌شود تا فرآیند خرید ارز کامل شود. در توضیح دریافت وکالتنامه از صراف‌ها، بانک مرکزی اعلام کرده اگر متولی حساب‌ها نباشیم نمی‌توانیم امنیت معاملات را ضمانت کنیم. اگر امنیت نباشد فروشنده‌ای که اول معاملات ارز خود را فروخته در صورت افزایش قیمت ارز در ساعات‌ بعدی روز، دَبه می‌کند اما با تکمیل ضوابط عضویت در بازار متشکل ارزی، تمام اعضا متعهد می‌شوند در زمان معاملات دیگر دَبه نکنند. صرافی‌های عمده‌فروش در بازار متشکل ارزی می‌توانند ارز خود را عرضه کنند؛ در سایت این بازار فقط مبلغ و قیمت نمایش داده خواهد شد. سامانه بازار به گونه‌ای طراحی شده است که پایین‌ترین قیمت فروش را در بالاترین سطح نمایش قرار می‌دهد و در عین حال، بالاترین قیمت خرید را در بالاترین سطح نمایش می‌دهد. برهمین اساس قیمت‌ها به صورت آنلاین در سیستم هماهنگ و کشف نرخ انجام می‌شود. در آیین‌نامه به هیات‌مدیره بازار متشکل اجازه داده می‌شود نرخ را بر اساس کلوز آخر وقت روز قبل با نوسان 5 درصد تعیین کند.

طرح ملی مشاغل خانگی رونمایی شد
طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار رونمایی شد. به گزارش مهر، در قالب این طرح اشتغال‌زایی برای 6 هزار زن سرپرست خانوار در ٢٣ استان کشور هدف‌گذاری شده است. در مرحله اول، شناسایی مزیت‌های جغرافیایی و شناسایی زمینه همکاری فعالان بخش خصوصی و غیردولتی، در مرحله دوم توانمندسازی، استعدادسنجی، مشاوره هدایت و آموزش متقاضیان و در مرحله سوم مشارکت کارآفرینان، خیرین و افراد پشتیبان در این طرح پیش‌بینی شده است. اتصال مشاغل خانگی به بنگاه‌های بزرگ‌تر، تقویت، ارتقای کمی و کیفی و استانداردسازی محصولات و سپس کمک به فروش و اتصال به بازار محصولات متقاضیان در قالب این طرح در دستور کار قرار دارد.
 


Page Generated in 0/0050 sec