printlogo


کد خبر: 209096تاریخ: 1398/2/15 00:00
چهارگوشه

نیروهای داعش و چاد عامل حمله به نیروهای حفتر در لیبی
یک منبع نظامی در لیبی اعلام کرد، شبه‌نظامیان داعشی و نیروهای اپوزیسیون چاد عامل حمله به نیروهای خلیفه حفتر در شهر سبها در جنوب لیبی هستند. رویترز در این‌باره نوشت، 8 سرباز در حمله شنبه به کمپ آموزشی نیروهای خلیفه حفتر،‌ فرمانده «ارتش ملی لیبی» در شهر سبها واقع در جنوب لیبی کشته شدند. این در حالی است که اوضاع در لیبی وضعیت پیچیده‌ای دارد و گفته می‌شود درگیری‌ها میان سراج و حفتر وضعیت لیبی را متشنج‌‌‌‌‌‌تر از گذشته کرده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین حال درگیری‌های نظامی در شهر طرابلس پایتخت لیبی و اطراف آن، تشدید شده است. بر اساس این گزارش، آخرین اخبار حاکی از وقوع درگیری‌های شدید در منطقه سبها واقع در جنوب لیبی است. طبق اعلام منابع رسانه‌ای، درگیری‌های مسلحانه هم‌اکنون در اطراف میادین نفتی سبها در جریان است. این درحالی است که به دنبال عملیات نظامی نیروهای حفتر در طرابلس لیبی از حدود یک ماه گذشته تاکنون، ۵۵ هزار نفر آواره شده‌اند.

نخست‌وزیر پرتغال تهدید به استعفا کرد
در حالی که زمان زیادی تا برگزاری انتخابات پارلمانی اروپا باقی نمانده «آنتونیو کاستا» نخست‌وزیر پرتغال تهدید به استعفا کرد. به‌دنبال افزایش وخامت شرایط اقتصادی و همچنین تداوم اعتراضات معلمان به شیوه پرداخت دستمزدها، دولت پرتغال با بحران روبه‌رو شده است. این در حالی است که رسانه‌ها از برگزاری انتخابات زودهنگام در پرتغال خبر داده‌اند. بر اساس برنامه‌های اعلام شده از قبل، انتخابات پارلمانی پرتغال باید در ماه اکتبر برگزار شود اما با توجه به شرایط پیش‌آمده، احتمال هرگونه تغییری دور از انتظار نیست. منابع خبری در دولت پرتغال از تشکیل نشست اضطراری پارلمان این کشور گزارش داده‌اند. در همین حال پرتغال که از اعضای اتحادیه اروپایی و ناتو است با کسری بودجه مواجهه است و شرایط تحریم‌‌های نفتی ونزوئلا مشکلات این کشور را افزایش داده به طوری که لیسبون با مشکل تامین انرژی خود برای پاییز 2019 روبه‌رو است.

شورتر و موریسون رقبای اصلی انتخابات استرالیا
مشخص نیست چه کسی در استرالیا به عنوان نخست‌وزیر می‌تواند پس از استعفای 9 ماه قبل دولت قدرت را در انتخابات آینده به دست بگیرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رقبای اصلی در انتخابات پیش روی استرالیا اسکات موریسون و بیل شورتر از جریان لیبرال و محافظه‌کار هستند. مساله مهاجران و آینده همکاری‌‌های نظامی و بودجه دفاعی از جمله مسائلی است که در استرالیا اهمیت زیادی دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. آنطور که گاردین گزارش می‌دهد اسکات موریسون و بیل شورتر درباره سیاست‌های محیط‌زیستی دولت و موضوع مالیات‌ها با یکدیگر بحث کردند که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌کدام از آنها نتوانستند توجه مخاطبان را به طور قاطع جلب کنند. 2 دوره مناظره مستقیم میان شورتر و موریسین برگزار شده است و هنوز مشخص نیست کدامیک در انتخابات آینده پیروز رقابت‌ها خواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیل شورتر با 43 درصد در مقابل اسکات موریسون که 41 درصد از آرا را در اختیار دارد به رقابت انتخاباتی مشغولند؛ 16 درصد از استرالیایی‌ها هنوز تصمیمی برای رای آتی خود نگرفته‌‌اند.

نخستین فضانورد پاکستانی
پاکستان به دنبال فرستادن نخستین فضانورد خود به خارج از جو زمین است و در این راستا با چین به عنوان قدرت فضایی جدید قرارداد همکاری بسته است. 2 کشور علاوه بر آموزش فضانوردی، در زمینه تولید قطعات ماهواره‌ای نیز به توافق رسیده‌اند و قراردادی در این زمینه امضا شد. سازمان فضانوردی جمهوری خلق چین (سی‌ان‌ای) در بیانیه‌ای اعلام کرد بعد از تولید مشترک جنگنده با پاکستان، تولید ماهواره و ارسال فضانوردان پاکی برای مأموریت‌های مختلف نقطه عطفی در چارچوب همکاری‌های فضایی 2 کشور خواهد بود. سال گذشته میلادی پاکستان نخستین ماهواره‌ خود را به کمک چین به فضا پرتاب کرد و حالا نوبت فضانوردانش است که از پایگاه‌های
چینی بپرند.


Page Generated in 0/0057 sec