محسن جوادی، رئیس سیودومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران روز گذشته و در آخرین روز این نمایشگاه در نشستی خبری به همراه مهدی اسماعیلیراد، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد. به گزارش «وطنامروز»، جوادی در این نشست با مطلوب خواندن کارنامه در حوزه نشر اظهار داشت: ما در فروش حدود ۳۶ درصد رشد مالی داشتهایم که البته این به معنای رشد فروش نیست چون با افزایش قیمت کتاب هم مواجه بودیم که ۱۰ درصد افزایش تراکنش داشتهایم. البته این به معنای کاهش خرید انبوه و بالا رفتن دقت در خرید کتاب بوده است. جوادی در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: ما تا ۲۷ اسفند هنوز تخصیص بودجه نداشتیم و به آقای دکتر صالحی، وزیر ارشاد گفتیم امسال اعلام کنید نمایشگاه نداریم و بهخاطر نداشتن پول شک داشتیم برگزار کنیم تا اینکه در ساعات آخر سال بودجه تخصیص داده شد. وی درباره یارانههای پرداختی نیز افزود: ما امسال در بخش دانشجویی ۲ میلیارد تومان، در بخش سازههای نشر دانشگاهی ۳ میلیارد تومان، در بخش مؤسسات ۵ میلیارد تومان، برای اهل قلم ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و برای اساتید نیز یک میلیارد تومان یارانه اختصاص دادیم. خواهش میکنم به این مسأله توجه کنید اگر نقدینگی در اختیار ناشری نباشد، دیگر کتابی تولید نمیشود که کتابفروش بتواند بفروشد. سیستم کتابفروشی سیستمی نیست که نقدینگی را به نشر وارد کند. همچنین مهدی اسماعیلیراد در پاسخی پیرامون انحصار فروش تبلیغات نمایشگاه کتاب در محوطه مصلا گفت: امسال برای نخستینبار تبلیغات نمایشگاه کتاب در قالب مزایده برونسپاری شد. متأسفانه شرکت برنده مزایده نیز اعلام نکرده است تبلیغات نمایشگاه را با چه مبلغی به مخاطبان واگذار کرده است. قبول دارم به دلیل کمبود زمان برای برگزاری مزایده برخی مسائل امسال از دست ما در رفته است اما در شیوهنامه تبلیغات نمایشگاه به این مسأله تاکید شده بود که هیچ برندی نمیتواند بیشتر از ۳۰ درصد فضای تبلیغاتی نمایشگاه را
بر عهده بگیرد. حس ما نیز این است که در واگذاری تبلیغات به برخی برندهای خاص در نمایشگاه امسال، تخلفی نشده و رقم واگذاریها به اندازهای بالا رفته که تنها یکی دو برند توانستهاند از آن استفاده کنند.