صادق محمدی: سازمان تامین اجتماعی بیشترین آمار شکایت مردم را به خود اختصاص داده و متولی آن یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در رده دوم «پرشکایتها» قرار گرفته تا مشخص شود مردم از خدمات سازمانی که باید متولی برنامههای رفاهی و بیمهای باشد اصلا رضایت ندارند. این در حالی است که رئیس سازمان مذکور آمار دیوان عدالت اداری درباره شکایت پرتعداد مردم را قبول ندارد و آن را صوری میداند! به گزارش «وطنامروز» اواخر فروردین ماه 98 محمد بهرامی، رئیس دیوان عدالت اداری در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما، آمار شکایتهای مردمی به این دیوان را اعلام کرد. وی در رابطه با بیشترین شکایات مردمی واصله به دیوان عدالت اداری گفت: «سال گذشته بیشترین شکایات از سازمان تأمین اجتماعی با ۳۵ هزار و ۹۳۰ دادخواست بوده و پس از آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۳۱ هزار و ۹۷۰ دادخواست و سازمانها و دستگاههای زیرمجموعه ریاست جمهوری با ۱۳ هزار و ۹۰۴ پرونده در صدر شکایات بودهاند».
آمار رئیس دیوان عدالت اداری صوری است
طولی نکشید که محمدحسین زدا، سرپرست سازمان تامین اجتماعی، جایگاه نخست سازمان تامین اجتماعی در شکایتهای مردم از کل دستگاههای اجرایی کشور را صوری دانست و با رد اظهارات رئیس دیوان عدالت اداری گفت: «این رتبه صوری است! به این علت که فقط ۹ هزار شکایت مربوط به مرخصی زایمان است که اعتراض دارند چرا بهجای ۹ ماه ۶ ماه است! در این باره هم باید عرض کنم دولت مجاز شده ۹ ماه مرخصی زایمان بدهد اما منابع مالی برای انجام این کار وجود ندارد. این آمار صوری است و با واقعیت فاصله دارد و بهتر است دیوان عدالت در این باره پاسخ دهد». با وجود صوری دانستن شکایات مردمی از سازمان تامین اجتماعی توسط سرپرست این سازمان، بسیاری از کافرمایان، تولیدکنندگان و کارگران از خدمات سازمان تامین اجتماعی ناراضی هستند. در سالهای اخیر علاوه بر افزایش قواعد اجرایی پیچیده و بیثبات این سازمان، مدیریت ضعیف منابع سازمان تامین اجتماعی باعث شده این سازمان از هر راهی برای جبران کمبود نقدینگی خود از جمله افزایش حق بیمه دریافتی از کارفرمایان اقدام کند.
یک موضوع مهم دیگر، مشکل سازوکار پیچیده شکایت از سازمان تامین اجتماعی در هیاتهای بدوی و تجدیدنظر است که سبب شده بسیاری از کارفرمایان تسلیم رای کارشناسان تامین اجتماعی شوند و از حق طبیعی خود برای شکایت از آرای صادره چشمپوشی کنند.
نابودی تولید برای تأمین اجتماعی!
در همین راستا حمیدرضا سیفی، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان کشور با بیان مشکلات فراوان کارفرمایان با سازمان تامین اجتماعی از جمله افزایش دریافتی از کارفرمایان و سازوکار زمانبر شکایت از سازمان، اظهار داشت: «سازمان در سالهای اخیر با مدیریت دولتی، منابع این سازمان را که بیش از 90 درصد آن را کارگر و کارفرما با حق بیمه تامین میکند، نابود کرده و از این رو ناگزیر است امروز برای زنده بودن خود، پا روی گلوی کارفرما بگذارد. از طرفی زمانبر بودن شکایت از سازمان تامین اجتماعی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که سبب مشکلات فراوانی شده است».
پول بیشتر، خدمت کمتر
حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان کشور نیز در گفتوگو با «وطنامروز» با تایید آمار دیوان عدالت اداری اظهار داشت: «آمار دیوان عدالت اداری بخوبی گویای وضعیت بد سازمان تامین اجتماعی است. مگر میشود آمار این دیوان غلط باشد! در حالی که بیش از سهچهارم منابع را کارفرما میدهد ولی هیچ سهمی در مدیریت سازمان ندارد. در کشورهای مختلف جهان حق بیمه کمتری گرفته میشود و خدمات هم به نسبت بسیار بهتر است اما در ایران علاوه بر حق بیمه بالا (23 درصد حق بیمه سهم کارفرماست) کیفیت خدمات نیز بشدت پایینتر است». دبیرکل مجمع کارآفرینان کشور با اشاره به اینکه ناکارآمدی سازمان تامین اجتماعی نتیجه مدیریت دولتی این سازمان است، اظهار داشت: «حدود سه چهارم منابع سازمان تامین اجتماعی را کارفرما میدهد و یک چهارم آن را نیز کارگر میدهد اما نه کارگر و نه کارفرما هیچ جایگاهی در مدیریت سازمان ندارند، بنابراین نباید انتظار داشت با این مدیریت دولتی و عدم اختیار کارفرمایان و کارگران در مدیریت سازمان، وضعیت بهبود پیدا کند و این موضوع اصل و اساس مشکلات ما با سازمان تامین اجتماعی است».
غزنوی با اشاره به گرفتن حق بیمه از روی قراردادها ادامه داد: «یک موضوع دیگر بحث حق بیمه قرارداد است. این سازمان بدون اینکه کاری کند، از روی قرارداد به دلخواه خود حق بیمه میگیرد. این هم یک معضل دیگری است که در سالهای اخیر بسیاری از کارفرمایان با آن مواجه شدهاند و باعث نارضایتی از سازمان تامین اجتماعی شده است».
آمار دیوان عدالت اداری، حداقل شکایات از سازمان تأمین اجتماعی
بنا بر این گزارش با توجه به سازوکار شکایت از سازمان تامین اجتماعی، 2 مرحله قبل از اینکه شکایت از سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری برسد، وجود دارد که بسیاری از کارفرمایان به دلیل زمان بالا برای به نتیجه رسیدن شکایت، از شکایات خود صرف نظر میکنند. بنابراین آمار شکایت از سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری، حداقل شکایات مردمی واصله به دیوان عدالت اداری است. از این رو با توجه به اظهارنظر نمایندگان کارآفرینان و کارفرمایان کشور، آمار دیوان عدالت اداری نه تنها صوری نیست و واقعیت است، بلکه بسیار بیشتر از این بوده و با توجه به مدیریت دولتی و کمبود نقدینگی سازمان تامین اجتماعی، این آمار در سالهای آتی با توجه به رویکرد جبران کسری درآمد از جیب تولیدکنندگان که سازمان تامین اجتماعی در پیش گرفته است، بیشتر هم خواهد شد.