printlogo


کد خبر: 209274تاریخ: 1398/2/19 00:00
واکنش سازمان ثبت‌احوال به گزارش «وطن‌امروز»
ثبت احوال با حال!

گروه اجتماعی: سازمان ثبت‌ احوال در واکنش به گزارش «وطن‌امروز» با عنوان «ثبت احوال بی‌حال» جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرد.
1- بحث محرومیت از خدمات نیازمند احراز هویت در پاراگراف نخست مطلب مورد اشاره در چند سطر پایین‌تر توسط تنظیم‌کننده محترم گزارش نقض شده است. بر این اساس حسب اعلام رسمی سازمان برگه‌های موقت صادر شده پس از تکمیل فرآیند پیش‌ثبت‌نام کاملا معتبر و قابل ارائه به مراجع خدمت‌رسان می‌باشد و در نتیجه هیچ‌گونه محرومیتی برای افرادی که جهت ثبت‌نام کارت هوشمند ملی اقدام نموده و در انتظار دریافت کارت خود هستند، رخ نمی‌دهد.
2- واجدین شرایط جهت درخواست کارت هوشمند ملی افراد بالاتر از 15 سال دارای تبعیت ایرانی می‌باشند که تعداد آنها حدود 62 میلیون نفر برآورد شده است. از این گروه جمعیتی کارت هوشمند ملی حدودا 45 میلیون نفر تاکنون صادر و تحویل شده و تعداد تقریبی 4/5 میلیون نفر نیز فرآیند تکمیل ثبت‌نام را به انجام رسانده و در نوبت تحویل کارت قرار دارند. لذا اشاره نگارنده به کل جمعیت 80 میلیون کشور و محرومیت از خدمات نیمی از آنها، بلا موضوع و نادرست است.
3- تاثیر تحریم‌های ظالمانه بر فرآیند خدمت‌رسانی سازمان ثبت احوال کشور کاملا آشکار بوده و بر کسی- احتمالا جز تنظیم‌کننده محترم گزارش- پوشیده نیست. وابستگی خط تولید کارت هوشمند ملی به فناوری خارجی با شروع بحث تحریم‌ها چالشی ایجاد کرد که به نوبه خود تبدیل به یک فرصت برای شکوفایی صنعت ملی در حوزه تولید و تامین بدنه کارت مورد نیاز گردید. تلاش‌های پیگیر و اتکا به فناوری و توان داخلی ما را در آستانه خوداتکایی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی قرار داده و خوشبختانه روند تولید بدنه کارت هوشمند در داخل کشور به نتیجه رسیده و عملیات صدور کارت با تمام ظرفیت ممکن دنبال خواهد شد.
4- درخصوص دریافت برگه‌های رسید، موضوع جایگزینی آن با نمونه‌های قدیمی کارت ملی به هیچ‌وجه مطرح نیست، بلکه صرفا تمهیدی موقتی است برای حل مشکل هم‌میهنان عزیزی که به هر دلیل موفق به تکمیل ثبت‌نام نشده‌اند تا در برخورداری از خدمات در شرایط فعلی کشور دچار مشکل نشوند. از آنجایی که سازمان ثبت احوال کشور از طریق تبادل تفاهمنامه با بیش از 200 وزارتخانه، سازمان و نهاد امکان استعلام و احراز هویت برخط (on line) در بیش از 200 هزار نقطه کشور را فراهم نموده است، برگه مذکور که حاوی اطلاعات فردی و شماره ملی می‌باشد در مراجعه به دستگاه‌های خدمات‌دهنده ارائه و پس از استعلام از پایگاه داده‌ها و تصدیق هویتی امکان بهره‌مندی از خدمات را تا زمان صدور کارت هوشمند میسر می‌سازد. مضافا به اینکه دستورالعمل مربوطه از سوی سازمان تنظیم و به کلیه مراجع خدمت‌دهنده ابلاغ خواهد شد.
توضیحات «وطن‌امروز»
«وطن امروز» در گزارش 15 اردیبهشت خود اشاره کرده که تاخیر حدود یک ساله برای صدور کارت ملی هیچ توجیهی ندارد و حتی اگر مشکلات پیش‌بینی نشده هم به وجود آمده باشد، انتظار چندین ماهه اوج بی‌تدبیری است. شرایط به شکلی شده که ثبت احوال از یک طرف کارت‌های قدیمی را قبول ندارد، از سوی دیگر کارت جدید هم نمی‌دهد.
سازمان ثبت احوال در جوابیه خود به این نکته اشاره نکرده است که تحریم خارجی زمانی تاثیرگذار شده که این سازمان اجازه تولید کارت‌های ملی هوشمند را نداده و امتیاز واردات این کارت‌ها را به یک شرکت خاص سپرده است.
همچنین این سازمان مدعی است برگه احراز هویت به متقاضیان داده می‌شود که باید بگوییم حداقل 10 محلی که در مرکز پایتخت در نظر گرفته شده است، هیچ‌کدام چنین برگه‌ای صادر نمی‌کنند. بسیاری از متقاضیان برای کارهای بانکی و کارهای اداری به مشکل خورده‌اند و هنوز به همه بانک‌ها و ادارات استفاده از برگه احراز هویت به جای کارت ملی ابلاغ نشده و چنین بلاتکلیفی و سرگردانی در کشور کم‌سابقه و بلکه بی‌سابقه است. اگر برگه احراز هویت وجود دارد باید حداقل نمونه آن را رسانه‌ای می‌کردند که کارکنان بانک‌ها با آن آشنا باشند. موضوع بعدی اینکه تکلیف اشخاصی که این برگه‌های جایگزین کارت ملی هوشمند را پیش از این نگرفته‌اند، چیست؟ آیا باید دوباره به مراکز دریافت کارت بروند؟ و عدم صدور اطلاعیه در این زمینه نشان می‌دهد همچنان ثبت احوال در تبیین یک کار ساده ناتوان است. سپردن واردات کارت ملی به یک شرکت خاص، عدم به کارگیری ظرفیت داخلی برای تولید کارت ملی از زمان اجرای این طرح، پشت‌پرده انگیزه‌های مالی در تاخیر تحویل کارت ملی و از همه مهم‌تر بی‌تدبیری‌های عدیده در ثبت احوال، از ابهامات بزرگی است که باید سازمان ثبت احوال درباره آن شفاف‌سازی کند.
 


Page Generated in 0/0064 sec