printlogo


کد خبر: 209288تاریخ: 1398/2/19 00:00
حربه طالبان برای امتیاز گرفتن از واشنگتن در ششمین دور مذاکرات
حمله به مرکز آمریکایی کابل

تنها چند روز پس از ششمین دور مذاکرات طالبان با فرستادگان ترامپ در قطر،  مهم‌ترین و بزرگ‌‌‌‌‌ترین موسسه آمریکایی در پایتخت افغانستان هدف حمله طالب‌ها قرار گرفت. طبق اعلام وزارت کشور افغانستان، پیش از ظهر دیروز چهارشنبه 2 بمب جنب دفتر موسسه خیریه «کاونتر پارت اینترنشنال» که در حوزه 10 امنیتی شهر کابل (شهر نو) واقع است منفجر شد و شبه‌نظامیان انتحاری سعی کردند با تیراندازی و درگیری با نیروهای امنیتی وارد ساختمان آن شوند. محل حمله درست پشت ساختمان دادستانی کل افغانستان قرار دارد که ابتدا با انفجار انتحاری مهیب یک خودرو لرزید و بعد حملات شبه‌نظامیان طالبان به داخل مجموعه آمریکایی و انفجار انتحاری دوم رخ داد. منابع محلی اعلام کردند که درگیری‌ها حدود یک ساعت به طول انجامید و ستونی از دود سیاه از منطقه به هوا برخاسته بود. یک شاهد عینی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ساعت 11:40 خودروی باربری مملو از مواد منفجره نزدیک دروازه موسسه کاونتر پارت منفجر شد. سپس 8 مرد مسلح با لباس‌ محلی افغانی با سلاح سبک و سنگین و مجهز به آرپی‌جی از داخل خودروی دیگری پیاده شده و به تیر‌اندازی پرداختند».
به گفته مقامات امنیتی کابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پس از آنکه مهاجمان وارد ساختمان موسسه شدند، نیروهای ویژه عملیات پاکسازی را آغاز کردند و با حرکت طبقه به طبقه خود 150  کارمند کاونترپارت را نجات دادند. با این حال دست‌کم  12 کشته و 22 زخمی به بیمارستان‌‌های کابل منتقل شدند. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن بر عهده گرفتن مسؤولیت این حمله و انتحاری بودن آن، موسسه «کاونتر پارت اینترنشنال» را وابسته به آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده دانست. این سازمان خیریه غیردولتی (ان‌جی‌او) آمریکایی که در قالب یک سازمان امداد اجتماعی فعالیت می‌کند، از سال 2005 یعنی 4 سال پس از اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها در این کشور فعال شده و در سال‌های اخیر همکاری‌‌‌هایی بسیار فراتر و گسترده‌‌‌‌‌‌تر از عنوان ظاهری‌‌‌‌اش با نیروهای اشغالگر و دولت افغانستان داشته است. از جمله آموزش هزاران کارمند و داوطلب در راستای طرح «جامعه مدنی» تحت همکاری با شرکت «سی‌ای‌سی‌جی» که از بازوهای دیگر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا در افغانستان بوده است. به نظر می‌رسد طالب‌ها با هدف گرفتن امتیاز از طرف آمریکایی در مذاکرات مستقیم دست روی نقطه بسیار حساسی گذاشته‌‌اند، چون موسساتی مثل کاونتر پارت، پوشش مهمی برای فعالیت‌‌های اطلاعاتی آمریکا و متحدانش در فلات پامیر محسوب می‌شوند.
40 کشته و زخمی در انفجار لاهور
همچنین دیروز بر اثر انفجاری در شهر لاهور پاکستان دست‌کم 40 تن کشته و زخمی شدند. این انفجار که هدف اصلی آن یک خودروی پلیس بود درست در نزدیکی زیارتگاهی در منطقه «داتا دربار» لاهور رخ داد و اغلب قربانیان زائر بوده‌اند. به دنبال انتقال ده‌ها کشته و مجروح، سازمان بهداشت شهر لاهور در 2 بیمارستان اصلی شهر لاهور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. طالبان پاکستان مسؤولیت حمله به پلیس لاهور را بر عهده گرفت.

هلاکت تروریست نظامی آمریکایی در ننگرهار
یک تروریست نظامی آمریکایی در شرق افغانستان به هلاکت رسید. به گزارش تسنیم، وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای خبر مرگ «میگل هلمز» 22 ساله را اعلام کرد که در یک رویداد غیرجنگی در ولایت «ننگرهار» واقع در شرق افغانستان مجروح شده بود. این بیانیه جزئیات بیشتری در رابطه با هلاکت این نظامی آمریکایی منتشر نکرده و فقط آورده است که هلمز در قالب ماموریت «نگهبان آزادی» نیروهای ائتلاف تروریستی اشغالگر افغانستان حضور داشت. نیروهایی که زیر مجموعه سنتکام مرکزی ارتش تروریستی آمریکا با ادعای ماموریت مبارزه با تروریسم در این کشور جنگ‌زده حضور دارند. طی ماه گذشته (فروردین‌ماه) نیز دست‌کم 5 نظامی تروریست آمریکایی در افغانستان به هلاکت رسیده بودند. در حال حاضر حدود 15 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشتر آنها در قالب ماموریت «حمایت قاطع» وظیفه آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی افغان را بر عهده دارند.
 


Page Generated in 0/0067 sec