printlogo


کد خبر: 209289تاریخ: 1398/2/19 00:00
پلیس سوئد نویسنده فلسطینی هدف ترور سعودی‌ها را زیر نظر دارد
بن‌سلمان به دنبال شکار خاشقجی2 در سوئد

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا مدارکی دارد دال بر اینکه بن‌سلمان، ولیعهد مجنون سعودی در حال برنامه‌ریزی یک جنایت دیگر شبیه قتل و قطعه‌قطعه کردن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول است. روزنامه دیلی‌تلگراف دیروز در گزارشی به افشاگری‌های اخیر یک فعال سیاسی عربستانی ساکن سوئد پرداخت که می‌گوید تهدیداتی مستقیم از سوی یک مقام امنیتی بانفوذ در ریاض دریافت کرده است.
ایاد البغدادی، نویسنده فلسطینی‌تباری است که به انتقاد از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر سران خاورمیانه مشهور است. او 5 سال بعد از دستگیری و اخراج از امارات عربی متحده، به‌عنوان پناهنده در سوئد زندگی می‌کند و حالا مدعی است دولت سوئد پس از تهدیدات عوامل سعودی، او را مورد محافظت و حمایت خود قرار داده است.
او اعلام کرد که پلیس سوئد در 25 آوریل به خانه‌اش آمده و او را به یک مکان امن منتقل کرده و به او گفته‌اند که سیا اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه عربستان او را هدف قرار داده است. ایاد در این باره توئیت کرده است: «از همه شما ممنونم، از نگرانی‌های شما ممنونم، اگر آنها به‌دنبال کشتن من نباشند، به این معناست که من نتوانسته‌ام کار خود را به بهترین شکل انجام دهم».
پلیس سوئد بعد از تهدیدات عربستان به ‌سرعت 2 گروه را به خانه ایاد البغدادی فرستاد و او را به مکانی انتقال داد تا دست کسی به او نرسد. مقامات ریاض به اتهامات مطرح‌شده توسط ایاد البغدادی پاسخ نداده‌اند. سیا خواستار رسیدگی به این پرونده شده  اما  پلیس سوئد که گویا به خود آمریکایی‌ها هم در این رابطه مظنون شده اعلام کرد که آنها به این مساله پاسخ نمی‌دهند.
دیلی‌تلگراف  در ادامه آورده است که اگر این طرح رژیم ریاض  تأیید شود، نشان‌دهنده این است که بن‌سلمان به دنبال ادامه دادن عملیات‌های مشابه طرح قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در گوشه و کنار جهان است. جمال خاشقجی، نویسنده روزنامه واشنگتن‌پست که از 2 سال و نیم پیش و بعد از انتقاد از سیاست‌های بن‌سلمان در آمریکا به تبعید خودخواسته رفته بود، روز سه‌شنبه 10 مهر 97 (دوم اکتبر 2018) با دعوت مشاور ارشد بن‌سلمان، برای انجام امور اداری مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه رفت اما بعد از ناپدید شدنش و  با وجود ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه وی از کنسولگری خارج شده، در نهایت مشخص شد سعودی‌‌ها وی را به‌طرز فجیعی به‌قتل رسانده‌اند.
اما در حالی که طی ماه‌های اخیر شنیده می‌شد ریاض زیر فشار افکار عمومی بین‌المللی عوامل ترور خاشقجی را بازداشت یا برکنار کرده است، این هفته انتشار تصویر «احمد عسیری» معاون رئیس سابق سازمان استخبارات عربستان سعودی و فرمانده عملیاتی ترور مزبور در استانبول در خانه‌اش سر و صدای زیادی به پا کرده بود. عسیری در این تصویر با دشداشه عربی در کنار برادرزاده‌اش «عمر عسیر» که یونیفرم نظامی با درجه ستوانی بر تن دارد دیده می‌شود.
به گزارش القدس العربی، فعالان در شبکه‌های اجتماعی آفتابی شدن عسیری در رسانه‌ها از داخل منزلش را نشانه دهن‌کجی بن‌سلمان به فعالان حقوق بشری و دروغین بودن ادعای سعودی‌ها مبنی بر محاکمه عادلانه متهمان به قتل خاشقجی دانسته‌اند. جالب اینکه دادستان‌های سعودی خود احمد عسیری را به عنوان عنصر نامطلوب و خودسر و عامل قتل خاشقچی معرفی کرده بودند تا نقش«سعود القحطانی» مشاور ارشد بن‌سلمان و مدیر سابق رسانه‌ای دادگاه سلطنتی را که به او لقب «عقل منفصل بن‌سلمان» را داده‌اند تا حد مشاور عملیات تنزل دهند. اما در حالی که عسیری بسادگی آفتابی می‌شود، خبری از مغز متفکر ترور یعنی القحطانی نیست.


Page Generated in 0/0048 sec