printlogo


کد خبر: 209291تاریخ: 1398/2/19 00:00
از هر 7 اردنی یک نفر فقیر است
استعفای ناگهانی کابینه الرزاز

گروه بین‌الملل: کابینه اردن به درخواست نخست‌وزیر این کشور به طور جمعی استعفا کرد. این در حالی است که کمتر یک سال از چالش سیاسی در اردن می‌گذرد و خرداد گذشته بود که دولت «هانی الملقی» به علت اعتراضات گسترده خیابانی از مقام خود به فرمان ملک عبد‌الله دوم کناره‌گیری کرد و در نهایت «عمر الرزاز» زمام امور را به دست گرفت. آنچه نباید از نظر دور داشت اینکه 14 عضو از کابینه الرزار و الملقی با هم مشترک بودند و عملا یک رویکرد واحد را در اردن در پیش گرفته بودند که بار دیگر به بن‌بست خورد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزرای کابینه دولت اردن نشستی برگزار کرده و روز گذشته استعفای خود را تقدیم نخست‌وزیر این کشور کردند. این اقدام وزیران اردنی به منظور تسهیل در روند اصلاح کابینه دولت اردن بوده است. نخست‌وزیر اردن پیش‌تر در جلسه هیأت دولت، از وزرای خود خواست استعفای‌شان را به عنوان مقدمه‌ای برای تغییرات در کابینه اعلام کنند. الرزاز گفت اجرای تغییرات در کابینه به دلیل نیازهای مرحله آتی است که نیازمند تلاش‌های بیشتر جهت عبور از چالش‌ها و اولویت‌بندی طرح‌هاست. اما شرایط در اردن طی یک سال گذشته وخیم‌تر شده به طوری که میان گرسنگی و فقر در این کشور عربی به بالای 15 درصد از جمعیت رسیده است. نباید از نظر دور داشت 7/15درصد از مردم اردن در شرایط فقر شدید زندگی می‌کنند که بدون حمایت‌های دولت قادر به زندگی نیستند. دولت اردن در همین حال 10 میلیون دلار از بانک جهانی برای مقابله با فقر وام گرفته است. نخست‌وزیر اردن در حالی این خبر را اعلام کرد که آمار فقر در اردن طی سال 2008 تا 2010 از 3/13 به 4/14 درصد رسیده است.  بخش مهمی از جمعیت اردن در حال حاضر با چیزی حدود زیر یک دلار در روز زندگی می‌کنند که فاجعه انسانی را در پیش روی این کشور قرار می‌دهد. گزارش‌های تکمیلی درباره وضعیت فقر در اردن نشان می‌دهد از هر 7 نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند و این یعنی از جمعیت 7 میلیونی اردن یک میلیون زیر خطر فقر هستند.
اختلافات سیاسی و فساد خاندان پادشاهی اردن از جمله عوامل این فقر هستند. اردن همچنین میزبان 5/1 میلیون شهروند سوری است که پس از آشوب‌ها در سوریه و به راه افتادن جنگ داخلی در این کشور به اردن مهاجرت کرده‌اند. در این میان عربستان‌سعودی در همسایگی اردن برای این کشور و دولت حاکم آن مشکلات قابل توجهی را ایجاد کرده است. مشکلات و اختلافات میان اردن و عربستان‌سعودی تا جایی پیش رفته است که سعودی‌ها از اردن می‌خواهند در مقابل حمایت مالی از دولت این کشور، تمام همکاری‌های هسته‌ای اردن با مسکو که به غنی‌سازی اورانیوم ختم خواهد شد در خاک سعودی انجام شود.
روزنامه الاخبار لبنان با انتشار اسنادی سری درباره پرونده هسته‌ای اردن نوشت: آمریکا مخالف همکاری هسته‌ای امان با مسکو است و عربستان نیز معتقد است غنی‌سازی اورانیوم اردن باید در مرزهای 2 کشور و در خاک عربستان انجام شود. آمریکا دیرهنگام به تلاش اردن برای همکاری با روسیه در زمینه هسته‌ای بویژه بخش سرمایه‌گذاری در ذخایر اورانیوم اردن ورود کرد و عربستان نیز شیوه آمریکا را در پیش گرفت و از اختلافات آمریکا با روسیه و ضعیف بودن وضع اقتصادی اردن و نیاز این کشور به حمایت مالی از این طرح، بهره‌برداری کرد. در حالی ‌که واشنگتن، امان را به علت همکاری هسته‌ای با مسکو سرزنش می‌کند، عربستان غنی‌سازی اورانیوم در اردن را مشروط به انجام این‌کار در مرزهای 2 کشور اما در خاک عربستان می‌داند.
 الاخبار به اسناد محرمانه اردنی و سعودی دست یافته که درباره ماهیت این پرونده و جدال کنونی درباره آن است. این مدارک مربوط به سال 2016 یعنی پیش از امضای توافقنامه‌هایی است که بین امان و ریاض برای همکاری در زمینه استخراج اورانیوم و انجام پژوهش‌های مفید برای راه‌اندازی 2 نمونه آزمایشی 2 راکتور هسته‌ای در اردن به امضا رسیده است.


Page Generated in 0/0066 sec