محمد حسینآبادی: شورای عالی انقلاب فرهنگی در تازهترین گزارش خود درباره مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی، آمار جدیدی را از سرانه مطالعه، حضور در سینما، تماشای تئاتر و شنیدن موسیقی ارائه کرد. این گزارش که با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر شده دارای آمارهایی تازه و جالب توجه از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی است. نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی خانواده ایرانی در سال 1396 است؛ پژوهشی که مجری آن تاکید کرده مهمترین و تا حدودی تنها طرح آماری رسمی در کشور است که دادههای متقنی برای تحلیل سبک زندگی ایرانیان ارائه داده است. در این پژوهش حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد (معادل 30786726 نفر) طی سال قبل از آمارگیری، مطالعه کتاب غیردرسی داشتهاند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه، مطالعه قرآن و ادعیه 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. یکی دیگر از آمارهای جالب این پژوهش مربوط به نسبت تماشای سینما و تئاتر در میان مخاطبان بالای 15 سال است. بر مبنای این پژوهش حدود 19 درصد (معادل 11411979 نفر) از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به سینما رفتهاند، حدود 1/5 درصد (معادل 3095981 نفر) از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به تئاتر رفتهاند؛ آمارهای جالبی که نشان میدهد برخلاف ادعای برخی فعالان این حوزه که بر فروش آثار سینمایی یا برخی نمایشها استناد میکنند، همچنان درصد استفاده از سینما و تئاتر در میان جامعه ایرانی کم است. همچنین بر اساس این پژوهش، 4/91 درصد (55132860 نفر) افراد 15 ساله و بیشتر برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران را دیدهاند که 5/99 درصد مخاطبان در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کردهاند. اما در ادامه این گزارش آمارهای جالب دیگری نیز وجود دارد؛ سرانه تماشای برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است. نکته جالب دیگر در این آمار آن است که 8/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری موسیقی گوش دادهاند. همچنین سرانه هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است. در حوزه مصرف شبکههای اجتماعی نیز 53 درصد (معادل 31978910 نفر) افراد 15 ساله و بیشتر، عضو شبکههای اجتماعی بودهاند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکههای اجتماعی، یک ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است. همچنین درباره نحوه تأثیر تبلیغات در انتخاب نوع پوشش و لباس نتایج ذیل حاصل شده است: 5/81 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر اعلام کردهاند پوشاک خود را با توجه به ویترین فروشگاههای پوشاک انتخاب میکنند و همچنین 3/1 درصد بر اساس تبلیغات محیطی، 7 درصد بر اساس پیشنهاد دوستان و نزدیکان، 2/6 درصد مطابق مد در جامعه، 2/0 درصد بر اساس مشاهده برنامههای سیمای جمهوری اسلامی ایران پوشاک خود را انتخاب میکنند.