اصغر مهمان دویی: سال 1965 فیلم کمدیای با حضور «تونی کورتیس» و «جری لوئیس» کمدین مشهور آمریکایی با سرمایهگذاری بوئینگ ساخته شد که در جهانی شدن شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ نقش مهمی ایفا کرد اما این کمدی اکنون به غمنامه بدل شده است، چرا که شاهد سقوط های پیدرپی و فرودهای اضطراری بوئینگ هستیم؛ فاجعهای که برای صنایع فرسوده آمریکایی دور از انتظار نبود و حالا جان شهروندان و مسافران بینالمللی را میگیرد. بوئینگ در حال به روزرسانی نرمافزاری است که بالههای عقب را ظاهرا آنطور که باید هدایت نمیکند و تمام کشتی هوایی را به زمین میکوبد؛ در این میان برخی خلبانان مانند خلبان شرکت روسی آئورفلوت که هواپیما را پس از چند دقیقه به مسکو بازگرداند موفق بوده اند اما برخی هم منجر به سقوط و مرگ شده است.
هواپیمای بوئینگ 737 به علت مشکلات فنی مجبور شد به فرودگاه ونوکوا در مسکو باز گردد. این اتفاق که سهشنبه گذشته رخ داد بحران بوئینگ را وارد مرحله جدیدی کرده است. در همین حال
دوشنبه گذشته هم در تنسی آمریکا یک بوئینگ 737 دیگر فرود اضطراری کرد تا بیاعتمادی به بوئینگ ابعاد تازهای به خود بگیرد. ورشکستگی صنایع آمریکایی از جمله مسائلی است که پس تمام این فرودهای اضطراری، سقوطها و کشته شدن صدها مسافر نهفته است. آنطور که به نظر میرسد دیگر نمیتوان به هواپیماهای مسافری آمریکایی اعتماد کرد، آنها نا امنتر از گذشته هستند. از سال 2017 تاکنون 2 فروند از این هواپیما سقوط کرده است. سیستم تقویت قدرت مانور در بوئینگ 737 یکی از مشکلسازترین بخشهای این هواپیمای پرحاشیه است و گفته میشود در کتاب راهنمای 13 صفحهای آن که عموما خلبانان آن را بر روی
آی پد خود دارند چیزی درباره سیستم تقویت قدرت مانور نیامده است. CNBC درباره بخش نرمافزاری بوئینگ میگوید این نرم افزارها نیاز به بهروزرسانی دارند و FAA یا همان اداره هوانوردی فدرال آمریکا به طور مستقیم در حال بررسی روند این بهروزرسانی است اما آنطور که مشخص است با فرودهای اضطراری بوئینگ 737 در مسکو، مانیل و تنسی باید از سوار شدن بر بوئینگها حذر کرد. سامانه تقویت قدرت مانور در بوئینگ طی 2 سقوط منجر به مرگ 346 نفر شده است.
کسی دیگر بوئینگ نمیخرد!
بوئینگ هیچ سفارشی را در ماه آوریل 2019 ثبت نکرده است؛ این بدترین خبر برای ترامپ و فناوری منسوخ شده آمریکایی است، چرا که این یعنی دیگر نمیتوان به آنها اعتماد کرد. بوئینگ شرکتهای هوایی را از تغییراتی که در سامانه ناوبری خود داده آگاه نکرده است و این یعنی بازی با جان مسافران هوایی که قصد دارند از یک مکان به مکانی دیگر سفر کنند. حالا وضعیت برای بوئینگ با لغو قراردادش با شرکت هوایی اندونزی پیچیدهتر شده است به طوری که این شرکت که قرار بود 49 فروند بوئینگ 737 خریداری کند، میگوید به علت عدم اطمینان به شرکت تولیدکننده حاضر نیست با آنها کار کند. شرایط همانطور که اشاره شد برای شرکت آمریکایی بوئینگ چندان مناسب نیست، چرا که دیگر تولیدات این شرکت از جمله هواپیماهای 787 و 777 هم دیگر مشتری ندارند، چرا که شرکتها حاضر نیستند اعتبار خود و جان مسافران را فدای بوئینگهایی کنند که به ارابههای مرگ مبدل شدهاند. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگرچه سایر مدلهای هواپیماهای بوئینگ با مشکلات ایمنی و امنیتی روبهرو نشدهاند ولی کاهش شدید سفارشات بوئینگ نشانگر این واقعیت است که شرکتهای هواپیمایی جهان منتظر کاهش قیمتها از سوی بوئینگ پس از حادثه 737 مکس هستند. حالا دادستانی آمریکا و FAA که مسؤول صدور امنیت پرواز هستند، میگویند در بهروزرسانی جدید نرمافزار ناوبری بوئینگ نقص پیشین وجود ندارد. این در حالی است که کسی دیگر به این حرفها اطمینان ندارد، چرا که گفته میشود که در جریان سقوط هر دو هواپیما نرمافزار در نظر گرفته شده برای پیشگیری از خطرات احتمالی موسوم به «سیستم تقویت ویژگیهای مانور» نقش مهمی داشته است. این سیستم در صورت وجود اختلال و نقص فنی، دماغه هواپیما را حتی برخلاف خواست خلبان، به شکل خودکار به سمت پایین هدایت میکند. دویچه وله آلمان درباره بوئنیگ 737 مینویسد: به گفته منابع مطلع در اداره نظارت بر حملونقل هوایی آمریکا، بازرسان این اداره در سال ۲۰۱۸ در حال بررسی توقف پرواز بوئینگ ۷۳۷ مدل مکس بودهاند. طبق این گزارش، بوئینگ سامانه هشداردهنده برای اختلالات احتمالی موسوم به MCAS یا «سیستم تقویت ویژگیهای مانور» را غیرفعال کرده بوده، ظاهرا بیآنکه «ساوتوست ایرلاینز» (Southwest Airlines) یکی از بزرگترین خطوط هوایی ایالات متحده را در جریان بگذارد. حالا با ناامن بودن هواپیماهای بوئینگ، بسیاری از مسافران این هواپیما در سراسر جهان حاضر نیستند سوار آن شوند و این بدان معنی است که این شرکت آمریکایی مانند دیگر صنایع ایالات متحده بعد از دوران رکود خود قادر نیست به بازار بازگردد. به نظر میرسد در فضای کنونی فرصت خوبی برای شرکت اروپایی ایرباس فراهم آمده تا بتواند در رقابت سختی که با طرف آمریکایی دارد مشتریان این شرکت را برباید. بوئینگ روزهای سختی را در مقابل خود میبیند و این تنها از رکود و ضعف صنایع آمریکایی نیست، بلکه نبود نظارت و عدم صداقت با مشتریان جان بیش از 300 نفر را در جهان گرفته و بوئینگ کماکان میتواند
قربانی بگیرد.
صنایع هوایی آمریکا در رکود
اف16 هم سقوط کرد!
با سقوط یک فروند جنگنده اف16 در شهر ریورساید ایالت کالیفرنیای آمریکا، یک بزرگراه در این شهر مسدود شد. در همین حال رسانهها از نجات یافتن خلبان جنگنده سقوط کرده خبر دادند. این جنگنده در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ایالت کالیفرنیا و پس از برخورد با یک ساختمان سقوط کرد. خبرگزاری اسپوتنیک بامداد جمعه گزارش داد یک فروند جنگنده اف 16 در ایالت کالیفرنیای آمریکا با یک انبار مهمات در پایگاه نیروی هوایی این کشور برخورد کرده است. همچنین گزارش رسانههای محلی نشان میدهد نیروهای امدادی درخواست واکنش به «مواد کاملا خطرناک» را دادهاند، چرا که این هواپیما حاوی مهمات نظامی بوده است. دفتر شهرداری ریورساید، منطقهای که این جنگنده در آن سقوط کرده، گزارش داد خلبان توانسته در امنیت کامل از هواپیما بیرون بپرد اما مردم منطقه باید از نزدیک شدن به محل سقوط خودداری کنند. هنوز از جزئیات خسارات احتمالی این حادثه خبری منتشر نشده است.