printlogo


کد خبر: 209610تاریخ: 1398/2/29 00:00
چهارگوشه

آتش گشودن مجدد پلیس نیجریه به روی شیعیان
نیروهای مسلح نیجریه در آستانه چهارمین سالگرد فاجعه قتل‌عام شیعیان این کشور در شهر زاریا، جنایتی دیگر آفریدند. جمعه شب گذشته گروهی از مسلمانان نیجریه در ایالت کادونا در شمال این کشور به مناسبت ماه رمضان اقدام به برپایی تظاهرات برای آزادی رهبر دربندشان، شیخ ابراهیم زکزاکی کردند اما ارتش نیجریه به روی این راهپیمایی صلح‌آمیز آتش گشود. گفته می‌شود چندین تن از اعضای جنبش اسلامی نیجریه (ایمن) با گلوله مستقیم سربازان رژیم بشدت مجروح شده‌اند. شیخ زکزاکی، رهبر معنوی این جنبش و همسرش از عید فطر 4 سال پیش در جریان سرکوب و قتل عام شیعیان شهر زاریا در ایالت کادونا توسط نیروهای نظامی همچنان در حبس هستند. این در حالی است که این روحانی 66 ساله در وضعیت جسمی بدی به سر می‌برد اما دولت نه‌تنها مانع تشکیل دادگاه او می‌شود، بلکه به طور غیرقانونی جلوی دسترسی او به خدمات پزشکی را نیز گرفته است.

زلنسکی آماده مذاکره با روسیه
رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین در آستانه مراسم تحلیف خود، آمادگی‌اش را برای آغاز مذاکرات با روسیه در چارچوب «گروه نرماندی» (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) برای حل و فصل اوضاع دونباس اعلام کرد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین آماده آغاز مذاکرات با روسیه در چارچوب «گروه نرماندی» (متشکل از روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) برای حل و فصل اوضاع دونباس است. «روسلان استفانچوک» مشاور سیاسی و عضو ارشد ستاد انتخاباتی زلنسکی در یک مصاحبه تلویزیونی با اعلام این مطلب، افزود: «این مذاکرات مسلماً با حضور شرکای اروپایی ما (سایر کشورهای عضو «گروه نرماندی») انجام خواهد شد و در این چارچوب ما حاضر به مذاکره با طرف روس هستیم، برای اینکه معتقدیم برای رسیدن به هر نوع توافقی درباره حل و فصل اوضاع دونباس، لازم است گفت‌وگو شود».

امکان محاکمه سارکوزی فراهم شد
با رای شورای قانون‌اساسی فرانسه، امکان محاکمه رئیس‌جمهور اسبق این کشور به اتهام حمایت مالی غیرقانونی از کمپین انتخاباتی‌اش فراهم شده است. شورای قانون‌اساسی فرانسه راه را برای محاکمه «نیکلا سارکوزی» رئیس‌جمهور اسبق این کشور به اتهام حمایت مالی غیرقانونی از کمپین انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۲ هموار کرد. بنا بر گزارش روزنامه «ساندی مورنینگ هرالد»، سارکوزی پرونده تخلفات دیگری هم دارد که به سال ۲۰۱۳ مربوط می‌شود و باید به دلیل نقض قوانین مالی مربوط به رقابت‌های انتخاباتی  ۵۸۵ هزار دلار بپردازد اما در تصمیم اخیر دادگاه مشخص شد این اعلام جرم علیه سارکوزی برای جرائم دیگری بوده‌ است و موارد دیگری در دست بررسی قرار دارد. در حال حاضر موضوع به دادگاه عالی کشور ارجاع شده است. پرونده دیگر سارکوزی هم در همین دادگاه مطرح است و اگر هر دوی اینها رد شود در این صورت پرونده به دادستانی عودت داده خواهد شد تا تصمیم بگیرد آیا او باید دادگاهی شود یا خیر.

مأمور سابق سیا به جرم جاسوسی برای چین به ۲۰ سال زندان محکوم شد
وزارت دادگستری آمریکا از حکم ۲۰ سال حبس برای یک عضو سابق سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) به اتهام جاسوسی برای چین خبر داد. کوین مالوری ۶۲ ساله متهم به فروش اطلاعات محرمانه به پکن در ازای مبلغ
۲۵ هزار دلار است. گفتنی است اوایل ماه میلادی جاری (آوریل) نیز «جری شانگ شینگ لی» از دیگر اعضای سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد، حال آنکه در ژوئن سال میلادی گذشته (۲۰۱۸) اتهام مشابهی علیه «رون راک ول» افسر اطلاعاتی آمریکا مطرح شد.

انتخاب رئیس مجلس  نمایندگان افغانستان
«میررحمان رحمانی» نماینده مردم استان پروان به عنوان رئیس مجلس نمایندگان افغانستان انتخاب شد. در جلسه مجلس نمایندگان افغانستان، «میررحمان رحمانی» نماینده پروان و «کمال ناصراصولی» نماینده خوست برای کرسی ریاست مجلس نمایندگان رقابت کردند که در این رقابت، رحمانی با کسب 123 رای از مجموع 244 نماینده حاضر به عنوان رئیس مجلس نمایندگان برگزیده شد. رحمانی که از تاجران و سرمایه‌گذاران مشهور افغانستان به شمار می‌رود، ریاست دوره جدید مجلس نمایندگان افغانستان را به مدت 5 سال بر عهده خواهد داشت. میررحمان رحمانی در دوره گذشته نیز نماینده مردم پروان در مجلس نمایندگان افغانستان بود.


Page Generated in 0/0051 sec