printlogo


کد خبر: 209616تاریخ: 1398/2/29 00:00
افت ۳۰ درصدی فروش فیلم‌ها در رمضان ۹۸ نسبت به پارسال
قربانیان سامورایی؟

محمد حسین‌آبادی: اگر بخواهیم در سینمای ایران فرصت‌های طلایی اکران را بیان کنیم، بدون شک بعد از گزینه‌های همچون «اکران نوروزی» و «اکران عید فطر» اکران دوم نوروزی را می‌توان یکی از گزینه‌هایی دانست که در آن «معمولا» فروش آثار بیش از سایر فصل‌های اکران سینماهاست. با این همه، چینش نادرست اکران دوم نوروزی امسال باعث شد در عمل همه چیز به کام یکی از فیلم‌های تازه وارد به گیشه و همچنین برخی فیلم‌های نوبت اول اکران نوروزی تمام شود. روز گذشته در خبری در همین صفحه عنوان کردیم برخی فیلم‌های اکران دوم نوروز با وجود پتانسیل نسبتا خوبی که در جلب نظر مخاطبان داشتند اما به دلیل عدم برخورداری از فرصت کافی برای معرفی فیلم و تبلیغات لازم از یک‌سو و همچنین عدم توزیع متوازن و عادلانه سالن‌های سینما از سوی دیگر، در انزوای کامل به اکران خود ادامه می‌دهند و به نوعی همه آنها قربانی بیشتر شدن فروش یک اثر سینمایی خاص شدند. حالا اما محمدقاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) در گفت‌وگویی با ایلنا، از وضعیت نامناسب فروش سینماها در اکران رمضانی امسال که مقارن با اکران دوم نوروز شده، سخن گفته است. او با اشاره به وضعیت اکران فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان در سال ۹۸ گفت: «متاسفانه بر خلاف آنچه تصور و برنامه‌ریزی می‌شد؛ فیلم‌های اکران دوم در فروش تا امروز موفق نبوده‌اند و نتوانسته‌اند مخاطبان را به سینما جذب کنند. جز فیلم «سامورایی در برلین»، 5 فیلم دیگر حتی نتوانستند حدود 3 تا 4 درصد مخاطبان فعلی سینما را جذب کنند. البته نمی‌توان تمام تقصیرها را به گردن کیفیت فیلم‌ها انداخت». اشرفی با اشاره اینکه شورای صنفی نمایش مسؤول برنامه‌ریزی برای نحوه اکران فیلم‌هاست، از دلایل افت فروش فیلم‌ها در رمضان امسال نسبت به سال‌های گذشته گفت: «جز سال‌های ۹۵ و ۹۶ ما تقریبا هر سال در ماه مبارک رمضان با کاهش فروش مواجه بودیم اما این کاهش امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل است. در سال‌های گذشته با اجرای طرح افطار تا سحر فیلم‌ها تا سحر به نمایش درمی‌آمدند و همچنین صداوسیما و رسانه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها نیز از این طرح حمایت می‌کردند اما امسال تبلیغات خوبی برای این طرح انجام نشده است». وی در ادامه اشاره‌ای نیز به روش نادرست اجرای طرح نیم‌بها شدن بلیت‌های سینما داشته است: «امسال شورای صنفی نمایش تصمیم گرفت تا قبل از افطار بلیت فیلم‌ها نیم‌بها باشد؛ با احترام به این تصمیم باید بگویم اگر نیم‌بها بودن بلیت سینماها به بعد از افطار موکول می‌شد و مانند سال‌های گذشته عمل می‌شد؛ قطعا وضعیت فروش فیلم‌ها بسیار بهتر از چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. نیم‌بها نشدن بلیت فیلم‌ها در بعد از افطار حتی روی اکران فیلم‌های نوروزی که نمایش آنها همچنان ادامه دارد، تاثیر گذاشته است. میزان فروش فیلم‌ها در ماه مبارک رمضان در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ حدود ۳۰ درصد افت داشته که این میزان افت بسیار بالاست و حتی در نحوه مدیریت سالن‌های سینمایی تاثیر مستقیم گذاشته است».


Page Generated in 0/0042 sec