اگر چه مصوبه اخیر مجلس، شرکتهای خودروسازی را موظف به اعلام قیمت تمامشده در هنگام فروش به شورای رقابت میکند و تا حدی بازگشت شورا به بحث قیمتگذاری را جدی کرده ولی از نگاه رئیس شورای رقابت این مصوبه ابهاماتی دارد و اینکه قیمتگذار چه کسی است، خود جای پرسش دارد. رئیس شورای رقابت درباره این موضوع با اشاره به اینکه مصوبه مجلس ربطی به رایزنیهای پیشین شورای رقابت برای بازگشت به بحث قیمتگذاری خودرو نمیتواند داشته باشد به ایسنا گفت: بحث ساماندهی در مجلس از حدود یک سال قبل مطرح بوده که بحث قیمتگذاری و نظارت شورای رقابت نیز به آن اضافه شده است. رضا شیوا افزود: در این مصوبه ابهاماتی وجود دارد. از جمله اینکه باید توضیح داده شود وقتی میگوید قیمت را خودروسازها به شورای رقابت اعلام کنند، در این بین قیمتگذار کیست و چه کسی قیمت را تعیین میکند که حالا شورای رقابت بر آن نظارت میکند؟ این در حالی است که طبق قانون دستورالعمل قیمت خودرو را باید شورای رقابت تعیین کند و طبق آن انجام شود و این دو، چندان با هم همخوانی ندارند.
شورای رقابت مسؤول قیمتگذاری خودرو شد
از سوی دیگر یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در روند بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس شورای اسلامی، شورای رقابت بهصورت قانونی مرجع قیمتگذاری خودرو شد. سعید باستانی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو بند مربوط به مرجع قیمتگذاری خودرو را مورد بررسی قرار دادند، اظهار داشت: مطابق این بند شورای رقابت بهصورت قانونی مرجع قیمتگذاری خودرو شد. این عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: قرار است بندهای دیگر طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن مجلس بررسی و در نهایت به قانون تبدیل شود. به گزارش تسنیم، در حالی شورای رقابت تا 2 سال پیش مسؤول قیمتگذاری خودرو بود که در آبانماه سال 96 سازمان حمایت با تصمیم سران 3 قوه مسؤول قیمتگذاری خودرو شد. البته در این تصمیم خودروسازان باز هم حق تعیین خودسرانه قیمتها را نداشتند و باید تابع سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمتها میبودند. در آن مقطع رئیس سازمان گسترش گفته بود سازمان حمایت قیمتها را تعیین میکند و این قیمتها برای بررسی به ستاد تنظیم بازار ارائه میشود.