محسن شهمیرزادی: حسین انتظامی در حالی برای نخستینبار در قامت رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل اهالی رسانه نشست و به سوالات آنها پاسخ داد که بخش عمدهای از پاسخهایش کلی و غیرشفاف بود، آن هم در شرایطی که اصلیترین شعار او در دورههای مختلف فعالیتش «شفافیت» بوده است. انتظامی که از ۲۶ آبانماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت میکرد بالاخره بعد از 6 ماه سبک و سنگین کردن شرایط و اقتضائات مدیریت در عرصه سینمایی کشور، بهتازگی حکم ریاستش بر این سازمان را از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت تا روز گذشته در قامت رئیس جدید سازمان سینمایی ارشاد در برابر اهالی رسانه بنشیند، هر چند در نهایت سهم خبرنگاران از این نشست دریافت پاسخهای کلی و به اصطلاح دیپلماتیک از حسین انتظامی بود.
شفافیت یعنی پیشبینیپذیر بودن
نکته جالب این نشست آغاز صحبتهای انتظامی با بحث درباره موضوع شفافیت بود. او در این نشست گفت: «انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسههای تابعه این روزها انجام شده است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامهای را منتشر میکند باید طبق آن عمل کند، چرا که این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری و انضباط ما را بیشتر میکند. رویکرد اصلیای که وزارت ارشاد دنبال میکند و وزیر بر آن تاکید دارد شفافیت است. در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره یا موسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیشبینیپذیری. بر همین مبنا اصرار داریم دستورالعملها را منتشر کنیم تا افراد و موسسات بدانند که در صورت ارائه فیلمنامه یا درخواستی، رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند».
درجهبندی سنی برای ارتقای سواد رسانهای
انتظامی در ادامه درباره نظام درجهبندی سنی که دستورالعمل آن اخیرا ابلاغ شده بود نیز گفت: «این نظام میخواهد کمک کند سواد رسانهای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلمها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیتهایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروههای آسیبپذیر را تهدید میکند، محدود میشوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است». انتظامی همچنین درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم توضیح داد: «موضوعی که از قبلتر هم در دستور کار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست؛ بعضی موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریتهای روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شدند. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام میشود».
جشنوارهای جهانی اما منطقهای!
اما یکی دیگر از بخشهای مهم صحبتهای انتظامی در این نشست پاسخش به بحث تکراری ادغام یا عدم ادغام 2 بخش ملی و بینالملل جشنواره جهانی فیلم فجر بود. او در این زمینه گفت: «فعلا مشغول ارزیابی 5 جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم آییننامهها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیشنویس تهیه میکنیم و سپس نظرخواهی و جمعبندی میکنیم و وقتی این آییننامهها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنوارهها به نتیجه میرسیم. طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول میشود که این آییننامهها منتشر شود اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقهای میدانم که کمک میکند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند».
حوزه بینالملل فقط با فارابی نیست
پرسش درباره خروجی فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی هم از جمله موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد. انتظامی درباره این موضوع گفت: «برنامه جامع سینمایی را تدوین کردهایم و در آن ۸ رویکرد مهم و اصلی سازمان سینمایی بیان شده است. یکی از آنها توسعه بازارهای بینالمللی است؛ چه در حوزه اکران و چه بازارهای جهانی. ساختار اصلاح شده و به جای اینکه حوزه بینالملل فقط در فارابی متمرکز باشد، در همه بخشهای سازمان که فعالیت فرامرزی دارد، پیگیری و تجمیع میشود و فکر میکنم نتایج مثبتی در پیش داشته باشد».
پاسخ مبهم درباره اسپانسر فجر جهانی!
انتظامی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از اهالی رسانه درباره ورود سرمایههای مشکوک به سینما و وظایف سازمان سینمایی در این حوزه اظهار کرد: «آیا مرجع شناسایی این پولها سازمان سینمایی است؟ ما اصولی داریم که باید در فیلمسازی رعایت شود. تشخیص اینکه فیلم با چه زمانی، چند پلان و... باشد با سازمان سینمایی است و کس دیگری حق دخالت ندارد. ما باید از ورود هرگونه سرمایه برای توسعه سینما استقبال کنیم اما نگرانیای که منتقدان دارند این است که این سرمایه اگر نظامات سینما را به هم بریزد سینما آسیب میبیند. در اینجا سازمان سینمایی باید پاسدار اصل سینما باشد و به قضیه ورود کند». جالب اینکه او درباره پرسش خبرنگاران درباره حواشی اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر هم اینگونه و به شکلی غیرشفاف توضیح داد: «ما ۴۵ روز پس از پایان هر رویداد، فهرست دقیق هزینهها و درآمدها را از بانیان رویدادها میخواهیم، لذا در پایان ۴۵ روز فهرست مالی جشنواره جهانی فیلم فجر را اعلام میکنیم».
ماجرای «رحمان ۱۴۰۰» همچنان غیرشفاف ماند!
انتظامی درباره ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» و حواشی ایجاد شده در ارتباط با این فیلم هم بدون آنکه پاسخ مشخصی برای دلایل اصلی ایجاد این حواشی بدهد، گفت: «پروانه نمایش توسط شورای پروانه نمایش صادر میشود و نباید آنچه عنوان شده کم و زیاد شود و ما مسؤول حفظ چارچوبهای آن هستیم. گزارشهایی به ما رسیده بود که پلانهایی در برخی سینماها نمایش داده میشود که طبق بررسیها مورد تایید همکاران ما نیست. بازرسانی فرستادیم و دیدیم در برخی سینماها تخلف هست و نسبت آن را بررسی کردیم و این فیلم متوقف شد. نمیشود زیاد درباره این مساله توضیح داد زیرا با اصل شفافیت مغایرت دارد و حالت بازدارندگی پیدا میکند و به رابطه مدیر کل نظارت و فیلمسازان لطمه میزند».
تغییر آرایش اداری سازمان سینمایی
انتظامی همچنین درباره تغییر و تحولات سازمان سینمایی در آینده گفت: «در تجدید ساختارها که در خود سازمان سینمایی هم در حال رخ دادن است چند بخش در حال ادغام شدن است به طوری که شورای کل پروانه ساخت، نمایش و... ادغام میشود، بر همین اساس دستورالعملها ظرف روزهای آینده یعنی حدود 20- 15 روز دیگر منتشر میشود و آرایش اداری ما هم تغییر میکند. ما موظف به اجرای قانون هستیم و با تمهیداتی باید کارایی بخشها را بهروز کرد. فکر میکنم ظرف زمان کوتاهی شاهد تفاوت شرایط خواهید بود».
پیشنویس نظامنامه جدید اکران تا ۲ ماه دیگر
رئیس سازمان سینمایی درباره ساماندهی چرخه اکران سینماها نیز اینگونه توضیح داد: «نظامنامه اکران برای سال 98 منتشر شده و نسبت به نظامنامه سال قبل رو به جلو بوده است ولی برخی خلأها هنوز وجود دارد و دیدگاههای مختلفی هم مطرح است. ما در حال حاضر مشغول بررسی هستیم برخی از این موارد را حل کنیم تا صاحبان آثار از اکران راضی باشند». او همچنین درباره آشفتگی در اکران و ماجرای مافیای بلیتفروشی سینماها هم عنوان کرد: «در نظامنامه اکران میشود پیشنهاداتی داد که اگر قابلیت اجرا داشته باشد، انجام شود. حتماً در آینده تنوع بیشتری به سامانههای فروش الکترونیک بلیت سینماها خواهیم داد».