گروه اقتصادی: 80 هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان وجود دارد، شورای رقابت حق قیمتگذاری ندارد، زد و بند برای افزایش نرخ خودرو در سایتهای دلالی موجب شد پراید 60 میلیون تومان شود...؛ اینها اطلاعاتی بود که روز گذشته رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان اعلام کرد تا ریشه التهابات بازار خودرو مشخص شود. به گزارش «وطنامروز»، مدتی است بازار خودرو در پی بیتدبیریها به هم ریخته و موضوع آنقدر افتضاح شده که نمایندگان مجلس احتمال استیضاح وزیر صنعت را مطرح کردند. آشفته شدن بازار خودرو از مدتها پیش و با ورود خودروی قاچاق و نقش داشتن برخی مدیران وزارت صنعت در این موضوع کلید خورد. در حالی که دستگاه قضا همچنان پیگیر ورود حدود 6 هزار خودروی قاچاق است؛ پروندهای که در خلال آن چند مدیر دولتی برکنار و چند واردکننده خودرو بازداشت شدند، حالا رئیس سازمان حمایت از تخلفات جدید در بازار خودرو خبر میدهد. عباس تابش در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره ادعای برخی مبنی بر بازگشت شورای رقابت به موضوع قیمتگذاری خودرو اظهار کرد: تا این لحظه مصوبهای به سازمان حمایت ابلاغ نشده و هیچ مصوبهای وجود ندارد که بر اساس آن، قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت سپرده شده باشد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سران قوا قیمتگذاری به عهده سازمان حمایت است و بر اساس این مصوبه، قیمتگذاری خودروهای پرتیراژ به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان سپرده شده و تا این لحظه هیچ وظیفهای در این باره از سازمان حمایت به جای دیگری منتقل نشده است. تابش در واکنش به اینکه برخیها عنوان کردهاند این تصمیم به دلیل ناکارآمدی سازمان حمایت در قیمتگذاری خودرو و کنترل بازار خودرو اتخاذ شده است، گفت: هر کسی بخواهد حرف خود را توجیه کند، مطالبی از این قبیل بیان میکند. رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان مشکلات صنعت خودرو در کشور را مشکلاتی چندین ساله دانست و با اشاره به طراحی بستهای برای برطرف کردن این مشکلات از سوی وزارت صمت و کمیته خودرو، گفت: این مشکلات قرار است با اجرایی شدن بستهای که توسط کمیته خودرو و تنظیم بازار تدوین شده، حل و فصل شود ولی نکته مهم آن است که این مشکلات با اجرایی شدن تمام بندهای این بسته حل میشود؟ رئیس سازمان حمایت بیان داشت: در مقطعی روزانه 400 دستگاه خودرو تولید میشد و این در حالی بود که یک میلیون دستگاه خودرو پیشفروش شده بود؛ خب! طبیعی است وقتی مطالبات از تولید بیشتر شود، قیمتها در بازار گران میشود اما در این یک سال موفق شدیم تولید در هر یک از 2 خودروساز بزرگ را به 2 هزار دستگاه در روز برسانیم.
پیشفروش خودرو قبل از انجام تعهدات قبلی ممنوع!
تابش با بیان اینکه پس از دستور اخیر این سازمان، علاوه بر تولید، تعداد خودروهای تحویلی نیز به صورت روزانه رصد میشود، تاکید کرد: ما به خودروسازان اعلام کردهایم تا تکمیل و انجام تمام تعهدات قبلیشان، حق ثبتنام جدید برای پیشفروش خودرو نخواهد داشت و با توجه به اینکه در حال حاضر بین 70 تا 80 هزار خودروی ناقص به دلیل کمبود قطعه در انبارها ماندهاند، منطقی آن است که بر رفع کمبود قطعات این خودروها متمرکز شویم،
چرا که آمادهکردن این خودروهای ناقص به مراتب آسانتر از افزایش تولید خودرو است.
موافقت سازمان حمایت با افزایش 60 تا 70 درصدی قیمت روغن موتور
رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش قیمت روغن موتور در بازار نیز گفت: متاسفانه در مقطعی به دلایلی از جمله صفر شدن یارانه مواد اولیه تولید روغن موتور، تولید روغن موتور در کشور بشدت افت کرد و تولیدکنندگان عنوان میکردند با چنین قیمتهایی، عملاً تولید به صرفه نیست. از طرف دیگر گرانی مواد اولیه تولید روغن در بازار هم بیتاثیر نبود و در نهایت تولیدکنندگان روغن، درخواست افزایش قیمت محصولاتشان را ارائه دادند و اگرچه پیشنهاد آنها برای روغن خودروهای دیزلی و بنزینی به ترتیب بیش از 60 و 70 درصد بود ولی ما این ارقام را پذیرفتیم.
ارسال تخلفات هاوال، سی3، کرمانموتور و بسترن به تعزیرات
رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برخورد این سازمان با خودروسازان متخلف گفت: ما در سازمان حمایت، پرونده 4 خودروساز هاوال، بسترن، سی3 و کرمانموتور را به دلیل تخلفات انجام داده به تعزیرات ارسال کردهایم و امیدواریم هرچه سریعتر به تخلفات این خودروسازان رسیدگی شود. وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره اینکه چطور سازمان حمایت به قیمت 60 میلیون تومانی پراید رضایت داد، گفت: ما هیچ وقت به قیمت 60 میلیونی رضایت ندادیم ولی همگی شاهد بودند که در کف بازار، اتفاقاتی از جمله تلاش شبکههای بروکری و دلالی باعث میشود قیمتها به صورت کاذب بالا برود. به عنوان مثال در یک سایت، گروهی 300 نفره به 2 بخش تقسیم شده بودند؛ یک گروه 200 نفره که تحت عنوان فروشنده خودرو، قیمتها را بالاتر از قیمت بازار آگهی میکردند و گروهی 100 نفره که تحت عنوان خریدار، درخواست خرید خودرو با قیمتی بالاتر از قیمت بازار داشتند. ما وقتی با هریک از این 2 گروه تماس میگرفتیم و درخواست خرید خودرو یا فروش خودرو را داشتیم، گروه اول میگفت خودرویش را همان لحظه فروخته و گروه دوم ادعا میکرد همان لحظه خودروی مورد نیازش را خریده؛ این یعنی هیچ خودرویی در عمل وجود نداشت ولی قیمتها به صورت کاذب بالا میرفت.
انباشت ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانهها
عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان با تاکید بر اینکه درباره مشکلات صنعت قطعه و خودروسازی به مردم و نمایندگان مجلس آدرس غلط داده شده است، از قوهقضائیه خواست به موضوع وضعیت تولید خودرو و تأمین قطعات خودرو ورود کند. به گزارش فارس، فرهاد بهنیا اظهار داشت: باید بررسی شود و ببینند چه شرکتی بیشترین میزان ارز دولتی را دریافت کرده، بیشترین مطالبات را از خودروسازان گرفته و در مقابل، عامل اصلی ناقصی ۸۰ درصد خودروهای کف کارخانه است. بهنیا با بیان اینکه انباشت خودروهای ناقص در کف کارخانههای خودروساز باعث توقف گردش نقدینگی قطعهسازان شده است، گفت: اگر این خودروها تجاری میشدند، مطالبات قطعهسازان پرداخت میشد و در ضمن قیمت خودرو نیز تا این حد بالا نمیرفت. وی تصریح کرد: اگر میخواهیم میزان نارضایتی مردم را از صنعت خودروسازی کاهش دهیم باید نهادهای امنیتی، قضایی و سازمان بازرسی کشور به موضوع خودرو ورود کنند، لیست قطعهسازان را بگیرند و ببینند کدام شرکت علت اصلی توقف خودروها در کف کارخانه است. به گفته وی، سال گذشته حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانهها انباشت شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است. عضو هیأتمدیره انجمن قطعهسازان تأکید کرد: اگر برای این مسأله اقدام فوری نشود، صنعت خودروی کشور فلج خواهد شد.