گروه اجتماعی: هزینه سفرهای درونشهری در تهران نسبت به سال گذشته به صورت اسمی
20 درصد اما حقیقی بین 22 تا 44 درصد افزایش داشته است. بررسیها نشان میدهد بخشی از این گرانی غیرقانونی بوده و ضمن انتقاد اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حالا نوبت به اعتراض سازمان برنامه و بودجه رسیده است. به گزارش «وطنامروز» دفتر شاخص قیمتهای سازمان برنامه و بودجه در نامهای به مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه نرخ تورم سال ۹۷ برای خانوارهای کل کشور 9/26 درصد است، لیستی از خطوط تاکسی پایتخت را که بیش از تورم سالانه نرخهای خود را افزایش دادهاند به این سازمان ارسال کرده است. در لیست مورد نظر افزایش نرخها در ۶۳۴ خط تاکسی در تهران بررسی شده که بسیاری از آنها بیش از ۲۰ درصد افزایش نرخ داشتهاند. در یکی از خطوط این افزایش به ۴۰ درصد هم رسیده است. این در حالی است که بر اساس اعلام فرمانداری، شهرداری تهران مجاز بود تا سقف ۲۰ درصد کرایههای تاکسی را افزایش دهد.
افزایش ۴۰ درصدی کرایهها در برخی خطوط
پیشتر دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این رابطه گفته بود: مصوبه شورای شهر تهران درباره نرخ کرایههای تاکسی، افزایش به میزان تورم اعلام شده در پایان سال ۹۷ بود. بر اساس استعلامی که سازمان تاکسیرانی از سازمان برنامه و بودجه گرفت، نرخ تورم در حوزه حملونقل بیش از ۲۶ درصد بود. فرمانداری تهران نیز در ابلاغیه به شهرداری تهران اعلام کرد بیش از ۲۰ درصد اجازه افزایش نرخ کرایههای تاکسی را ندارد. محمدعلی کرونی افزوده بود: در بررسیهای انجام شده، تعداد زیادی از خطوط بالای ۳۰ درصد و گاهی تا ۴۰ درصد نیز نرخ کرایههای خود را افزایش دادهاند؛ اگرچه برخی خطوط ۵ تا ۱۰ درصد افزایش کرایه داشتهاند اما تعداد خطوطی که بالای ۳۰ درصد افزایش نرخ داشتهاند، زیاد است، بنابراین اعضای کمیسیون حملونقل بر اساس مستندات، طی جلسه فوری با حضور مسؤولان سازمان تاکسیرانی، این موضوع را بررسی میکنند. دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گفته بود: توجیهات این افزایش از سوی سازمان تاکسیرانی و توجه به قشر راننده که قشری ضعیف هستند، اعلام شده اما در این نرخگذاری، باید حقوق شهروندان و مصوبه شورا را نیز رعایت میکردند. به گفته کرونی، روز سهشنبه (امروز) این موضوع در کمیسیون بررسی میشود.
تخلفی رخ نداده است!
اما مسؤولان تاکسیرانی همچنان افزایش نامتعارف نرخ کرایههای تاکسی را رد میکنند. آنها معتقدند تخلفی در این حوزه اتفاق نیفتاده است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، درباره نرخ کرایههای تاکسی توضیح داد: سال گذشته شهرداری تهران طی پیشنهادی عادلانه اعلام کرد افزایش نرخ کرایه تاکسی بر مبنای نرخ تورم در انتهای سال ۹۷ باشد. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که در حال حاضر تورم کشور ما افزایشی است و مطابق اعلام مرکز آمار و با بررسی تورم نقطه به نقطه فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته، حدود
۵۰ درصد است. علیرضا قنادان ادامه داد: مرکز آمار ایران در پاسخ به استعلام ما نرخ تورم رسمی پایان سال ۹۷ را 9/26 درصد و در بخش حملونقل 1/28۱ درصد اعلام کرد اما فرمانداری افزایش نرخ کرایه حملونقل عمومی را به اندازه ۲۰ درصد پذیرفت. قنادان با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی مجری مصوبات فرادست است و به میل خود نمیتواند چیزی را کم یا زیاد کند، گفت: ما باید بر مبنای وظیفه قانونیمان سالانه اعلام نرخ کنیم تا عدم اعلام نرخ رسمی کرایه تاکسی باعث آشفتگی در کف خیابان و درگیری شهروندان با رانندگان تاکسی نشود. ما نمیتوانیم بگوییم در سال ۹۸ که نرخ تورم افزایشی است، افزایش کرایه نداریم، هرچند فرمانداری کمتر از نرخ تورم اجازه افزایش داد. در نتیجه انتقاداتی که سازمان حمایت مصرفکنندگان مطرح میکند وارد نیست، زیرا سیر مصوبات مربوطه طی شده و پس از ابلاغ رسمی، سازمان تاکسیرانی مجاز به عدم اجرای آن نیست. او درباره نحوه افزایش کرایه تاکسی اظهار کرد: در تهران ۳۵ درصد تاکسیها با کاربری خطی در حدود ۷۰۰ خط مشغول فعالیت هستند و مابقی در سایر کاربریها اعم از گردشی، تلفنی، ویژه ایستگاهی و... . ما مطابق مصوبه از سال گذشته برای محاسبه کرایه در کاربریهای مختلف فرمولها و دستورالعملهای مختص به خود را داریم. از سال گذشته نحوه محاسبه آن از حالت دستی خارج شده و سامانه نرمافزاری نرخها را تنظیم میکند. برای مثال حدود یکهزار و ۶۰۰ ماشین فرودگاه مهرآباد به این سامانه متصلند، البته هنوز در برخی نقاط اتصال برقرار نشده است اما سامانه مرکزی بر اساس سنجش نرخ عبور و مرور کار میکند. صحبتهای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در حالی است که امروز در شورای شهر پایتخت جلسه ویژهای درباره نرخ کرایههای تاکسی برگزار میشود؛ موضوعی که هر سال چند ماهی مسافران و رانندگان تاکسی را درگیر میکند و سرانجام نرخهای واقعی در توافقی میان مسافر و راننده تعیین میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران؛ خودروهای دودزا را معرفی کنید
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از شهروندان خواست نسبت به معرفی خودروهای آلاینده شهرداری تهران کمک کنند. محسن پورسیدآقایی در گفتوگو با ایسنا، با اعلام تشدید نظارت بر آلایندگی ناوگان خودرویی شهرداری تهران گفت: از زمان اجرای طرح «کاهش» در سراسر شهر تهران پیگیر وضعیت آلایندگی ناوگان خودروی شهرداری تهران بویژه در حوزه اتوبوسها و خودروهای حمل زباله بودیم، چراکه هم اتوبوس و هم خودروهای حمل زباله نسبت به سایر ناوگان خودرویی در سطح شهر بیشتر تردد میکنند. وی با بیان اینکه از شهروندان درخواست میشود در صورت ملاحظه آلایندگی اتوبوسها و خودروهای حمل زباله با سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ تماس گرفته و پلاک خودروی مربوط را اعلام کنند، گفت: متاسفانه عمر خودروهای حمل زباله معاونت خدمات شهری بیش از حد مجاز است و به همین دلیل باعث شده این خودروها هر چند ماه یک بار نیاز به معاینه مجدد داشته باشند.