با فرارسیدن آخرین روزهای ماه رمضان و نزدیک شدن سریالهای رمضانی سیما به آخرین روزهای پخش خود، نشست خبری سریال «برادر جان» با حضور عوامل این سریال از جمله محمدرضا آهنج کارگردان مجموعه و محمدرضا شفیعی تهیهکننده آن و جمعی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی از جمله علی نصیریان، آفرین عبیسی، حسام منظور، سعید چنگیزیان، شیوا ابراهیمی و ندا جبرائیلی و حمید خواجهنژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما در دفتر موسسه فرهنگی وصف صبا برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست که سعید نعمتالله فیلمنامهنویس این مجموعه از جمله غایبان برجسته آن بود، محمدرضا آهنج کارگردان «برادر جان» پیرامون تکراری بودن مضمون سریال اظهار داشت: «از همان زمان که قتل هابیل شکل گرفت، حقالناس مطرح شد و تا ابد عالم هم مطرح است. نوع این قصه خیلی مسائل مبتلابه روز را در نظر گرفته و همین باعث اقبال به آن شده است». شیوه دیالوگنویسی در سریال چالش دیگری بود که عوامل به آن پاسخ دادند. محمدرضا شفیعی در این باره اظهار داشت: «هر نویسندهای امضایی دارد؛ اگر فیلمنامههای نعمتالله را بدون اسم هم بخوانید باز هم میتوان سبک او را تشخیص داد». حسام منظور، از بازیگران اصلی این سریال نیز درباره دیالوگهای سریال گفت: «من ادبیات دراماتیک خواندم و از این منظر میتوانم به دیالوگها نگاه کنم. نباید انتظار داشت دیالوگها شبیه زندگی واقعی باشد. از طرفی هر نویسنده استایل خودش را دارد و با آن شناخته میشود». منظور در بخش دیگری از نشست در سوالی پیرامون وفور خشونت و تنش در پاسخ به سریال گفت: «اگر این صحنهها نباشد بازیگری کسلکننده میشود. همه این فراز و فرودها و کنشهای دراماتیک نقش را جذاب میکند. خشونت هیچ حد و مرزی ندارد. اگر حد و مرز قائل شویم آن وقت درباره فیلمهای تارانتینو چه باید بگوییم؟». علی نصیریان، دیگر بازیگر این سریال که بازی ویژه او در این اثر بیش از سایرین به چشم اهالی رسانه و منتقدان آمد، درباره تکرار مضمون حقالناس عنوان کرد: «اگر غزلهای حافظ را بخوانید تم و موضوع آن شاید با بسیاری از شاعران قبل از خودش تکراری باشد اما نوع آن به گونهای است که انگار تازه است». وی درباره دیالوگهای سریال نیز گفت: «من کمی نسبت به دیالوگها ایراد دارم. نعمتالله خیلی خوب نوشته است اما گاهی اوقات پیچیدگی باعث میشد برای ما هم به لحاظ حفظ کردن دشواری ایجاد کند». در بخش دیگری از این نشست محمدرضا آهنج با پرسشی درباره فضای سریال «برادرجان» مواجه شد که سوررئال است و با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد. او در این زمینه اظهار کرد: «دوستان ما برنامه «در شهر» نمیسازند! ما در فضای رئالیستی فیلم و سریال میسازیم. این سریال در قالب و فرم در نظر برخیها غیراینجایی است اما وقتی ما بحث نمایش را پذیرفتیم، نباید این پرسشها مطرح شود. سریال برادر جان پیامهای مستتری داشته است که کاملاً از آن دفاع میکنم. باید بگویم ما اصلاً در این سریال سوررئال کار نکردیم. وی در بخشی دیگر به فضای ملودرام 2 سریال دیگر رمضان اشاره و بیان کرد: «خاطرم میآید سالی که سریال «جراحت» را روی آنتن داشتم شبکه دیگر کار طنز داشت و این باید رعایت شود اما امسال همه کارها ملودرام بودند».