printlogo


کد خبر: 210274تاریخ: 1398/3/20 00:00
چهارگوشه

خشکیدن درخت دوستی آمریکا و فرانسه
درخت اهدایی رئیس‌جمهور فرانسه به همتای آمریکایی‌اش که به «درخت دوستی» بین 2 کشور معروف شده بود در حیاط کاخ سفید خشکید. امانوئل مکرون در جریان سفری که آوریل سال گذشته به ایالات متحده داشت، به مناسبت دویست‌و‌پنجاهمین سالگرد روابط واشنگتن و پاریس، یک اصله نهال بلوط که گفته می‌شد متعلق به صحنه جنگ دوم جهانی بوده است به دونالد ترامپ هدیه داد، چرا که درخت بلوط نماد روابط قوی 2 کشور است. سپس 2 رئیس‌جمهور بیل به دست گرفته و این نهال را به اتفاق هم در حیاط جنوبی کاخ سفید کاشتند و آن را «درخت دوستی» 2 کشور لقب دادند. البته از همان ابتدای غرس این بلوط جوان، پیگیری رسانه‌های آمریکایی نشان می‌داد که وضعیت چندان مناسبی ندارد. حال روزنامه فرانسوی «لوموند» در گزارشی از خشک شدن درخت دوستی آمریکا و فرانسه خبر داده است و روزنامه «فیگارو» نیز با تایید این گزارش نوشت این درخت در برابر فاکتور‌های قرنطینه که از سوی آمریکا معرفی و اجرا شده بود پاسخ نداده و خشک شده است. گفته می‌شود قرنطینه کردن این درخت، برای جلوگیری از گسترش بیماری‌های مربوط به گیاهان از این درخت به سایر گیاهان فضای سبز کاخ سفید انجام شده است.

آتش‌سوزی کشتی در ساحل حیفا
مقامات رژیم صهیونیستی از دریافت سیگنال مربوط به آتش‌سوزی از دستگاهی نامعلوم روی یک کشتی باری خارجی نزدیک بندر حیفا خبر دادند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از منابع نظامی اسرائیلی، محل این کشتی در ساحل مدیترانه‌ای سرزمین‌های اشغالی و زمان وقوع آتش‌سوزی شنبه‌شب بوده است. رسانه‌های عبری نوشته‌اند کشتی مزبور از ترکیه آمده است. پلیس رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده حادثه توسط نیروهای دریایی اسرائیل همراه با پلیس و با هماهنگی تیم حاضر در کشتی تحت پیگیری است.

رد تماس تلفنی ترامپ توسط جانسون
وزیر سابق خارجه انگلیس و بخت اول نخست‌وزیری دولت محافظه‌کار این کشور از رد تماس رئیس‌جمهور آمریکا به این دلیل که گمان می‌کرده کسی در حال دست انداختن او است خبر داد. «بوریس جانسون» پس از سفر اخیر دونالد ترامپ به جزیره در گفت‌وگو با هفته‌نامه «ساندی تایمز» فاش کرد زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان اقامتش در انگلیس تلاش داشت با او تماس بگیرد، گمان کرده کسی با او شوخی کرده و تلفن را قطع کرده است. جانسون توضیح داد: «آن فرد، کمی لهجه ایرلندی داشت و گفت از بخش تلفنخانه دفتر نخست‌وزیری تماس می‌گیرد و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا قصد صحبت با شما را دارد. هم‌اکنون شما را به اتاق وضعیت کاخ سفید وصل می‌کنم». اما جانسون گمان کرده که او را دست انداخته‌اند و گفته که «نمی‌توانید مرا فریب دهید» و به سرعت تلفن را قطع کرده است. اما وقتی با دفتر نخست‌وزیری تماس گرفته متوجه شده تماس از سوی ترامپ بوده و سپس در نهایت با او تلفنی گفت‌وگو کرده است.

تعطیلی کنسولگری‌‌های ونزوئلا در کانادا
به فاصله کمتر از یک ماه پس از اشغال سفارت ونزوئلا در واشنگتن با چراغ سبز دولت آمریکا، ارتباط دولت قانونی این کشور با کانادا هم رو به وخامت گذاشته است. وزارت خارجه ونزوئلا به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر کانادا در تعطیلی سفارتخانه خود در کاراکاس واکنش نشان داد و ارائه خدمات در کنسولگری‌‌های خود در شهرهای مختلف کانادا را متوقف کرد. دولت کاراکاس همچنین تأکید کرده است که اتاوا باید پیروی از خط‌مشی آمریکا در سیاست خارجی خود را متوقف کند. به گزارش شبکه آر تی، «خورخه آریزا» وزیر خارجه ونزوئلا روز شنبه اعلام کرد به طور موقت تمام خدمات کنسولی ونزوئلا در کنسولگری‌های این کشور در شهرهای ونکوور، تورنتو و مونترال به حالت تعلیق درمی‌آید. او اقدام کانادا را بشدت محکوم کرد و آن را یک «تصمیم سیاسی» خواند که «نمایانگر تداوم خصومت» اتاوا در قبال ونزوئلا و «اطاعت منظم از تهاجم دولت ترامپ علیه مردم این کشور و نهادهای دموکراتیک است». ونزوئلا با قطع فعالیت‌‌های دیپلماتیک خود در آمریکا و کاهش آن در کانادا در حال انتقال تمام فعالیت‌های کنسولی به سفارتخانه خود در کلمبیاست. کانادا جزو اولین کشورهایی بود که در دنباله‌روی از واشنگتن، «خوان گوایدو» رهبر شورشیان و کودتاچیان در ونزوئلا را به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور به رسمیت شناخت و در تحریم اقتصادی ونزوئلا نیز دنباله‌رو  آمریکاست.
 


Page Generated in 0/0048 sec