در حالی یک ماه از تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس و بحث ورود مجدد شورای رقابت به قیمتگذاری خودرو میگذرد که هنوز این طرح به تایید نهایی شورای نگهبان نرسیده و وضعیت بازار خودرو هم بلاتکلیفتر از گذشته است. اواخر اردیبهشتماه امسال مجلس شورای اسلامی با مصوبهای پای شورای رقابت را به قیمتگذاری خودرو باز کرد. بر اساس یکی از مادههای طرح ساماندهی بازار خودرو، نمایندگان مجلس مصوب کردند شورای رقابت به صورت قانونی مرجع قیمتگذاری خودرو باشد. از یک طرف وزارت صنعت همچنان مصر به تعیین دستورالعمل قیمت خودرو بر اساس چارچوبهای گذشته است و در همین راستا مقیمی، معاونت صنایع وزارت صنعت اعلام کرده «در چارچوب سیاستهای دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را بلافاصله از طریق سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دادهایم که پس از مطرح شدن در کمیته خودرو، حتماً در ستاد تنظیم بازار مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمتگذاری قرار خواهد گرفت». از طرف دیگر شیوا، رئیس شورای رقابت هم مصوبه مجلس را دارای ابهامات میداند و معتقد است: «اگر قرار است شورای رقابت دستورالعمل قیمتگذاری خودروها را اعلام کند دیگر ارسال قیمت محاسبهشده خودروسازان چه الزامی دارد؟ اگر قیمتهای اعلامی شرکتهای خودروساز با معیارهای شورای رقابت مطابقت نداشته باشد ما چه وظیفهای داریم؟» شیوا با اعلام اینکه این بند از طرح ساماندهی بازار خودرو درباره شورای رقابت و قیمت خودرو مبهم است، تصریح کرد: البته بهصورت کلی ما احتیاجی به مصوبه مجلس نداشتیم زیرا بر اساس ماده 58 اصل 44 قانون اساسی، شورای رقابت باید در بازارهای انحصاری ورود پیدا کرده و دستورالعمل قیمتگذاریها را تعیین کند به این ترتیب این وظیفه ذاتی شورای رقابت است و کسی نمیتواند خلاف قانون عمل کند. در حال حاضر یک ماه از مصوبه مجلس میگذرد و هنوز طرح ساماندهی بازار خودرو به تایید نهایی شورای نگهبان نرسیده است. علاوه بر این وضعیت بازار قیمت خودرو هم بلاتکلیفتر از گذشته است و هنوز هیچ مدیریت قیمتی در خودروها اعمال نمیشود. به نظر میرسد مسؤولان باید با بررسی هزینههای تولید، تصمیم نهایی را برای قیمت خودروها بگیرند تا در ادامه با افزایش عرضه خودرو، ثبات به بازار بازگردد.
تعیین قیمت خودرو با سازمان حمایت است
«قیمتگذاری خودرو فعلا تا ابلاغ دستورالعمل جدید، توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان انجام خواهد شد». به گزارش ایسنا، سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره دلیل تدوین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو توسط سازمان حمایت با وجود مصوبه مجلس برای واگذاری دوباره قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت اظهار داشت: قیمتگذاری خودرو جزو اختیارات سازمان حمایت است. وی تصریح کرد: تدوین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو با توجه به شرایط و اختیارات تفویض شده به سازمان حمایت انجام میشود و تا زمانی که قانون مجلس ابلاغ شود، این کار از طریق سازمان حمایت انجام خواهد شد. وی درباره برنامه داخلیسازی قطعات خودرو نیز گفت: میزان ساخت داخل در برخی خودروهای چینی کم است که برای آنها برنامهریزی انجام شده ولی اولویت داخلیسازی با قطعات خودروهای پرتیراژ است. زرندی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 60 هزار واحد صنعتی در کشور داریم، گفت: 12 هزار واحد با ظرفیت 30 تا 50 درصد فعال هستند.