printlogo


کد خبر: 210538تاریخ: 1398/3/28 00:00
تکذیب احتکار خودرو؛ عرضه زیاد می شود
پشت پرده پارکینگ پر خودروسازان چیست؟

گروه اقتصادی: انتشار دوباره تصاویر هوایی از وضعیت پارکینگ‌های ایران‌خودرو آن هم از طریق یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های اقتصادی تلویزیون جنجال‌ساز شد و خودروسازان بار دیگر مورد انتقاد شدید قرار گرفتند.
به گزارش «وطن‌امروز»، در برنامه تلویزیونی پایش یک پارکینگ بزرگ از محصولات ایران‌خودرو نشان داده شد که به بهانه کمبود قطعه عرضه نمی‌شود. انتشار این تصاویر بار دیگر این بحث را بر سر زبان‌ها انداخت که شرکت ایران‌خودرو احتکار کرده و خودروهای تولیدی خود را در انبارها و پارکینگ‌هایش دپو کرده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از مشتریان این شرکت خودروسازی در انتظار تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود هستند. پیش‌تر مدیرکل تعزیرات تهران بیان کرده بود برخی خودروهایی که قرار بود از طریق فروش فوری خودروسازان به مشتریان تحویل داده شود، هنوز به بهانه کمبود قطعه تحویل داده نشده، در حالی که ادعای شرکت‌های خودروسازی کشورمان مبنی بر کمبود قطعه واقعیت ندارد. محمدعلی اسفنانی در همین رابطه افزود: شکایت‌هایی به دست ما رسیده که بر اساس آن، 2 شرکت خودروسازی مهم کشورمان به تعهدات خود در فروش فوری عمل نکرده‌اند. وی همچنین اضافه کرد: برخی خودروهایی که قرار بود توسط خودروسازان از طریق فروش فوری به مشتریان تحویل داده شود به بهانه کمبود قطعه تحویل داده نشده است. در حالی که اگر چنین چیزی درست باشد، باید یک یا چند قطعه مشابه در همه خودروها نقص می‌داشت اما در بازدیدهای انجام شده و گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان‌دهنده آن است که اظهارنظرها درباره کمبود قطعه
غیر واقعی است. البته گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد در حال حاضر به طور میانگین، روزانه 1500 دستگاه خودرو به مردم تحویل داده می‌شود و این رقم در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد. با ادامه این روند، تعداد خودروهای ناقص فعلی در کارخانه به حداقل می‌رسد. این شرکت خودروسازی خاطرنشان کرد تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه در اولویت قرار گرفته و قطعات تامین شده به این امر اختصاص خواهد یافت.  روابط عمومی ایران‌خودرو در توضیح عکس‌های منتشر شده گفت تصاویر هوایی منتشر شده از پارکینگ ایران‌خودرو مربوط به خودرو‌های دارای کسری قطعات ایمنی و الکترونیکی است که این خودرو‌ها قابل تحویل به مشتریان نیست. این در حالی است که با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو تمام گروه‌های تامین، تولید، برنامه‌ریزی و سازندگان بر تجاری‌سازی خودرو‌های ناقص و تحویل به مشتریان تمرکز کرده‌اند. مازیار بیگلو با اشاره به اینکه همچنان کمبود قطعات الکترونیک در انواع خودروهای تولیدی شرکت ایران‌خودرو و سایپا وجود دارد، اظهار داشت: خودروهایی که در انبار این دو شرکت وجود دارد عموماً از مشکلات کمبود قطعات الکترونیکی برخوردار است و قطعه‌سازان داخلی هم منابع مالی برای تولید قطعات مورد نیاز قطعه‌سازان را ندارند.  وی با اعلام اینکه قطعه‌ساز برای تولید قطعه نیازمند منابع مالی است، افزود: امروز قطعه‌ساز برای تولید پول می‌خواهد. قرار بود بانک مرکزی 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قطعه‌سازان قرار دهد  ولی فقط
4 هزار میلیارد تومان از این منابع پرداخت شده و قطعه‌سازان معطل دریافت 7 هزار میلیارد تومان مابقی هستند، البته مکاتبات ما هم نشان می‌دهد بانک مرکزی اراده‌ای برای پرداخت این مبالغ هم ندارد. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: آن دسته از خودروهایی که طی هفته‌های اخیر تکمیل و راهی بازار شده توسط قطعه‌سازان و با سفارش‌گذاری مواد از محل دریافت منابع 4 هزار میلیاردی تومانی بوده است. بر همین اساس ما منابع جدیدی برای تولید دوباره قطعه برای خودروسازان در اختیار نداریم. وی با رد اظهارات اخیر مدیر کل تعزیرات تهران که ادعا‌ی 2 شرکت خودروساز داخلی مبنی بر کمبود قطعه را غیرواقعی عنوان کرده بود، گفت: ما برای تولید قطعه منابع نداریم و همین امر عاملی شده تا کسری قطعه در محصولات ایران‌خودرو و سایپا مشهود باشد.
درخواست از سایپا و ایران‌خودرو
در این گیر و دار، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درخواست عجیبی از خودروسازان کرد: اعلام ورشکستگی کنید!
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بررسی پرونده خودروسازها در کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: یکی از تخلفات جدی خودروسازها که وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در آن مقصر است، این است که طبق قانون تجارت هر شرکت و مجموعه‌ای که زیان انباشته‌اش ۵۰ درصد سرمایه‌اش باشد، باید جلسه مجمع عمومی تشکیل دهد و اعلام ورشکستگی کند. این از قوانین صریح تجارت است. استعلام از خودروسازان هم نشان می‌دهد هر دو خودروساز میزان زیان انباشته‌شان چند برابر کل سرمایه‌شان است و قانونا ورشکسته هستند و باید اعلام ورشکستی کنند. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران‌خودرو و سایپا همچنین مقدار زیادی هم بدهی بانکی دارند. آخرین استعلام از بانک مرکزی نشان می‌دهد حدود
۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی کل خودروسازهاست که ۲۴ هزار میلیارد تومان آنها مربوط به ایران‌خودرو و سایپاست و میزان خودروهای پیش‌فروش شده‌ای که تحویل نداده‌اند هم تقریباً به همین میزان است. وی با بیان اینکه «خودروسازها تخلفات قانونی زیادی دارند»، ادامه داد: اینکه خودروها به بهانه نداشتن قطعه در پارکینگ مانده و تحویل داده نمی‌شوند تخلف از قانون است، زیرا آنها حق پیش‌فروش خودرو را در صورت نداشتن قطعات نداشته‌اند و این تخلف است. قانون در باب پیش‌فروش این است که باید قطعات را داشته باشند تا بتوانند این کار را انجام دهند. موضوع دیگر این است که آنها فقط برای فروش نقدی قطعه دارند، زیرا قیمت‌شان فقط چند درصد زیر قیمت بازار است و سود بیشتری برای‌شان دارد. همچنین چند ده هزار میلیارد تومان پول پیش‌فروش دست خودروسازهاست که معلوم نیست با این پول چه کار می‌کنند. سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل ۹۰ در حال تکمیل است و بزودی نهایی خواهد شد»، افزود: ما این پرونده را در قالب گزارش جمع‌بندی می‌کنیم و تخلفات هم برای رسیدگی به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود و پیشنهاداتی را نیز ارائه می‌کنیم و جلساتی را با وزرای اقتصاد و صنعت و سازمان‌های نظارتی خواهیم داشت.

 دلایل کاهش قیمت خودرو
در همین حال معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پی سؤالات مطرح شده درباره روند کاهشی قیمت خودرو در روزهای اخیر اظهار داشت: تعیین قیمت خودرو بر اساس وضعیت عرضه و تقاضا بوده است و با توجه به تصمیمات گرفته شده در کمیته خودرو برای مدیریت عرضه و تقاضا، شرکت‌های عرضه‌کننده اقدام به ایفای تعهدات معوق کرده‌اند.
وحید منایی با بیان اقدامات انجام شده از جمله جلوگیری از پیش‌فروش خودروهای جدید، تکمیل خودروهای ناقص تولیدی و تحویل آن به خریداران، افزود: با همکاری قطعه‌سازان داخلی و ترخیص بخشی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک‌ها، باعث پوشش بخشی از تقاضای خریداران شده‌ایم.
وی گفت: با مدیریت بر تقاضای کاذب با محدودیت در خرید یک خودرو برای هر شماره ملی و نیز کاهش نرخ ارز و کم شدن جو روانی حاکم بر بازار، قیمت خودرو روند کاهشی را در پیش گرفته است. معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: کاهش سرعت جابه‌جایی نقدینگی‌های سرگردان باعث کاهش شکاف عرضه و تقاضای خودرو و در نتیجه کاهش قیمت‌ها شده است.


Page Generated in 0/0065 sec