اجرای طرح زوج و فرد جدید از شنبه
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه اجرای طرح ترافیک جدید موجب کاهش ۲۲ درصدی ورود خودرو به مناطق مرکزی شهر شد، گفت: در سالهای گذشته پلاکهای فرد ۲۶ روز در فصل و پلاکهای زوج ۳۶ روز در هر فصل تردد داشتند اما حالا ۲۰ روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاکی که مالکان دارند میتوانند در هر روز که مایل هستند به صورت رایگان وارد محدوده شوند. پورسید آقایی با بیان اینکه همه خودروها برای استفاده از تخفیف و این ۲۰ روز رایگان باید در سامانه تهران من ثبتنام کنند، گفت: تاکنون یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه تهران من ثبت کردهاند. وی با بیان اینکه قرار است از اول تیرماه طرح پایلوت پارک حاشیهای در منطقه ۲ اجرا شود، افزود: با خودروهایی که تجهیز شده، هر ۳۰ دقیقه یکبار از معابر عکسبرداری و فیلمبرداری میشود و با ارسال اطلاعات روشن میشود کدام خودروها بیش از نیم ساعت در پارک حاشیه، توقف داشتهاند. پورسیدآقایی با اشاره به اینکه داشتن معاینه فنی برتر سبب میشود افراد از تخفیف ۲۵ درصدی بهرهمند شوند، اضافه کرد: همه کامیونها تحت پوشش دوربینها کنترل میشود. وی درباره سرانجام فعالیت تاکسیهای اینترنتی و اینکه شهرداری تهران میتواند مشابه آژانسها با این خودروهای اینترنتی رفتار کند، گفت: باید این خودروها ضابطهمند شوند و مجوز بگیرند.
آشفته بازار تاکسیرانی
دبیر کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه با وجود گذشت حدود ۳ ماه از سال ۱۳۹۸، هنوز هم شاهد شکایات متعدد شهروندان شهر تهران به کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر درباره نرخ کرایه تاکسی هستیم، گفت: تا به امروز باوجود مکاتبات مکرر کمیسیون، هیچ لیستی از سوی سازمان تاکسیرانی در ارتباط با نحوه محاسبه نرخ خطوط و درصد افزایش نسبت به سال گذشته به شورا ارسال نشده است. محمدعلی کرونی ادامه داد: شکایاتی از سوی رانندگان برخی خطوط به کمیسیون واصل شده مبنی بر اینکه وجوهی در قالب صندوق پسانداز رانندگان و حقالزحمه رئیس خط از آنها اخذ میشود و بعضاً معاملات غیرقانونی خودروی تاکسی (به صورت وکالتی)، نیز در خطوط خاصی انجام میشود که پس از بررسی کارشناسان کمیسیون صحت تخلفات مربوط تأیید شده است. کرونی تاکید کرد: حال با همه این مشکلات جای تعجب دارد که مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت تاکسیرانی شهر تهران طی روزهای گذشته اقدام به سفر مطالعاتی به خارج از کشور کرده درحالی که سازمان تاکسیرانی بشدت در حوزه نظارت ضعف دارد و در حال حاضر بیشترین شکایات در حوزه حملونقل شهر تهران به این سازمان مربوط میشود.