printlogo


کد خبر: 210603تاریخ: 1398/3/29 00:00
اخبار

اگر ارز 4200 تومانی حذف شود تکلیف بودجه چه می شود؟
گروه اقتصادی: جلسه ستاد اقتصادی سران قوا در موضوع تعیین تکلیف حذف ارز دولتی در حالی پنجشنبه برگزار خواهد شد که تاکنون مراکز پژوهشی، محافل نخبگانی، نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی بارها پیشنهاد خود را مبنی بر اعطای مستقیم یارانه به مردم در قالب گزارش، نامه و مصاحبه به گوش دولت و مسؤولان رسانده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، پنجشنبه هفته جاری ستاد اقتصادی سران سه قوه برای تعیین تکلیف حذف ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی تشکیل جلسه می‌دهد. نماینده شورای اقتصادی سران قوا با اعلام این خبر در جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات، از وجود 2 سناریوی اصلی برای تعیین تکلیف ارز 4200 تومانی خبر داد؛ سناریوی اول کاهش کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی و سناریوی دوم حذف کامل این طرح است. 175 نماینده مجلس شورای اسلامی روز گذشته در بیانیه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور با تاکید بر عدم کارایی تشکیل دوباره وزارت بازرگانی در حل مشکلات مردم، خواستار حذف ارز 4200 تومانی و اعطای یارانه نقدی شدند و از رئیس‌جمهور خواستند علاوه بر پیگیری نکردن تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به حذف ارز 4200 تومانی برای واردات اقلام اساسی و واریز مستقیم این یارانه به حساب مردم مبادرت ورزد. اوایل خردادماه نیز سازمان برنامه و بودجه کشور در بخشی از برنامه چارچوب اصلاح ساختاری بودجه کشور اعلام کرد: جهت ممانعت از کاهش قدرت خرید روزانه مردم بویژه قشر محروم و آسیب‌پذیر و دهک‌‌های پایین درآمدی، لازم است یک برنامه حمایتی مؤثر در آینده‌ای نزدیک اجرا شود.  همچنین اردیبهشت‌ماه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی را با محوریت ضرورت حذف ارز ترجیحی (4200 تومانی) منتشر کرد. در این گزارش بیان شده: «با توجه به محدودیت منابع ارزی در سال پیش رو، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها حذف ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی به غیر از دارو و واردات آنها با ارز نیماست. اختلاف ارز ترجیحی و نیمایی اختصاص یافته به کالاهای اساسی را می‌توان به عنوان منبعی برای پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان و کمک به رفع مشکل سرمایه در گردش تولیدکنندگان استفاده کرد». شبکه کانون‌های تفکر ایران به عنوان یکی از اندیشکده‌های مطرح در حوزه اقتصاد، در نامه‌ای پیشنهاد خود را اینگونه طرح کرده است: به صورت کلی رانت ناشی از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی از مهم‌ترین عوامل نابسامانی‌های بازار است و فروش کالای وارداتی به قیمت آزاد و همچنین افزایش امکان احتکار موجب «اختلال در عرضه» و افزایش قیمت خواهد شد. تخصیص ارز ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومان موجب ایجاد رانت در زنجیره و هجوم سرمایه‌های سرگردان و سوداگری در بازار مواد غذایی شده است. اصلی‌ترین اقدام جهت اصلاح بازار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عرضه آن در سامانه نیما است. لازم به یادآوری است یارانه اعطاشده به‌واسطه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌ هیچ‌ عنوان به مردم اختصاص نمی‌یابد و تماماً توسط واسطه‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد؛ فلذا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ‌گونه تورم جدیدی ایجاد نخواهد شد. به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان بویژه اقشار آسیب‌پذیر لازم است درآمد حاصل از فروش ۱۴ میلیارد دلار ارز ترجیحی در سامانه نیما به‌صورت یارانه نقدی یا بن الکترونیک خرید کالا به ‌تمام اقشار جامعه اختصاص یابد. محاسبات نشان می‌دهد در صورت حذف ارز ترجیحی قابلیت افزایش یارانه نقدی تا ۱۱۵ هزار تومان ممکن خواهد بود.


افتتاح مرکز چهارم فینووا در سنندج
مرکز نوآوری «فینووا» چهارمین شعبه خود را پس از استقرار در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علامه طباطبایی و شهر مشهد، در پارک علم و فناوری کردستان و با همکاری شرکت «کاردوک» افتتاح کرد. این افتتاحیه
با حضور محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات، معاونان وی، استاندار کردستان، نمایندگان استان در مجلس، مدیران استانی و سیدحامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا وابسته به بانک آینده برگزار شد. در این رویداد، آذری‌جهرمی در گفت‌وگو با تیم‌های حاضر در مرکز نوآوری فینووا، گسترش ارائه خدمات و تجربیات به استارت‌آپ‌ها از طریق راه‌اندازی فضاهای کار اشتراکی و داشتن چنین رویکردی از سوی شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا را تحسین کرد. همچنین قنادپور افتتاح این مرکز را در راستای مسؤولیت اجتماعی بانک آینده خواند و گفت: توانایی و ظرفیت خوبی بین جوانان ایرانی وجود دارد که باید با تأسیس این مراکز به رشد آنها کمک کرد. گفتنی است فینووا به‌عنوان یک مرکز کار اشتراکی با همت بانک آینده، دانشگاه‌ها و مراکز علمی یادشده به تیم‌ها و استارت‌آپ‌های استان کردستان در حوزه‌های مختلف خدمات ارائه خواهد داد.


Page Generated in 0/0057 sec