printlogo


کد خبر: 210607تاریخ: 1398/3/29 00:00
اخبار

تالاب انزلی مسموم شد
در پی اجرای طرح «بایوجمی» توسط محیط‌زیست در تالاب انزلی، ۱۲ هزار لیتر «دی‌اکسید تیتانیوم» وارد تالاب انزلی شده است. به گزارش تسنیم، مسؤولان سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه طرح یادشده به صورت آزمایشی در استخرهای پرورش ماهی شیلات اجرا شده است بر بی‌خطر بودن اجرای آزمایشی آن در تالاب انزلی تاکید دارند اما کارشناسان معتقدند ورود دی‌اکسید تیتانیوم به تالاب انزلی، پیامدهای جبران‌ناپذیری دارد که با آزمایش‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان برآوردشان کرد. عبدالرضا کرباسی، عضو هیأت علمی دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران که مسؤولیت ارزیابی اجرای طرح بایوجمی در استخرهای پرورش ماهی را بر عهده داشته است، اعلام کرد: ذرات ماده بایوجمی ماهیت نانو نداشته و شرکت مجری که نانو صنعت پرشیا نام دارد برای موثرتر جلوه دادن این طرح، به جای استفاده از عنوان دی‌اکسید تیتانیوم از عنوان نانو دی‌اکسید تیتانیوم استفاده کرده است. جلال‌ پوراحمد جکتاجی، مدیر گروه سم‌شناسی و داروشناسی دانشکده داروسازی شهید بهشتی در این‌باره گفت: تیتانیوم فلزی سمی است و بر سلامت جانوران و گیاهان اثراتی به جا می‌گذارد که در طولانی‌مدت قابل تشخیص است؛ پرندگانی که از آبزیان این تالاب تغذیه می‌کنند و از همه مهم‌تر انسان‌هایی که از ماهیان تالاب استفاده می‌کنند همه بخشی از زنجیره غذایی وابسته به تالاب هستند. وی در پاسخ به اینکه آیا نانو نبودن ذرات دی‌اکسید تیتانیوم را می‌توان به معنای رفع شدن خطر مسمومیت در نتیجه ورود این ماده به تالاب دانست یا نه، تصریح کرد: ذرات دی‌اکسید تیتانیوم حتی اگر نانو هم نباشند، سمی هستند و می‌توانند پیامدهای محیط زیستی جبران‌ناپذیری به همراه آورند که سرطان‌زایی یکی از آنهاست.
ماده‌ شیمیایی، بی‌خطر است
در همین حال مسعود باقرزاده‌کریمی، سرپرست دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها با این توضیح که همه محیط‌های آبی از جمله تالاب‌ها، پتانسیل زیست‌پالایی دارند، به ایسنا گفت: عوامل طبیعی موجود در محیط‌های آبی، باعث غیرفعال شدن آلودگی‌ها و کاهش خطرات ناشی از این آلاینده‌ها می‌شوند. همین شرایط در تالاب انزلی وجود دارد و به دلیل انباشت رسوبات، فرصت زیست‌پالایی از تالاب گرفته شده است که در نتیجه چنین وضعی با انباشت آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم. وی تاکید کرد: رشد انبوه گیاهان در تالاب باعث مصرف بالای اکسیژن آب شده که خود باعث کمبود شدید اکسیژن در آب تالاب می‌شود و در نتیجه همین شرایط است که اکسیژن تالاب انزلی به صفر رسیده است. باقرزاده کریمی اضافه کرد: کمیته نظارت فنی بر اجرای این طرح در سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور استادانی از دانشگاه‌های تهران، شریف، شیراز، کرمانشاه و گیلان تشکیل شده که بیشتر متخصصان بر بی‌خطر بودن این روش تاکید می‌کنند. وی تاکید کرد: مواد مصرفی در طرح بایوجیمی از ترکیب 3 ماده پلی‌ساکارید، الکترولیت و کمپوست طبیعی تشکیل شده که هیچ یک از این عناصر آسیب‌زا نیست.


کارت‌های ملی قدیمی اعتبار ندارد
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه همه کارت‌های ملی قدیمی بدون اعتبار هستند، گفت: با کارت‌های ملی قدیمی هیچ خدمتی در دستگاه‌های اجرایی به افراد ارائه نمی‌شود. به گزارش مهر، سیف‌الله ابوترابی در این‌باره افزود: سازمان ثبت احوال با ۲۰۰ هزار نقطه در کشور ارتباط آنلاین دارد و استعلام هویت افراد انجام می‌شود. وی اضافه کرد: از ابتدای خرداد 98 همه خدمات در دستگاه‌های اجرایی کشور فقط با کارت ملی هوشمند انجام می‌شود و افرادی که هنوز کارت هوشمند خود را دریافت نکرده‌‌اند با رسید کارت هوشمند می‌توانند خدمت بگیرند. مردم می‌توانند برای ثبت‌نام کارت به ۱۲ هزار دفتر پیشخوان مراجعه کنند، در غیر این‌صورت با مشکل روبه‌رو خواهند شد. ابوترابی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای بیش از ۴۵ میلیون و ۶۲۵ نفر کارت هوشمند صادر شده است، افزود: همچنین یک میلیون و ۳ هزار و ۷۷۵ کارت در دفاتر پیشخوان و پست از چند سال قبل موجود است اما کسی برای دریافت آن مراجعه نکرده است؛ صاحبان این کارت‌ها می‌توانند برای اطلاع از اینکه کارت‌های هوشمند خود در کدام دفتر است به سامانه سازمان ثبت احوال مراجعه کنند.


Page Generated in 0/0059 sec