printlogo


کد خبر: 210616تاریخ: 1398/3/29 00:00
اخبار

چین: آمریکا «جعبه پاندورا» را باز نکند!
یکی از عالی‌ترین مقامات جمهوری خلق چین به ایالات متحده کنایه زد که اقدامات تحریک‌آمیزش در خاورمیانه ممکن است به باز شدن «جعبه پاندورا» منجر شود. «وانگ یی» کنسول دولتی امور ملی  و عضو شورای حکومتی چین نسبت به اعلان واشنگتن مبنی بر اعزام 1000  نیروی جدید به منطقه در راستای تنش با ایران هشدار داد. او که تا سال گذشته وزیر خارجه چین بود، دیروز در کنفرانس خبری مشترک در پکن با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، نگرانی عمیق خود را از وضعیت منطقه اعلام کرد و خواستار کاهش تنش‌ها شد. وانگ با هشدار در رابطه با سیاست ترامپ برای «فشار شدید» به ایران گفت: «هیچ رفتار هماهنگ نشده‌ای مبنایی در قوانین بین‌المللی ندارد و نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه حتی به بحران بزرگ‌تری خواهد انجامید». او به‌عنوان  عالی‌ترین مقام کابینه این کشور پس از معاون نخست‌وزیر چین همچنین کنایه‌ای به یاد ماندنی و بسیار معنادار حواله دولت ترامپ کرد و گفت: «ما به همه طرف‌ها می‌گوییم که خوددار بمانند و  هیچ اقدام تحریک‌آمیزی که به افزایش حساسیت‌های منطقه‌ای بینجامد انجام ندهند و «جعبه پاندورا» را باز نکنند».  اصطلاح «جعبه پاندورا» از اساطیر یونانی وام گرفته شده و به جعبه‌ای اشاره دارد که در صورت گشودن آن همه اسرار و مصائب جهان بیرون ریخته و دنیا را به هم می‌ریزد.

حمله به پایگاه تروریست‌‌های آمریکایی در عراق
حمله به یک پایگاه نظامی در شمال بغداد که نیروهای تروریستی سنتکام پنتاگون نیز در آن حضور دارند، ائتلاف آمریکایی را به واکنش واداشت. به گزارش رویترز، یک منبع نظامی عراقی اعلام کرد که روز دوشنبه 2 خمپاره به پایگاه نظامی التاجی اصابت کرد اما این حمله تلفات یا خساراتی به همراه نداشت. سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به‌اصطلاح ضدتروریستی به رهبری آمریکا حمله به محل استقرار نیروهای پنتاگون در عراق را تأیید کرد و در توئیتی نوشت: «شلیک غیرمستقیم در محدوده اردوگاه التاجی در عراق در تاریخ 17 ژوئن صورت گرفته است. این حمله هیچ تلفاتی در میان نیروهای ائتلاف یا شرکای ما به جا نگذاشته و نیروهای امنیتی عراق در حال تحقیق درباره این رویداد هستند».


سابقه جنایی نزدیک به نیمی از نمایندگان هندی
در حالی که حدود یک ماه از پیروزی «نارندرا مودی» و هوادارانش در انتخابات پارلمانی هند می‌گذرد، رسوایی گسترده‌ای درباره سوابق جنایی بسیاری از نمایندگان حزب حاکم بهاراتیا جاناتا یا «بی‌جی‌پی» به پا شده است. به نوشته روزنامه «استریت تایمز»، ۴۳ درصد نمایندگان جدید منتخب مردم هند، به جرائمی نظیر قتل و تجاوز متهم هستند و با گسترش تحقیقات، این تعداد رو به افزایش است. به گفته انجمن اصلاحات دموکراتیک، برای مثال تنها یکی از نمایندگان حزب رقیب مودی با نام «حزب کنگره» با ۲۰۴ پرونده جنایی دست و پنجه نرم می‌کند که شامل سلاخی افراد و دزدی است. بر اساس گزارش این انجمن، حداقل ۲۳۳ تن از ۵۴۳ نماینده پیروز در انتخابات اخیر هند با چنین اتهام‌هایی مواجه هستند. طبق قانون هند اگر محکومیت فردی به ثبت برسد، از شرکت در انتخابات منع می‌شود اما صرف وجود اتهام و پرونده ناتمام قضایی نمی‌تواند مانع حضور آنها در چنین رقابت‌هایی شود. در دوره قبلی پارلمان هند نیز ۱۸۵ فرد، متهم به جرائم مختلف بودند اما هیچ‌ کدام از این پرونده‌ها به محکومیت ختم نشد. خشونت در دنیای سیاست هند به‌عنوان کشوری که گفته می‌شود بهترین دموکراسی در آن رواج دارد، به امری رایج تبدیل شده است. این در حالی است که 2 هفته پیش، درگیری میان حامیان 2 حزب رقیب کنگره و بهاراتیا در هند 4 کشته برجای گذاشت.  این درگیری که نیمه‌شب شنبه در غرب استان «بنگال» رخ داد منجر به کشته شدن 3 نفر از حامیان حزب«بی‌جی‌پی»  پیروز انتخابات پارلمانی و یک نفر از حامیان حزب رقیب شد. به‌گفته پلیس محلی، در این درگیری‌ها دست‌کم 18 نفر نیز زخمی شدند.
 


Page Generated in 0/0059 sec