محمد حسینآبادی: درست چند ماه پیش بود که با اعلام حضور یکی از آثار تولید شده توسط کمپانی اینترنتی نتفلیکس در جمع مدعیان کسب جایزه اسکار در رشتههای مختلف، بحث حضور این کمپانیها در عرصه رقابت با کمپانیهای سینمایی تبدیل به یکی از جنجالیترین بحثهای تاریخ سینما شد؛ بحثی که نتیجه آن میتواند مسیر فعلی سینمای جهان را به سمتی تازه ببرد. در آن زمان نتفلیکس به عنوان مهمترین رقیب یا شاید هم بهتر باشد بگوییم مهمترین مزاحم برای کمپانیهای سینمایی وارد گود فیلمسازی شده بود اما حالا و بتازگی خبر رسیده که کمپانی اپل نیز قصد دارد برای شرکت در مراسم اسکار، سالانه 6 فیلم قابل رقابت را برای این رویداد سینمایی بسازد. خبری که احتمالا گروهی از اهالی سینما از جمله استیون اسپیلبرگ را که از مخالفان حضور کمپانیهای اینترنتی در صنعت سینمای جهان است تا آستانه سکته پیش خواهد برد! موفقیت «رُما» که از شرکت استریم نتفلیکس بود، سایر شبکههای استریم را نیز ترغیب کرد با ساخت فیلمهای ارزشمند شانس خود را در اسکار امتحان کنند. نتفلیکس در تلاش است حضور خود در اسکار را با فیلم جدید مارتین اسکورسیزی به نام «مرد ایرلندی» تداوم ببخشد. حالا کمپانی اپل نیز تصمیم دارد یکی از قطبهای این مراسم باشد. براساس آنچه نیویورکپست منتشر کرده، کمپانی اپل به ساخت 6 فیلم سینمایی هم سطح اسکار علاقه نشان داده و تصمیم دارد توسط سیستم نوپای خود با نام اپل پلاس (Apple+) که در پاییز امسال کار خود را شروع میکند، این فیلمها را بسازد. بودجهای که برای این فیلمها در نظر گرفته شده بین ۵ تا ۳۰ میلیون دلار است. اپل قصد دارد در این هدف با کمپانی A24 همکاریهایی داشته باشد. نکته مهم در این میان این است که فیلمهای این کمپانی از جمله «مهتاب» و «لیدی برد» سابقه بردن اسکار را دارند و با این جوایز ناآشنا نیستند. تمایل کمپانی اپل برای شرکت در بازی اسکار عجیب نیست، این روزها جنگ بین کمپانیهای استریم از جمله نتفلیکس و آمازون بیشتر از گذشته شده و با ورود دیزنی و اپل این بازار داغتر خواهد شد. اگر اپل پلاس از آکادمی اسکار جایزه دریافت کند میتواند تعداد کسانی که عضو این سرویس میشوند را دو چندان کند اما این هدف با وجود رقیبی مثل دیزنی کمی سخت به نظر میرسد.