گروه اجتماعی: نحوه جذب راننده در مسافربرهای آنلاین بسیار سهلانگارانه است بهطوری که عملا هر کس بخواهد میتواند به عنوان راننده در آنها مشغول شود. با وجود اینکه به ادعای صاحبان شرکتهای آنلاین داشتن عدم سوءپیشینه در پذیرش رانندگان دارای اهمیت است اما نمونههایی از جمله تجاوز به دختر جوان مسافر فرودگاه امام خمینی در سال گذشته آن هم توسط رانندهای که سوءپیشینههای متعدد کیفری داشته یا ادعای اخیر مدیرعامل سازمان تاکسیرانی مبنی بر حضور «رانندههای بسیار خطرناک» در مسافربرهای آنلاین، نشان میدهد ادعای بررسی سوءپیشینه رانندگان اگر دروغ نباشد حداقل آنطور که گفته میشود ضابطهمند نیست. به گزارش «وطن امروز» چندی است در گوشه و کنار خیابانها افرادی اغلب جوان را میبینیم که با تابلوهای جذب راننده ایستادهاند و از هر ماشینی میخواهند کنار بزند و چند دقیقهای به حرف آنها گوش دهد. برایشان فرقی ندارد ماشین لوکس باشد یا یک پراید ساده؛ ماشینهای لوکس را برای فعالیت در بخش ویژه اپلیکیشن خود جذب میکنند و رانندگان ماشینهای ساده را برای سفرهای به اصطلاح اقتصادی! برای این جذبکنندگان خیابانی رانندگان مسافربرهای آنلاین هیچ فرقی ندارد راننده چه کسی باشد یا ماشین آن چه ویژگیای داشته باشد، آنچه برای آنها مهم است پر کردن فرم ثبتنام است تا از این طریق پورسانت دریافت کنند. حجم این رانندهیابان خیابانی به حدی زیاد شده است که اخیرا صدای مسؤولان شهری هم در آمده و محسن پورسیدآقایی، معاون ترافیک شهرداری تهران از راهبندان آنها در معابر شهر انتقاد کرده است. سازمان تاکسیرانی چند سالی است به دنبال قانونمند کردن این مسافربرهای آنلاین است اما به نظر میرسد آنها حالا با قدرتی که گرفتهاند، دیگر زیر بار قانون نمیروند. حتی اسفندماه سال گذشته قانونی مبنی بر حضور تاکسیرانی جهت رگولاتوری برنامههای تاکسیهای آنلاین تدوین شد اما آنها آن را نپذیرفتند. جدیدترین معضلی که در ارتباط با مسافربرهای آنلاین مطرح شده، نحوه جذب راننده است. در این رابطه مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با انتشار توئیتی پرده از یک فاجعه بزرگ برداشته است؛ علیرضا قنادان نوشته: «در جلسهای گزارشی از بررسی سوابق جرائم کیفری بسیار خطرناک یک نمونه 1000 نفری از رانندگان یکی از تاکسیهای اینترنتی شناخته شده در هفته اخیر از سوی یکی از نهادهای انتظامی اعلام شد که حتی برای طرفداران آنها تکان دهنده بود. این روند شرمآور جذب راننده را متوقف کنید!» وی در پاسخ به پرسش یکی از کاربران خود مبنی بر اینکه «یعنی سوءپیشینه رانندهها چک نمیشه؟» گفت: ادعا شده است که روی پیشینه رانندهها بررسی دارند. برای سنجش میزان صحت این ادعا گویا یک نمونه 1000 نفره بررسی سوءپیشینه شدهاند که نتایج نگرانکننده است. برای خود بنده اصلا قابل باور نبود. فارغ از اختلاف نظر حملونقلی، این حداقل مسؤولیت اجتماعی چنین سرویسی است.
گردهمایی تاکسیرانان در اعتراض به مشکلات صنفی
تعدادی از رانندگان تاکسی تهران صبح دیروز در اعتراض به برخی مشکلات از جمله گستردهتر شدن فعالیت تاکسیهای آنلاین در پایتخت دست به گردهمایی زدند. یکی از اعضای هیاتمدیره انجمن تاکسیرانان تهران در اینباره گفت: تمام تاکسیرانان، برای شروع فعالیت، باید از مراحل قانونی بسیار بگذرند. طی این مراحل سخت قانونی، فقط برای آن است که امنیت سفرهای مسافران تامین شود و مشکلات متعدد رخ ندهد. این در حالی است که «شرکتهای مسافری اینترنتی پلاک شخصی» شیوه کاملا متفاوتی برای جذب راننده دارند. به گفته وی، در این شیوه رانندگان در کنار خیابان ثبتنام میشوند و برای جذب راننده بیشتر، مشوقهای مالی در نظر گرفته شده؛ اخیراً حتی برخی از این شرکتها، برای تسریع جذب راننده، همین ثبتنام کنار خیابانی را هم حذف و ثبتنام غیرحضوری و آنلاین را هم اضافه کردهاند. او با اشاره به اینکه ناتوانی دولتها در حل معضلات بویژه کمآبی موجب شده تا بخشهای کشاورزی، دامپروری و بالطبع صنایع دستی روستایی تعطیل شوند که خیل عظیم بیکاران را در پی داشته است، تاکید کرد: دولت به علت عدم توانایی در اشتغالزایی از استارتآپهای مسافرکش بهنام پدیدههای نوظهور حمایت کامل میکند. وی اضافه کرد: ما تاکسیرانان رسمی و قانونی، صراحتاً تاکید میکنیم نهتنها با تکنولوژیهای جدید در حملونقل عمومی مخالف نیستیم، بلکه بشدت از اجرای آن استقبال هم میکنیم، چون توسعه و رونق حملونقل عمومی خواسته همه ما است اما معتقدیم این فعالیتها باید نظاممند و قانونی باشد و یک سازمان بر آن نظارت کند و همه باید تحت پوشش یک قانون بوده و شرکتهای مسافربر پلاک شخصی نباید تامین امنیت شهروندان را نادیده بگیرند.
جذب ساده مسافربرهای آنلاین
در ادامه عباسی، یکی دیگر از رانندههای تاکسی حاضر با بیان اینکه شهروندان تهرانی تنها در روزهای برفی و بارانی سراغی از ما رانندگان تاکسی میگیرند اما در روزهای دیگر مسافربرهای شخصی را به ما ترجیح میدهند، گفت: راننده تاکسی برای آنکه بتواند کارنامه بگیرد از هفتخان رستم رد میشود اما متأسفانه با ورود مسافربرهای اینترنتی هویت ۹۰ ساله ما دچار خدشه شده است. وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغههای ما رانندگان تاکسی امنیت مسافرانمان است و افتخار میکنیم که یک مسافر در تاکسی ما با اطمینان مینشیند، اضافه کرد: اما این روزها مسافرکشی در شهر تهران مشکل شده است به گونهای که در سطح شهر و در خطوط مختلف شاهد باندهای مسافرکشی هستیم. به اعتقاد این تاکسیران، سیاست شهرداری تهران در مواجهه با مسافربرهای اینترنتی یک بام و دو هواست و در حالی که میگوید این شرکتها مجوز ندارند اما اجازه میدهد بنرهای تبلیغاتی آنها در شهر نصب شود و این برای ما رانندگان جای تعجب دارد. وی با بیان اینکه معیشت رانندگان تاکسی بشدت تحت تأثیر فعالیت این اپلیکیشنها قرار گرفته است، گفت: ما در یک رقابت نابرابر قرار گرفتهایم؛ از سویی باید بهای خدمات مختلفی را پرداخت کنیم و از سوی دیگر باید با مسافربرهای اینترنتی بر سر مسافر رقابت کنیم.