printlogo


کد خبر: 210729تاریخ: 1398/4/2 00:00
آمار رسمی بانک مرکزی ارقام اعلامی پیرمرد عصبانی دولت را غیرواقعی می‌داند
آقای زنگنه! آمار فروش نفت را به‌روزرسانی کنید

گروه اقتصادی: وزیر نفت که سیاست حمله به منتقدان را در پیش گرفته در ارائه آمار فروش نفت گاف داد و برخی از اعداد و ارقام فروش را آشکارا اشتباه اعلام کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، بیژن نامدارزنگنه در پاسخ به یکی از منتقدان در متن نامه‌ای که عصبانیت در آن مشهود بود اعلام کرده آمار فروش روزانه یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز در تابستان 1392 کذب است. وی در آن نامه نوشته: «عملکرد صادرات نفت و میعانات گازی در ۶ ماه پایانی دولت دهم (اسفندماه ۱۳۹۱ تا پایان مرداد ۱۳۹۲) بر پایه گزارش رسمی خطاب به سران کشور که به امضای جناب آقای قاسمی، وزیر محترم وقت نفت رسیده، کمتر از روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بوده است، در حالی که در 7 ماه نخست دولت یازدهم (یعنی از شهریور تا پایان اسفند ۱۳۹۲) با مدیریت کنونی وزارت نفت، رقم صادرات به‌طور میانگین برابر یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه در روز بوده است.
این رقم، در سال ۱۳۹۳ معادل روزانه
یک میلیون و ۳۴۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۴ تا پایان دی‌ماه (و پیش از اجرای برجام)، روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه بوده است که به روشنی مشخص می‌شود عملکرد دولت یازدهم در صادرات نفت و میعانات گازی چه در 7 ماه پایانی سال ۱۳۹۲ و چه در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ که تحریم‌ها همچنان و حتی با شدت بیشتر ادامه داشته، تماماً بیشتر و بهتر از عملکرد دولت دهم که به‌طور مشخص مورد توجه جناب آقای دکتر جلیلی قرار گرفته، بوده است». زنگنه به گزارش رسمی خطاب به سران کشور اشاره کرده اما بررسی آمارهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد میزان صادرات نفت در تابستان 1392 بسیار بیشتر از رقم مورد ادعای آقای وزیر است.
طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، میزان صادرات نفت در زمستان 1391، بهار 1392 و پاییز 1392 روزانه بیش از یک میلیون و 700 هزار بشکه بوده است و اتفاقا با روی کار آمدن دولت یازدهم میزان صادرات بشدت کاهش پیدا کرد و به رقم یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسید. حتی گزارش‌های رسمی بانک مرکزی دولت روحانی در سال 1393 حاکی از آن بود که تولید نفت ایران نیز با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کم شده است اما با واکنش منتقدان این آمار سانسور شد. آمار بانک مرکزی نشان می‌داد در نیمه دوم سال 1392 تولید نفت کشورمان کاهش بیش از ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به نیمه اول سال 1392 داشته و از حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در نیمه اول سال به کمتر از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نیمه دوم سال رسیده است. پس از آن، بانک مرکزی آمار تولید و صادرات نفت کشور در سال 1393 را سانسور کرد. با این حال، گزارش اوپک نشان می‌دهد روند نزولی صادرات نفت کشورمان همچنان در سال 1393 ادامه داشت.  با توجه به این اسناد و آمارهای رسمی معلوم نیست وزیر نفت منکر چه چیزی است و اصلا چرا اینقدر عصبانی است. وی مدتی پیش گفته بود احساس پیری نمی‌کند اما پیرمرد دولت روحانی گویا تاب و تحمل کوچک‌ترین انتقاد مستند را هم ندارد.


Page Generated in 0/0062 sec