printlogo


کد خبر: 210759تاریخ: 1398/4/3 00:00
رئیس‌کل بانک مرکزی: افزایش ذخیره ارز بی‌سابقه است
بازگشت آسانسوردلار به طبقه 12 هزار تومان
فعالان بازار ارز: قیمت‌ها نسبت به اتفاقات سیاسی مقاوم شده‌اند

صادق محمدی: همتی سیاست بانک مرکزی برای ارز را در روزهای آتی ایجاد ثبات، ممانعت از آربیتراژ و تا حد امکان کاهش قیمت اعلام کرد. همین اظهارات تا حدی توانست قیمت ارز را کاهش دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز هر دلار آمریکا در ادامه روند کاهشی خود 200 تومان دیگر هم ارزان‌تر شد و برای نخستین‌بار در 40 روز اخیر وارد کانال 12 هزار تومان شد. هر دلار آمریکا در حالی 12950 تومان معامله می‌شد که طلا با وجود جهش شدید جهانی اندک افزایشی را تجربه کرد. این کاهش محسوس قیمت ارز با وجود موضوعاتی مانند فصل سفرهای خارجی و اتفاقات سیاسی که در خلیج‌فارس رخ داد این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که چرا بازار نسبت به آنها واکنش نشان نداده است؟ برآوردی که می‌توان از بازار ارز داشت فعالیت بی‌درنگ صرافی‌های بانکی است. آنها از زمانی که همتی در راس بانک مرکزی قرار گرفته شروع به فعالیت‌‎ جدی خود کرده‌ و توانسته‌اند با مداخله‌های بموقع از جهش‌های احتمالی جلوگیری کنند؛ در کنار آن تغییرات و نوسانات رخ داده عملا خرید و فروش سوداگران را کاهش داده است. این به معنای آن است که بانک مرکزی توانسته حاشیه امنیت سود خرید و فروش ارز را کاهش داده و افراد حاضر در این بازار را قانع به خروج از این فضا کند. اما یک نکته دیگر که بازار ارز را از التهاب انداخته شایعه مالیات‌ستانی از خریداران ارز است، این موضوع باعث شده جز متقاضیان واقعی ارز کسی سراغ صرافی‌های بانکی نرود؛ البته آنها هم برای فروش بیش از 2000 دلار سختگیری‌های فوق‌العاده‌ای دارند که اساسا مشتریان غیرواقعی به سراغ‌شان نمی‌روند. اما فعالان بازار یک موضوع دیگر را هم برای عدم جهش‌های هیجانی ارز اعلام می‌کنند: مقاوم شدن بازار به اخبار سیاسی! به عقیده فعالان بازار، پس از هر اتفاقی که احتمال افزایش قیمت ارز را به ‌وجود می‌آورد بانک مرکزی وارد صحنه شده و با تزریق‌ اسکناس در بازار در مقابل اخبار واکنش نشان می‌دهد. این موضوع آنقدر تکرار شده است که فعالان بازار دیگر در این مواقع هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند تا زمانی که بازار قابل پیش‌بینی شود.
علاوه بر تمام موضوعات مطرح شده، اظهارات اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی هم در روند کاهش قیمت ارز بی‌تاثیر نبوده است. عبدالناصر همتی در استودیوی نگاه یک شبکه اول سیما، گفت: هرگاه در کشور نرخ ارز افزایش یافته به همراهش تورم هم مشاهده شده و حاصل این تورم در زندگی مردم نمایان شده است. وی خاطرنشان کرد: بالا رفتن نرخ ارز بیشترین آسیب را به دولت و سپس به ملت وارد می‌کند، پس دولت به هیچ عنوان در بالا رفتن نرخ ارز نقشی ندارد. به مردم اطمینان می‌دهم حداقل در سال ۹۷ برای دولت ریالی درآمد از محل نرخ ارز نداشته‌ایم. سال قبل نتیجه فعالیت و نقش بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود. در واقع خرید ارز از سوی بانک مرکزی بیشتر از فروش آن بوده است. همتی تصریح کرد: قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم، شرایط رو به بهبود است و روند بهبود را می‌توان احساس کرد. این دوره هم تمام خواهد شد و هر لحظه بتوانیم نرخ دلار را پایین‌تر از نرخ فعلی می‌آوریم. در حقیقت بانک مرکزی سعی می‌کند در بازار ارز اجازه آربیتراژ ندهد و از دلالی در این بازار جلوگیری کند. رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در روند تلاش‌های خصمانه غربی‌ها در کشورمان افتاد بر این هدف استوار بود که قیمت ارز از کانال فعلی خارج شود که البته با تلاش همکاران‌مان در بانک مرکزی و دولت این موضوع رخ نداد. همتی افزود: از آغاز سال ۹۸ تاکنون از سوی بانک مرکزی حدود ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز انجام شده که بیانگر اوضاع نامناسب در حوالجات ارزی کشور است. فقط حدود ۵ میلیارد دلار از این مبلغ به تامین کالا‌های اساسی مردم با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص یافته و مابقی هم ارز نیمایی بوده است. این در حالی است که ذخایر ارزی دست نخورده و افزایش یافته است. افزایش ذخایر اسکناس کشور در سال‌های اخیر بی‌سابقه است. وی ادامه داد: ما برای افزایش ذخایر ارزی پشتوانه‌هایی داریم که البته عده‌ای هم از این پشتوانه خبر دارند اما دقیقا نمی‌دانند چیست، فقط می‌دانند که دست‌مان پر است. همتی گفت: در حالی که غربی‌ها اقدام به کاهش تعداد خریداران نفتی ما می‌کنند و راه‌های درآمدی ما از صادرات را کاهش می‌دهند نمی‌شود ارز را تک‌نرخی کرد. ما در شرایط جنگی هستیم و باید جلوی رانت و فساد ارزی را بگیریم. در شرایط جنگی نمی‌شود صحبت از آزاد‌‌سازی کرد.
به پیشنهادات تجاری روسیه علاقه‌مندیم
او درباره اینستکس گفت: اینستکس یک قرارداد است که طبق آن ما و اروپایی‌ها چیزهایی برای یکدیگر صادر می‌کنیم. به فرض ما نفت صادر می‌کنیم و در عوض خطوط اعتباری دریافت خواهیم کرد. اخیراً هم اعلام شده که اروپایی‌ها مایل به راه‌اندازی اینستکس هستند اما تا این داد و ستد انجام نشود فایده‌ای نخواهد داشت، البته ما منتظر اقدامی از سوی اروپایی‌ها نیستیم. همتی ادامه داد: به موازات اروپایی‌ها، روسیه هم پیشنهاد همکاری تجاری به ایران داده و ما هم متمایل به ارتباط تجاری با آنان هستیم، زیرا روسیه می‌تواند با خرید نفت از ما، بسیاری از نیازهای‌مان را
تأمین کند.
 


Page Generated in 0/0051 sec