printlogo


کد خبر: 210783تاریخ: 1398/4/3 00:00
پایان آمریکا

گاردین: ترامپ یک احمق خطرناک است!
روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله دیروز خود دونالد ترامپ را یک «احمق خطرناک» توصیف کرد که آمریکایی‌ها در سال 2016 با انتخاب او به ریاست‌جمهوری مرتکب بزرگ‌ترین اشتباه‌شان شده‌اند. در این مقاله آمده است: «به دونالد ترامپ بارها هشدار داده شد که سیاست ستیزه‌‌جویانه «فشار حداکثری» علیه ایران و دامن زدن به تنش‌های نظامی و اقتصادی خطر  ایجاد جنگ بر اثر تصادف را در پی دارد. هفته گذشته، خطاهای محاسباتی، آنطور که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، بالاخره اتفاق افتاد و ظرف چند ساعت به طرزی هولناک دنیا در آستانه جنگ قرار گرفت. اگرچه تقصیر فرماندهان آمریکایی ظاهراً بیشتر است اما بزرگ‌ترین اشتباه در سال 2016 اتفاق افتاد که آمریکایی‌ها یک احمق خطرناک را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کردند». گاردین همچنین فاش کرد که فرماندهان پنتاگون برای آنکه ثابت کنند پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوک در آسمان بین‌المللی مورد هدف پدافند ایرانی‌ها قرار گرفته نه حریم هوایی این کشور، تصاویری دروغین از مسیر پروازی این پهپاد منتشر کرده‌اند.

شهردار لندن: ترامپ یک کودک 190 سانتی است
شهردار پاکستانی‌تبار لندن در واکنش به حملات لفظی جدید رئیس‌جمهور آمریکا، او را یک کودک 6 فوت و 3 اینچی (190 سانتیمتری) خواند. به نوشته «ایندیپندنت»، صادق‌خان روز شنبه در جمع معلمان انگلیسی در ساختمان شهرداری «وست مینیستر» با اشاره به خاموش بودن دستگاه تلفن همراهش، با طعنه به ترامپ، گفت: «آنهایی که تلفن‌همراه‌شان روشن است، لطفا اگر یک کودک ۶ فوت و ۳ اینچی شروع به ارسال توئیت درباره من کرد به من اطلاع می‌دهید؟ اشاره او در حقیقت به اعتیاد رئیس‌جمهور آمریکا به اظهارنظر توئیتری درباره مسائل و بحران‌های مهم بین‌المللی بود. صادق‌خان این کنایه را در پاسخ به حمله توئیتری جدید ترامپ به او حواله داد که مرد پاکستانی‌تبار حزب کارگر انگلیس را «کوتوله» خوانده بود. ترامپ در‌ جریان سفر 2 هفته پیش خود به لندن توئیت کوتاهی از فراز آسمان منتشر کرده بود که با تمسخر کوتاه‌قد بودن صادق‌خان، او را یک «بازنده کامل» خوانده بود. شهردار لندن نیز در پاسخ گفته بود: «این مسأله‌ای به مراتب فراتر از توهین‌های بچگانه‌ای است که باید دون شأن رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد». پیش‌‌‌‌‌‌تر نیز زمانی که صادق‌خان ادبیات رئیس‌جمهور آمریکا را مشابه فاشیست‌های قرن بیستم توصیف کرده بود، با پاسخی مواجه شده بود که نزدیک بود باعث درگیری سیاسی احزاب محافظه‌کار و کارگر شود. آن زمان «جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون دولت ترزا می، توئیت ترامپ درباره افزایش قتل‌های خیابانی با سلاح‌ سرد در لندن را که به‌واسطه آن عملکرد صادق‌خان در شهرداری لندن را فاجعه خطاب می‌کرد، سوءاستفاده یک رئیس‌جمهور از تراژدی کشته شدن مردم دانسته بود.

پوتین: ترامپ کاری از پیش نمی‌برد!
حتی رئیس‌جمهور روسیه که ظاهرا رابطه صمیمانه‌ای با دونالد ترامپ دارد او را محکوم به ناکامی می‌داند. به گزارش اینترفکس، ولادیمیر پوتین با انتقاد از رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا در عرصه سیاست خارجی گفت: «دونالد ترامپ تصمیماتش را یک‌جانبه اتخاذ می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند کار زیادی از پیش ببرد». پوتین که با شبکه «ان‌تی‌وی» مصاحبه می‌کرد، همچنین با اشاره به اینکه برخلاف پیش‌بینی‌ها روابط مسکو و واشنگتن در دوران ترامپ بهبود پیدا نکرده است سیستم سیاسی آمریکا را مانع اصلی برشمرد اما در عین حال ترامپ را هم ناکارآمد خواند و  گفت: «این مساله نشان‌دهنده این است که سیستم سیاسی ایالات متحده چگونه کار می‌کند... بگذارید آمریکا برای خودش تصمیم بگیرد، اینکه به توسعه روابط با روسیه نیاز دارد یا نه [به خودشان مربوط است]. اگر نیاز ندارد ما منتظر می‌مانیم تا آماده شود». رهبر کرملین یک روز جلوتر هم با کنایه به تصمیمات احمقانه کاخ سفید گفته بود که امیدوار است عقل سلیم در نهایت در آمریکا پیروز شود، چرا که روابط آمریکا و روسیه به سمت سرازیری پیش رفته و هر روز بدتر و بدتر می‌شود. قرار است پوتین و ترامپ در نشست گروه 20 در اوساکای ژاپن دیدار کنند.


Page Generated in 0/0072 sec