printlogo


کد خبر: 210784تاریخ: 1398/4/3 00:00
چهارگوشه

اوباما مهاجران بیشتری نسبت به ترامپ اخراج می‌کرد!
این هفته قرار بود به دنبال اعلام دونالد ترامپ میلیون‌ها نفر از مهاجران به ایالات‌متحده دستگیر شوند اما به دلایلی این روند از دیروز توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا به صورت محدود اجرا شده است. از روز یکشنبه دستگیری گسترده مهاجران غیرقانونی که با مقامات فدرال همکاری نکرده‌اند در شهرهای بزرگ آمریکا نظیر «میامی»، «آتلانتا»، «شیکاگو»، «بالتیمور»، «دنور»، «هیوستون»، «لوس‌آنجلس»، «نیو اورلئان»، «نیویورک» و «سان‌فرانسیسکو» آغاز شد. دولت آمریکا با ارسال احضاریه، از کسانی که به طور غیرقانونی در آمریکا ساکن شده‌‌اند خواسته بود برای رسیدگی به وضعیت خود به دادگاه مراجعه کنند اما  بیش از ۲۰۰۰ نفر از این پناهجویان که اغلب از کشورهای لاتین هستند، هنوز مراجعه نکرده‌اند. به گفته سخنگوی «آژانس اجرائیات مهاجرت و امور گمرکی» آمریکا، این افراد بازداشت و اخراج می‌شوند اما «کوین مک‌آلینان» معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا از این آژانس درخواست کرد به‌دلیل احتمال جدا شدن اعضای خانواده‌های این مهاجران، تعداد این دستگیری‌ها را کاهش دهد. جالب اینکه آمارها نشان می‌دهد در دوران ترامپ به صورت سالانه مهاجران کمتری  از ایالات‌متحده اخراج شده‌‌‌اند. در سال مالی گذشته آژانس مهاجرت آمریکا ۲۵۰ هزار مهاجر فاقد مدارک کافی را اخراج کرده بود، در حالی که در دوران اوباما به عنوان مثال سال ۲۰۱۲، ۴۱۰ هزار نفر اخراج شده بودند.

زلزله 5/6 ریشتری در کالیفرنیا
شامگاه شنبه به وقت ساحل غربی ایالات متحده، یک زمین‌لرزه 6/5 ریشتری مناطقی از سواحل شمالی ایالت کالیفرنیا را لرزاند. به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، لرزش زمین در محدوده یورکا از جمله برخی بخش‌‌های فورتونا در منطقه پترولیا در شمال شهر سان‌فرانسیسکو احساس شد. مرکز لرزه‌نگاری آمریکا نیز کانون زلزله را 3 مایلی ساحل پترولیا که یک منطقه مسکونی ساحلی در شهرستان هامبولت کالیفرنیاست اعلام کرد.

هندی‌ها پرجمعیت‌‌‌‌‌ترین کشور جهان می‌شوند
برآورد سازمان ملل متحد نشان می‌دهد طی کمتر از یک دهه آینده هندی‌ها عنوان پرجمعیت‌‌‌‌‌ترین جامعه جهان را از چینی‌ها خواهند ربود و جمعیت هندوستان به یک‌ونیم میلیارد نفر خواهد رسید. به گزارش روزنامه برخط ایندیپندنت، بر اساس چشم‌انداز فعلی (۲۰۱۹) سازمان ملل درباره  جمعیت جهان، تا 8 سال دیگر یعنی سال ۲۰۲۷ میلادی جمعیت هند از چین بیشتر خواهد شد. چین و هند در حال حاضر ۳۸ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. جمعیت کنونی چین یک میلیارد و 43 میلیون و جمعیت هند یک میلیارد و 37 میلیون نفر است. طبق این گزارش، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ مجموعاً به 7/9 میلیارد نفر و تا 2099 به حدود ۱۱ میلیارد نفر خواهد رسید.  ۹ کشوری که پیش‌بینی می‌شود بیشترین افزایش جمعیت را در سال‌های آینده داشته باشند هند، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، تانزانیا، اندونزی، مصر و ایالات متحده آمریکا هستند. «لیو ژنمین» معاون امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در این باره گفت:‌ «بسیاری از کشورهای دارای سریع‌ترین رشد جمعیت، جزو فقیرترین کشورها هستند و افزایش جمعیت چالش‌های بیشتری را در تلاش آنها برای فقرزدایی، دستیابی به برابری بیشتر، مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه و تقویت پوشش نظام‌های بهداشت و آموزش ایجاد می‌کند که تضمین می‌کنند کسی [در این برنامه‌ها] از قلم نمی‌افتد».

ترور رئیس ستاد ارتش اتیوپی
کودتای اخیر در یکی از ایالت‌‌های شمالی اتیوپی اگرچه ناکام ماند اما به ترور فرمانده ستاد کل ارتش این کشور و فرماندار ایالت مزبور انجامید و اوضاع سیاسی در این کشور شاخ آفریقا را بیش از پیش آشفته کرد. شامگاه شنبه گروهی از کودتاگران مسلح که هدایت آنان را فرمانده دستگاه امنیتی ایالت آمهارا برعهده داشت با ورود ناگهانی به یک نشست دولتی اقدام به کشتن آمباچو مکونن، فرماندار ایالت و یکی دیگر از مسؤولان بلندپایه کردند. همچنین به گفته سخنگوی دفتر نخست وزیری اتیوپی، ساعاتی پس از این رخداد، ژنرال سیاره مکونن، فرمانده ستاد کل ارتش این کشور توسط محافظ شخصی خود به قتل رسیده است. محافظ مزبور موفق به فرار شده است. عجیب آنکه سفارت آمریکا در آدیس‌آبابا چند روز پیش درباره درگیری در ایالت آمهارا به کارکنان و اتباع خود هشدار داده بود.


Page Generated in 0/0070 sec