اسدالله خسروی: بازار معاملات خودرو در حالی در رکود به سر میبرد که در صورت ورود شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری، علاوه بر کاهش نرخ این کالا، شاهد جمع شدن بساط دلالی و واسطهگری از این بازار خواهیم بود. به گزارش «وطنامروز»، قیمت خودرو طی چند ماه گذشته به دنبال تعیین قیمت این کالا توسط حاشیه بازار، بشدت افزایش یافت؛ افزایشی بیمنطق که موجب شد پراید 23 میلیون تومانی به بیش از 50 میلیون برسد. این رشد قیمت که با چراغ سبز وزارت صمت و تلاش خودروسازان اتفاق افتاد، موجب شد بازار خودرو متشنج شود و قیمتگذاری خودرو بهدست دلالان سودجو بیفتد تا خودرو هر روز قیمت جدیدی به خود بگیرد. آش در این آشفتهبازار آنقدر شور شد که داد مردم و نمایندگان مجلس را درآورد. در این شرایط مجلس شورای اسلامی مصوب کرد قیمتگذاری خودرو باید به شورای رقابت سپرده شود، چرا که نرخگذاری خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار آزاد فقط جیب سودجویان و دلالان را پر میکند. پس از تصویب الزام قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت، قیمت این کالا در بازار سیر نزولی به خود گرفت و سرمایهگذاران در این بخش از ترس کاهش شدید قیمت، فروشنده خودرو با قیمت نازل شدند. کارشناسان معتقدند قیمت خودرو در بازار بیمنطق و بدون توجیه بالا رفته است، چرا که این افزایش قیمت حداقل باید همراه با ایجاد ارزش افزوده، آپشن جدید یا افزایش سطح کیفی تولید اتفاق میافتاد. البته خودروسازان افزایش هزینههای تولید پس از تغییر نرخ ارز را بهانه افزایش قیمت محصولات خود عنوان میکنند، در حالی که به گفته کارشناسان این موضوع هرچند تاثیرگذار بوده اما نباید فراموش کرد که بیش از 90 درصد مواد اولیه تولید خودروهای داخلی نظیر آهنآلات، لاستیک، شیشه و... در کشور تولید میشود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با «وطنامروز» درباره آینده بازار خودرو و نحوه قیمتگذاری آن توسط شورای رقابت گفت: با ورود شورای رقابت به مقوله قیمتگذاری، قیمت خودرو تعدیل و نرخ آن بیش از این در بازار کاهش مییابد. محمدرضا منصوری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده تعیینکننده نهایی قیمت خودرو شورای رقابت است، گفت: از آنجایی که اعضای شورای رقابت متشکل از نمایندگان دولت، مجلس شورای اسلامی، کارشناسان و...است، بنابراین قیمت خودرو با حساسیت خاص و کار کارشناسی شده دقیق تعیین میشود. وی با تاکید بر رعایت حقوق مصرفکنندگان در قیمتگذاری خودرو، اظهار داشت: هر چند تعیین قیمت خودرو باید با حفظ تمام جوانب انجام شود اما قیمت این کالا نباید طوری تعیین شود که مردم در تهیه آن ناتوان باشند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتفاد از رویکرد غیرکارشناسانه وزارت صمت در قیمتگذاری خودرو (قیمت فروش نقدی خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار) تصریح کرد: وزارت صمت با چنین شیوه نامعقول قیمتگذاری نه فقط بازار خودرو را متشنج کرد، بلکه دسترسی متقاضیان به این کالا را سخت و در این راه جیب دلالان سودجو را پر کرد. وی افزود: زمانی که قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تعیین شد، دلالان و سفتهبازان با زیرکی و در راستای سودآوری جو بازار را متشنج کردند و با التهابآفرینی در بازار قیمت خودرو را در بازار به شکلی خزنده و مستمر بالا بردند. در واقع این شیوه قیمتگذاری به نفع خودروسازان و ضرر مصرفکنندگان تمام شد. منصوری اضافه کرد: سپردن قیمت خودرو به حاشیه بازار، موجب شد قیمت این کالا در بازار بیش از 30 درصد افزایش یابد و پرایدی که 23 میلیون قیمت داشت در مدت کوتاهی به بیش از 50 میلیون تومان برسد. نماینده مردم در مجلس گفت: شورای رقابت هر چه زودتر باید تشکیل و وارد عمل شود تا مانع رشد بیمنطق و غیرکارشناسانه قیمتها در بازار شود.
خرید خودرو گزینه مناسب سرمایهگذاری نیست
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است خرید خودرو گزینه مناسبی برای سرمایهگذاری در شرایط طبیعی نیست اما در حال حاضر به دلیل نبود بازارهای امن مردم ناچارند برای حفظ ارزش پول خود سراغ خرید خودرو بروند. محمدرضا نجفی گفت: سیاستگذاریها در اقتصاد کلان باید به گونهای باشد که ابزارهای مناسبی برای حفظ سرمایه و سرمایهگذاری در اختیار مردم قرار دهد، با تحقق این امر سیل نقدینگی در جامعه مدیریت میشود. وی تصریح کرد:
سیاستگذاران میتوانند زمینه افزایش و تنوع ابزارهای ذخیره ثروت - مانند بیمههای زندگی، صندوق سرمایهگذاری، صندوق زمین و مسکن و ... - را فراهم کنند تا فشار نقدینگی و در نتیجه سفتهبازی بر صنعت خودرو و بازار مسکن کاهش یابد. نماینده مردم در مجلس دهم همچنین بورس را بازار مناسبی برای سرمایهگذاری برشمرد و خاطرنشان کرد: مردم با سرمایههای خرد گزینههای چندانی برای سرمایهگذاری ندارند، بنابراین ناچارند برای حفظ قدرت ارزش پول خود سراغ بازارهای محدود از جمله خودرو بروند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمیتوان از مردم انتظار داشت به دنبال حفظ ارزش پول خود نباشند، ادامه داد: در شرایط نرمال -بازارهای مناسبی برای سرمایهگذاری در اختیار مردم قرار دارد- خرید خودرو انتخاب خوبی برای حفظ ارزش پول نیست اما در شرایط کنونی که قدرت خرید بشدت کاهش پیدا کرده و مردم به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بنابراین سراغ بازار خودرو میروند. نجفی با بیان اینکه خودرو گزینه اولویتداری برای سرمایهگذاری در شرایط طبیعی نیست، تصریح کرد: استقبال مردم از خرید خودرو به نفع این صنعت است، چرا که مشکل اصلی هر صنعتی به دست آوردن بازار است اما در حال حاضر صنعت خودروسازی بدون کمترین هزینه و کوششی بازاری تشنه و چاه ویلی از تقاضا در اختیار دارد. وی ادامه داد: باید پیش از آنکه به دنبال نصیحت و ارشاد مردم برای نخریدن خودرو باشیم، سیاستگذاران و ادارهکنندگان صنعت خودروسازی را مورد خطاب قرار دهیم که چرا با برنامهریزی و اقدامات بهنگام برای تولید و تامین کافی، نیاز بازار را تامین نکردند. رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازیها بیان کرد: بازار امن و متناسبی برای سرمایهگذاری در اختیار مردم قرار ندارد، در نتیجه سرمایهها به سمت خرید خودرو سوق داده میشود. اگر مدیریت کارآمدی بر صنعت خودروسازی اعمال میشد، استقبال مردم از خرید خودرو، بهترین شرایط را برای خودروسازان رقم میزد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت صمت باید تامین و بازار را مدیریت کرده و تولید را اصلاح کند، افزود: تدابیر و سیاستهای داشته یا نداشته در مدیریت این حوزه وضعیت کنونی بازار را رقم زده است.