گروه اقتصادی: طبق توافق انجام شده بین قطعهسازان و خودروسازان، موج جدید عرضه خودروهای تولید داخل تا چند روز آینده شروع میشود. به گزارش «وطنامروز»، قیمت خودروهای داخلی طی 6 ماه گذشته رشد قابل توجه 50 درصدی داشته است. در کنار این رشد قیمت، تولید خودرو هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اغلب کارشناسان این کاهش تولید را دلیل گرانی خودرو میدانند. اخیرا خبری توسط خودروسازان مبنی بر خاک خوردن 16 هزار خودرو به دلیل نرسیدن قطعه منتشر شد که دلیل آن نرسیدن قطعات اعلام شده است. قطعهسازان در شرایط کنونی بر این باورند که فروش قطعات آنها با قیمت قبل از گرانی امکانپذیر نیست. با در نظر گرفتن این نظریه که نرسیدن قطعه باعث گرانی خودرو شده، دیروز وزارت صنعت جلسهای با قطعهسازان داشت که قول مساعدتهایی به آنها داده شده است.
توافق برای رساندن قطعه
سخنگوی انجمن قطعهسازان درباره این جلسه و با اعلام اینکه مطالبات قطعهسازان از رنو پارس دیروز تعیین تکلیف شد، گفت: با پرداخت بخشی از مطالبات قطعهسازان، تا ۴۰روز دیگر خودروهای ناقص راهی بازار خواهند شد. فرهاد بهنیا اظهار داشت: در این جلسه مشکلات قطعهسازان در 4 محور اعلام شد و در نهایت به توافقات مثبتی دست پیدا کردیم. وی با بیان اینکه در این جلسه تعیین تکلیف مطالبات قطعهسازان از رنو پارس مطرح شد، افزود: رنو پارس بهدلیل آنکه نمیتوانست طلب خود را از خودروسازان دریافت کند، مطالبات قطعهسازان را پرداخت نمیکرد بهنحوی که کشمکش رنوپارس و خودروسازان وضعیت قطعهسازان را بلاتکلیف کرده بود؛ در نهایت قرار شد بر اساس صورتجلسهای با امضای خودروسازان، طلب رنوپارس از خودروسازان بهصورت مستقیم به حساب قطعهسازان واریز شود. وی درباره رقم طلب قطعهسازان از رنو پارس گفت: قطعهسازان حدود 450 میلیارد تومان از رنو پارسطلب دارند. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات با اعلام اینکه در جلسه امروز بحث پرداخت تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان هم عنوان شد، گفت: مطابق توافقات بهعملآمده قرار شد بانک مرکزی 7 هزار میلیارد تومان را بهصورت ارزی در اختیار قطعهسازان قرار دهد. در بخش بازپرداخت این تسهیلات نیز قرار شده معاون اول و رئیسجمهور تصمیم نهایی را اعلام کنند. بهنیا تصریح کرد: پیش از این بانک مرکزی معتقد بود قطعهسازان باید این تسهیلات ارزی را با قیمت روز بازپرداخت کنند که این موضوع اصلاً مورد توافق ما نبود، البته اگر معاون اول و رئیسجمهور درباره بازپرداخت این تسهیلات تصمیم نهایی را نگیرند ما مجبوریم قیمت ارز را روی قیمت تمامشده قطعات اعمال کنیم. وی درباره خودروهای کف کارخانه خودروسازان هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: در سایپا حدود 110 هزار خودرو و در ایرانخودرو بیش از 75 تا 80 هزار خودرو در کف کارخانه قرار دارد که این خودروها ارزشی معادل 10 هزار میلیارد تومان دارند. وی با اعلام اینکه مطالبات قطعهسازان از خودروسازان در کف کارخانهها مانده است، گفت: بهترین راه این است که اسم تیراژ تولید خودرو تغییر پیدا کند و بهنوعی تیراژ تولید متناسب با قابلیت تحویل محصولات به مردم باشد. در همین راستا وزیر صنعت به خودروسازان دستور داد تیراژ تولید را متناسب با قابلیت تحویل خودروها به مردم تغییر دهند. بهنیا درباره قیمتگذاری قطعات خودرو نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قرار شد لیست جدید قیمتهای قطعات به شورای رقابت ارسال و بعد از اعمال نظر این شورا به ستاد تنظیم بازار ارائه شود تا در نهایت تصمیم مناسب در این رابطه اعمال شود. وی اضافه کرد: در جلسه امروز (دیروز) وزیر صنعت به خودروسازان تأکید کرد اقدامات لازم را برای تکمیل خودروهای ناقص انجام دهند که بهنظر میرسد با پرداخت مطالبات قطعهسازان این موضوع تا 40 روز آینده حل شده و خودروها راهی بازار شود.
مواد اولیه گران شد ما هم گران فروختیم
در همین باره دبیر انجمن قطعهسازان در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: خودروساز و قطعهساز را باید یک مجموعه در نظر گرفت و ورودیهای آنها را بررسی کرد؛ برای مثال ورودی قطعهساز آهن، مس و پلاستیک است و خودرو از همین قطعات تشکیل شده است. مازیار بیگلو افزود: سال 97 به بهانه افزایش قیمت دلار، تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی قیمتهای خود را بر اساس دلار افزایش دادند. این قطعهساز اظهار داشت: مواد معدنی را که در مملکت ما هست به قطعهساز ایرانی به قیمت دلار آمریکا میفروشند. توجیه هم دارند که در بورس کالا توزیع میشود و در بورس کالا هم مبنای قیمت جهانی وجود دارد و وقتی قیمت جهانی بالا میرود پس باید قیمت ما هم بالا برود. بیگلو افزود: موضوع اینجاست که قطعهساز و خودروساز مانند نانوا هستند؛ اگر روزی آرد گران شد و به دنبال آن قیمت نان بالا رفت، نباید شیشه نانوایی محل را بشکنیم. دبیر انجمن قطعهسازان اظهار داشت: حقیقت این است که آرد گران شده و ما هم ناراحت هستیم اما کاری از دستمان برنمیآید. وی درباره دلیل کاهش تولید خودرو در سالهای اخیر اظهار داشت: باز هم دلیل این اتفاق گرانی مواد اولیه است. زمانی که قیمت مواد اولیه بالا میرود، دیگر نقدینگی قطعهساز هم اجازه خرید را به او نمیدهد. بیگلو درباره تاثیر تحریمهای آمریکا بر صنعت خودروی کشور گفت: تحریمها تاثیر کمی داشت و 90 درصد مشکلات داخلی است؛ اقداماتی در داخل کشور انجام میشود که روی کارهای ترامپ را هم سفید میکند. وی افزود: مصرف دلار در خودروهای داخلی 20 درصد است اما گرانی که در بازار خودرو رخ داده بسیار بیشتر از این است. این قطعهساز درباره دریافت ارز در سامانه نیما گفت: این سامانه بروکراسی خیلی زیادی دارد و با مشکلات و معضلات فراوانی مجبور هستیم از آن خریداری کنیم. وی درباره کاهش قیمت خودرو در موعدهای خاص، گفت: ایرانخودرو و سایپا برخی اوقات با مشکل کمبود قطعات «های تک» روبهرو میشوند؛ قطعاتی که به هر دلیلی در داخل کشور تولید نمیشود. بعضی مواقع ناگهان این قطعات تامین و خودرو وارد بازار میشود که در این مواقع قیمتها کاهش پیدا میکند. بیگلو تصریح کرد: در این مواقع محتکران هم از ترس ضرر کردن کالای خود را میفروشند. دبیر انجمن قطعهسازان در پاسخ به این ادعا که شما سال گذشته نامهای به رئیسجمهور مبنی بر 50 میلیونی شدن پراید نوشتید و این موضوع اتفاق افتاد، شاید خودتان پشت صحنه ماجرا بودید؟ گفت: ما این موجهای گرانی را دیدیم و تذکر دادیم. متاسفانه با سیاستهایی که امروز اتخاذ شده این موضوع ادامه هم دارد؛ بدترین آنها عدم تعامل بانک مرکزی است که باید تسهیلاتی پرداخت میشد که این موضوع رخ نداده است. وی در پایان اظهار داشت: تولیدکننده اصلی مواد اولیه مصرفی در خودرو دولتیها هستند و اگر روند گرانیها مواد اولیه ادامه داشته باشد باز هم باید شاهد گرانتر شدن خودرو باشیم.