printlogo


کد خبر: 211042تاریخ: 1398/4/11 00:00
چهارگوشه

تنش در روابط ژاپن و کره‌جنوبی
وزارت خارجه کره‌جنوبی دیروز سفیر ژاپن را به دلیل اعتراض به اعمال محدودیت‌های تجاری از سوی توکیو علیه این کشور احضار کرد. اخیرا توکیو اعلام کرده محدودیت‌های بیشتری را بر صادرات مواد تولیدی نیمه‌رسانا به کره‌جنوبی اعمال خواهد کرد. این اقدام می‌تواند باعث وقفه در زنجیره تولید محصولات در آسیا شود. وزارت تجارت ژاپن این تصمیم را واکنش به «ایجاد یک وضعیت نامناسب» خواند. هرچند این وزارتخانه حاضر به توضیح بیشتر در این‌باره نشده اما به نظر می‌رسد این اقدام توکیو در واکنش به موضع سئول در برابر پرونده انجام شده بر سر غرامت کارگران در زمان جنگ صورت باشد. البته این اقدام می‌تواند اتهاماتی را مبنی بر سوءاستفاده از قوانین تجارت بین‌الملل علیه ژاپن مطرح کند. دولت کره‌جنوبی دیروز یک جلسه اضطراری بلندپایه تشکیل داد تا این اقدام ژاپن را مورد بررسی قرار دهد. این احتمال وجود دارد که سئول بیانیه‌ای نیز در این‌باره منتشر کند. وزیر خارجه کره‌جنوبی به قانونگذاران این کشور در ماه مه ‌گفته بود در صورت اعمال تحریم از سوی ژاپن، کره‌جنوبی عقب نخواهد نشست و پیشنهاد اقدامات تلافی‌جویانه را داده بود.

اعتراف رئیس موساد به همکاری شیوخ عربی
مدیر سازمان اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی سالانه هرتزلیا که دیروز در فلسطین اشغالی برگزار شد، بار دیگر به روابط با کشورهای عربی اعتراف کرد. «یوسی کوهن» رئیس موساد از رژیم‌های عربی که با رژیم صهیونیستی همکاری می‌کنند به‌عنوان کشورهای «میانه‌رو» یاد کرد و گفت آنها علیه ایران خدمت می‌کنند. کوهن در بخش دیگری از اظهاراتش ایران را به حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرد. ادعای او در حالی مطرح شد که کشورهای متحد آمریکا هم در دست داشتن ایران در ماجرای حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان ابراز تردید کرده‌اند.

کنایه اردوغان به حق‌السکوت بن‌سلمان
رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر کنایه‌ای نیش‌دار را درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی حواله ولیعهد سعودی کرد. رجب طیب اردوغان گفت بعضی‌ها پول هنگفتی می‌دادند تا ماجرای قتل خاشقجی در ترکیه را دفن کنند. او همچنین اعلام کرد برخی جنبه‌های قتل این خبرنگار معروف روزنامه واشنگتن‌پست همچنان پنهان مانده است. اردوغان که در حاشیه نشست جی‌۲۰ در اوساکای ژاپن سخن می‌گفت جزئیات بیشتری درباره اینکه چه کسانی دنبال دادن حق‌السکوت بودند مطرح نکرد اما او پیش از این و در جریان نشست جی۲۰ اعلام کرده بود محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باید (هویت) قاتلان جمال خاشقجی را برملا کند. مقامات سعودی تا چندین هفته پس از قتل این روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های ریاض در داخل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول زیر بار آن نمی‌رفتند و مدعی بودند خاشقجی گم شده است اما در نهایت اعلام کردند ماموران خودسر این جنایت را مرتکب شده‌اند.

10 کشته در سانحه فرودگاه تگزاس
بامداد یکشنبه دست‌کم ۱۰ نفر در سانحه یک هواپیمای سبک دوموتوره در فرودگاه آدیسون  در ایالت تگزاس آمریکا کشته شدند. به گزارش روزنامه یواس‌ای تودی، موتورهای این هواپیمای مدل بیچ‌کرفت بی‌ای 350 هنگامی که می‌خواست از سطح باند بلند شود خاموش و باعث شد با آشیانه‌ هواپیماها در این فرودگاه در 50 کیلومتری شمال شهر دالاس برخورد کند. به گفته ادوارد مارتل، سخنگوی آتش‌نشانی آدیسون، اگرچه هنگام وقوع این حادثه کسی داخل آشیانه نبود اما تیم امداد نتوانستند هیچ یک از 10 سرنشین هواپیما را نجات دهند. مقصد این پرواز شهر سنت‌پترزبورگ در ایالت فلوریدا بود.

7 کشته در تظاهرات سراسری سودان
خبرگزاری رسمی سودان از افزایش آمار کشته‌شدگان تظاهرات گسترده روز یکشنبه در چندین شهر این کشور به 7 نفر خبر داد. بر اساس این گزارش، 181 نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. در خارطوم، ده‌ها هزار نفر با فراخوان سازمان اصناف سودان و جنبش آزادی و تغییر در مسیر کاخ ریاست‌جمهوری سودان راهپیمایی کردند. این تجمع‌ها تحت عنوان «تظاهرات میلیونی گرامیداشت شهدا و روی کار آمدن دولت غیرنظامی» در چند شهر و تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شده بود. سودانی‌ها پس از قیام 2 ماه پیش و سقوط دیکتاتور این کشور، خواهان واگذاری قدرت از نظامیان به یک دولت مدنی هستند.


Page Generated in 0/0071 sec